Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP Mitten 2015 m 2.2 GHz Core i7, Bra köp för bildredigering?


kiplon

Rekommendera Poster

Vill ha lite hjälp med tänket kring ett ev köp av begagnad MBP.

Gäller MBP Mitten 2015 med 16 GB RAM och 256 GB Disk https://support.apple.com/kb/SP719?locale=en_US

Processor enligt rubriken.

 

Den ska framförallt klara bildredigering i PS och LR med några plugin-program och som oftast är öppna samtidigt.

 

Min fundering är om kraften räcker? Eller borde jag leta efter en med kraftigare processor?

 

Kollar man GeekBench så visar det:

2,2GHz (12197 poäng)

2,5GHz (13244 poäng)
2,8GHz (13747 poäng)
Men hur ska jag tolka resultatet? Hur mkt skillnad innebär poängskillnaderna egentligen? OCh är det något som jag eg inte behöver bry mig om? 2,2 GHz kanske är gott nog åt mig som jobbar med bilder och inte med film? Och jag vet ju att gott om RAM är superviktigt, men hur viktigt är det med processorn egentligen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt är det väldigt liten skillnad mellan dem. 2,2 GHz räcker till. Du kommer knappt att märka skillnad på de snabbare för det är så liten skillnad.

...

En viktig sak du förmodligen missat är att denna modell har en hypersnabb PCIe-baserad Flash-hårddisk som är typ fyra-fem gånger snabbare än en vanlig SSD som i sin tur är fem gånger snabbare än en mekanisk hårddisk. Vad har det med saken att göra? Jo, om RAM-minnet tar slut jobbar datorn mot hårddisken. Går den då hypersnabbt sker hanteringen av tillfälliga filer hypersnabbt och bidrar till att datorn uppför sig som om det fanns mer RAM-minne.

 

Vanlig hårddisk ca 120 MB/s

Vanlig SSD ca 500 MB/s

2015 PCIe-disk 1800-2000 MB/s

 

Siffrorna i sig säger skillnaden i hur fort data hanteras. Dagens SSD är - HYSTERISKT snabba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt är det väldigt liten skillnad mellan dem. 2,2 GHz räcker till. Du kommer knappt att märka skillnad på de snabbare för det är så liten skillnad.

...

En viktig sak du förmodligen missat är att denna modell har en hypersnabb PCIe-baserad Flash-hårddisk som är typ fyra-fem gånger snabbare än en vanlig SSD som i sin tur är fem gånger snabbare än en mekanisk hårddisk. Vad har det med saken att göra? Jo, om RAM-minnet tar slut jobbar datorn mot hårddisken. Går den då hypersnabbt sker hanteringen av tillfälliga filer hypersnabbt och bidrar till att datorn uppför sig som om det fanns mer RAM-minne.

 

Vanlig hårddisk ca 120 MB/s

Vanlig SSD ca 500 MB/s

2015 PCIe-disk 1800-2000 MB/s

 

Siffrorna i sig säger skillnaden i hur fort data hanteras. Dagens SSD är - HYSTERISKT snabba.

 

Tack för svaret, det här med hastigheten på disken hade jag som sagt var missat. Så då är det nog bara att slå till då.

Ska samla lite mod en stund först bara... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga: det går alltså inte att byta disk i den? 256GB känns ju lite sisådär snålt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga: det går alltså inte att byta disk i den? 256GB känns ju lite sisådär snålt

Jo. OWC EU säljer tredjeparts-SSD. Exempel här. Guide för byte finns här. Ifixit har begagnade SSD. Billiga är de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. OWC EU säljer tredjeparts-SSD. Exempel här. Guide för byte finns här. Ifixit har begagnade SSD. Billiga är de inte.

 

Okej, tack. Trodde allt var fastlött i dem. Men huva vilket pris. Det får bli extern lagring via Thunderbolten. O spelar kanske ingen roll då jag eg använder den som en stationär dator.

Men liiite bekvämt att ha alla grejer internt är det ju allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej, tack. Trodde allt var fastlött i dem. Men huva vilket pris. Det får bli extern lagring via Thunderbolten. O spelar kanske ingen roll då jag eg använder den som en stationär dator.

Men liiite bekvämt att ha alla grejer internt är det ju allt.

 

Men det är inte en vanlig SSD så den är mycket dyrare. Men mycket snabbare. Men det har jag nog sagt...... :whistling:

...

Ett tips är att inte använda Thunderbolt eftersom det knappt finns externa hårddiskar för Thunderbolt till konsument och det lilla som finns är mycket dyrt. Det finns en del Thunderbolt-prylar till proffsanvändare för horribla summor. Tänk USB 3 och då finns hur mycket som helst att välja på till bra priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig dator, med USB-portar och Magsafe. 2.2GHz-versionen har prestanda som räcker till det mesta, men vissa funktioner i Photoshop och Lightroom går snabbare på 2.5GHz-versionen som har ett diskret AMD-grafikkort R9 M370X speciellt om man arbetar i >=4K sägs det. Just när det gäller CPU är det sällan värt att betala extra, skulle vara om man kunde få en fyrkärnig i7 till 13" Macbook Pro i sådana fall. Alla Macbook 15" har bra processor.

