Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställa mediafiler på formaterad ssd


macman8000

Rekommendera Poster

Hej

Jag formaterade precis nyss av misstag en 500gb ssd disk som innan det hade cirka 100gb material med inspelade videoklipp och tillhörande ljudfiler som jag hade tänkt synka ihop.

 

Har testat wondershare data recovery, EaseUS, Disk drill och Data Rescue 5 men efter timmar med alla dessa så hittar de endast några kilobyte, megabyte, typ 50mb som mest.

Wondershare hittar lätt 200-300gb data men de är bara en massa skräp av en mängd filtyper och filnamn som jag inte alls känner igen eller kan köra när de är återställda.

 

Nån som vet nått seriöst sätt att försöka unformatera en extern usb disk?

 

Jag har inte skrivit över filerna utan disken är tom.

 

De enda jag gjorde efter formateringen var att köra blackmagic disk speed test, de kanske skrev över en del sektorer men de ligger inte kvar några filer från de testprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag formaterade precis nyss av misstag en 500gb ssd disk som innan det hade cirka 100gb material med inspelade videoklipp och tillhörande ljudfiler som jag hade tänkt synka ihop.

 

Har testat wondershare data recovery, EaseUS, Disk drill och Data Rescue 5 men efter timmar med alla dessa så hittar de endast några kilobyte, megabyte, typ 50mb som mest.

Wondershare hittar lätt 200-300gb data men de är bara en massa skräp av en mängd filtyper och filnamn som jag inte alls känner igen eller kan köra när de är återställda.

 

Nån som vet nått seriöst sätt att försöka unformatera en extern usb disk?

 

Jag har inte skrivit över filerna utan disken är tom.

 

De enda jag gjorde efter formateringen var att köra blackmagic disk speed test, de kanske skrev över en del sektorer men de ligger inte kvar några filer från de testprogrammet.

SSD är svåra att återskapa filer från. Det underlättar inte om man har kört prestandatest dessutom. Du kan testa PhotoRec. Namnet till trots hittar det många filtyper och det körs via Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

hade hoppats att man skulle slippa terminalen, så lätt att göra fel...

 

Har bara interna disken + en extern usb inkopplad och ser detta i terminalen:

 

Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/disk0 - 500 GB / 465 GiB (RO)
Disk /dev/disk2 - 512 GB / 476 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk0 - 500 GB / 465 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk1 - 499 GB / 464 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk2 - 512 GB / 476 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk3 - 511 GB / 476 GiB (RO)
Bara interna:
Select a media (use Arrow keys, then press Enter):
>Disk /dev/disk0 - 500 GB / 465 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk0 - 500 GB / 465 GiB (RO)
Disk /dev/rdisk1 - 499 GB / 464 GiB (RO)
Anyway.. de har väl med rawdisk att göra..
Pluggade in disken igen och plötsligt dyker två nya diskar upp i listan som är 2000gigabyte, så de där programmet verkar inte vara så särskilt stabilt på min burk i alla fall :|
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...