Men egentligen tror jag det mest är till vissa spel man märker rejäl skillnad. Om det är vissa speciella plugins du använder så går det nog att googla fram om just dessa tjänar på att ha ett extra grafikkortet istället för det inbyggda Intel Iris Pro som börjar bli rätt ok numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den har ett SD-kortuttag kan du köpa ett Nifty card ( eller liknande ) och ha som extra lagring i stället för en bärbar extra hårddisk. Det är lite snabbare än ett vanligt SD-kort, ungefär som en medioker mekanisk disk.

post-363-0-91358700-1507800735_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den har ett SD-kortuttag kan du köpa ett Nifty card ( eller liknande ) och ha som extra lagring i stället för en bärbar extra hårddisk. Det är lite snabbare än ett vanligt SD-kort, ungefär som en medioker mekanisk disk.

 

Tack så jättemycket för tipset :) Verkar ju jättesmart, får läsa på lite om hastigheten tror jag. Kanske blir det lite för segt att lagra bilderna på som ska öppnas i LR eller PS.

 

Min största fundering just nu är att jag blivit varse att det nu är High Sierra som gäller, och jag kör på med El Capitan fortfarande. Och om jag förstått det rätt så har H S nyligen släppts så är man lite klok så kan man gott vänta med att köra med det.

Så jag tror att jag ska installera om den nya datorn med gamla trygga kaptenen istället. Så slipper jag konflikter med övriga enheter i nätverket hemma där iclouds synkning mellan allt är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så jättemycket för tipset :) Verkar ju jättesmart, får läsa på lite om hastigheten tror jag. Kanske blir det lite för segt att lagra bilderna på som ska öppnas i LR eller PS.

 

Min största fundering just nu är att jag blivit varse att det nu är High Sierra som gäller, och jag kör på med El Capitan fortfarande. Och om jag förstått det rätt så har H S nyligen släppts så är man lite klok så kan man gott vänta med att köra med det.

Så jag tror att jag ska installera om den nya datorn med gamla trygga kaptenen istället. Så slipper jag konflikter med övriga enheter i nätverket hemma där iclouds synkning mellan allt är viktigt.

 

När det gäller SD-kort är det ENORM skillnad i hastighet, vilket inte gärna framhålls av de billiga alternativen. Det finns en klassning för dem så man kan veta att man inte får ett slött kort. Du bör ju ha minst 60 MB/s typ Nifty.

post-363-0-15245800-1507808887_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller SD-kort är det ENORM skillnad i hastighet, vilket inte gärna framhålls av de billiga alternativen. Det finns en klassning för dem så man kan veta att man inte får ett slött kort. Du bör ju ha minst 60 MB/s typ Nifty.

 

Aha, det är alltså en adapter som man stoppar i ett SD-kort i? Förstod inte det. Men då förstår jag att det handlar om vilket SD-kort man stoppar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Aha, det är alltså en adapter som man stoppar i ett SD-kort i? Förstod inte det. Men då förstår jag att det handlar om vilket SD-kort man stoppar i.

 

Äh. Glömde bifoga länken till Nifty. Nej Nifty är ett färdigt eget SD-kort anpassat till din Mac. Du kan välja lite olika.

 

https://eu.bynifty.com/products/minidrive

...

Men om du inte vill ha Nifty så kolla noga vilken klassning SD-kortet har. Det är alltid någon stjärna som tycker att man ska köpa billiga SD-kort. Samma person är också irriterad på dessa långsamma prylar...... Billigt SD-kort = lååååångsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Äh. Glömde bifoga länken till Nifty. Nej Nifty är ett färdigt eget SD-kort anpassat till din Mac. Du kan välja lite olika.

 

https://eu.bynifty.com/products/minidrive

...

Men om du inte vill ha Nifty så kolla noga vilken klassning SD-kortet har. Det är alltid någon stjärna som tycker att man ska köpa billiga SD-kort. Samma person är också irriterad på dessa långsamma prylar...... Billigt SD-kort = lååååångsamt.

 

jo, det kollar man ju alltid, Använder SD-kort i kameran och ser till att skaffa rätt. Billiga SD-kort är ofta långsamma. Hastigheten har betydelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En parentes: SD-kort är nästan lika sopiga som USB-minnen överlag. Inte riktigt. De flesta USB3-minnen kan vid skrivning inte ens maxa en USB2-port. Helt ofattbart.Man får verkligen googla för att hitta rätt.

På SD-kort står ofta "read speed" i klartext, medan write speed sällan står eller så står bara minimigränsen, som beskrivits i inlägg ovan. För att göra det ännu jäkligare så är det inte säkert att ett kort som har hög skrivhastighet är snabbt om man samtidigt skriver 2-3 filer, eller ännu värre, ska läsa från kortet samtidigt. För Androidtelefoner är det ett stort problem, att hitta ett bra sd-kort, då man ofta har appar och media på sd-kortet. Det finns numera klassificering även för hur de funkar med appar, och då är de klassificerade A1 och A2. A2 är bättre, men A1 är ofta enormt mycket bättre än ingen märkning alls. Själv kör jag numera endast med Samsungs sd-kort, inte för att de alltid är bäst men de har en väldigt hög lägstanivå. Har ersatt flera USB-minnen med sd-kort och USB3-kortläsare istället. Då har jag en adapter som jag vet klarar minst 100MByte/s och kan skaffa kort därefter. Riktigt bra SD-kort kostar ju (i vanliga storlekar) bara några tior mer än riktigt sopiga, så där ska man inte snåla.

 

Tillägg: Visst kan man satsa på El Capitan, men Sierra anses väl av många vara ett ganska moget och bra system nu. Vid en senare övergång till High Sierra skadar det nog inte att ha landat på Sierra först. APFS ger jag personligen inte mycket för just nu, det känns inte som ett skäl att uppgradera (snarare tvärtom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En parentes: SD-kort är nästan lika sopiga som USB-minnen överlag.

 

USB-minnen är inte enhetliga. Det är felaktigt att dra alla över en kam. "Alla bilar är långsamma" är lika smart. Bifogar en länk där du kan bläddra fram toppskiktet av USB-minnen.

...

Problemet med USB-minnen är att de sticker utanför datorn och är i vägen. SD-kort går att integrera i datorn.

 

http://usb.userbenchmark.com/Comparison

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den har ett SD-kortuttag kan du köpa ett Nifty card ( eller liknande ) och ha som extra lagring i stället för en bärbar extra hårddisk. Det är lite snabbare än ett vanligt SD-kort, ungefär som en medioker mekanisk disk.

 

Men nu måste jag få fråga om en grej till. Jag måste som sagt komplettera med extern lagring. Och den externa lagringen måste jag kunna nå och arbeta med smidigt.

Vilken av lösningarna är det snabbast överföring med?

  1. Vanlig extern disk ansluten med USB, På datorn finns det USB3- portar och ett par Thunderbolt uttag, och jag har externa diskar sedan tidigare som passar båda sätten, men då är det USB3 som är snabbast?
  2. eller Nifty card ( eller liknande )
  3. Eller en äldre SSD-disk (se bild)

post-67957-0-21505700-1507837793_thumb.jpg

 

Jag tänker att det borde vara alternativ 3, eller? Och att SSD-disken då får fungera som en vanlig extern disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt är lite snabbare än USB3 men inte så det direkt märks. Mera en siffra i ett test. En vanlig bra mekanisk hårddisk kan inte köra snabbare oavsett vad den kopplas till än ca 120 MB/s. En SSD är alltid snabbare och kan i bästa fall klara ca 400 MB/s på USB3. Nifty är långsammast 60MB/s eller 90 MB/s beroende på vilken du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt är lite snabbare än USB3 men inte så det direkt märks. Mera en siffra i ett test. En vanlig bra mekanisk hårddisk kan inte köra snabbare oavsett vad den kopplas till än ca 120 MB/s. En SSD är alltid snabbare och kan i bästa fall klara ca 400 MB/s på USB3. Nifty är långsammast 60MB/s eller 90 MB/s beroende på vilken du väljer.

 

Tack för svar, och det var nog som jag trodde. Får använda SSD-disken för lagringen av det mesta egentligen. 256GB internt inser jag inte räcker alls, när alla programmen och lite därtill är installerat så finns det eg bara utrymme kvar för ett mindre bildbibliotek och lite annat smått och gott.

Mitt stora bildbibliotek får ligga externt. Och eftersom jag jobbar med bilderna ständigt och jämt så får det bli på SSD-disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Eftersom den har ett SD-kortuttag kan du köpa ett Nifty card ( eller liknande ) och ha som extra lagring i stället för en bärbar extra hårddisk. Det är lite snabbare än ett vanligt SD-kort, ungefär som en medioker mekanisk disk.

 

 

 

USB-minnen är inte enhetliga. Det är felaktigt att dra alla över en kam. "Alla bilar är långsamma" är lika smart. Bifogar en länk där du kan bläddra fram toppskiktet av USB-minnen.

...

Problemet med USB-minnen är att de sticker utanför datorn och är i vägen. SD-kort går att integrera i datorn.

 

http://usb.userbenchmark.com/Comparison

 

Ja, nu har jag kört en tid med nya macen post-67957-0-79600200-1509997587_thumb.png

och inser att jag måste lösa med mer lagerutrymme. Det är ju ingen fara just nu men jag behöver förr eller senare lösa det, och då kan jag lika gärna göra det på en gång.

post-67957-0-07605200-1509997532_thumb.png

Nu har jag hela bildbibblan på extern disk och så får jag fortsätta med. Men hur det än är så fylls det på med det ena efter det andra på den interna disken. Och det vore också bra om en del större grejer kan få plats, iaf tillfälligt om jag vill kunna nå filerna när jag har med mig datorn.

 

Mina portar är upptagna med backupdiskar och jag vill lösa det smidigt och inte behöva ha en dinglande disk med mig om jag tar med datorn hemifrån. Så en sån lösning kan jag redan idag ha, men vill inte ha det så.

 

Men inte kan jag väl integrera ett typ Nifty card i datorn heller? Den där adaptern jag ser kan ju inte funka på min dator? Eller? Kortet kommer att sticka ut till hälften. Iaf så gör ju kamerans SD-kort det, och de här lösningarna är väl exakt likadana i storlek och utseende?

 

Men vilken lösning är tillförlitligast och bäst? Inte med tanke på hastigheten för den tror jag inte diffar så jag märker det. Men vet inte vilken jag ska slå till på?

Kan ni hjälpa mig med tänket?

 

Har kikat på https://www.ebay.com/itm/JetDrive-Lite-350-removable-storage-expansion-card-256GB-for-Macbook-Pro-Retina/291922099230?epid=1743026296&hash=item43f7e9bc1e:g:f5MAAOSwd0BVqNPs och https://www.amazon.com/Nifty-MiniDrive-Retina-15-Silver/dp/B017HOBQAY och den senare har den där adaptern, men den ska väl inte jag ha till min MBP?

 

Edit: Jag kanske borde ha startat en ny tråd om det här, om iEricF eller annan moderator vill flytta frågan så är det helt okej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ja, nu har jag kört en tid med nya macen attachicon.gifSkärmavbild 2017-11-06 kl. 20.45.55.png

och inser att jag måste lösa med mer lagerutrymme. Det är ju ingen fara just nu men jag behöver förr eller senare lösa det, och då kan jag lika gärna göra det på en gång.

attachicon.gifSkärmavbild 2017-11-06 kl. 20.44.12.png

Nu har jag hela bildbibblan på extern disk och så får jag fortsätta med. Men hur det än är så fylls det på med det ena efter det andra på den interna disken. Och det vore också bra om en del större grejer kan få plats, iaf tillfälligt om jag vill kunna nå filerna när jag har med mig datorn.

 

Mina portar är upptagna med backupdiskar och jag vill lösa det smidigt och inte behöva ha en dinglande disk med mig om jag tar med datorn hemifrån. Så en sån lösning kan jag redan idag ha, men vill inte ha det så.

 

Men inte kan jag väl integrera ett typ Nifty card i datorn heller? Den där adaptern jag ser kan ju inte funka på min dator? Eller? Kortet kommer att sticka ut till hälften. Iaf så gör ju kamerans SD-kort det, och de här lösningarna är väl exakt likadana i storlek och utseende?

 

Men vilken lösning är tillförlitligast och bäst? Inte med tanke på hastigheten för den tror jag inte diffar så jag märker det. Men vet inte vilken jag ska slå till på?

Kan ni hjälpa mig med tänket?

 

Har kikat på https://www.ebay.com/itm/JetDrive-Lite-350-removable-storage-expansion-card-256GB-for-Macbook-Pro-Retina/291922099230?epid=1743026296&hash=item43f7e9bc1e:g:f5MAAOSwd0BVqNPs och https://www.amazon.com/Nifty-MiniDrive-Retina-15-Silver/dp/B017HOBQAY och den senare har den där adaptern, men den ska väl inte jag ha till min MBP?

 

Edit: Jag kanske borde ha startat en ny tråd om det här, om iEricF eller annan moderator vill flytta frågan så är det helt okej

 

Kikar vidare och tänker JetDrive.

Men i svenska butiker så verkar det inte finnas mer än max 128GB.

 

Så det är väl bara att slå till då. Men jag kan ju få 256 GB om jag köper den på https://www.ebay.com/itm/JetDrive-Lite-350-removable-storage-expansion-card-256GB-for-Macbook-Pro-Retina/291922099230?epid=1743026296&hash=item43f7e9bc1e:g:f5MAAOSwd0BVqNPs men frågan är om det finns någon anledning till att svenska butiker inte säljer den?

 

Och inser också att den inte kommer att sticka ut på sidan.

 

Har ju aldrig sett den här lösningen i verkligheten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...