Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Externa hårddisken kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde


planeme

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en macbook air samt en extern hårddisk (Seagate). Var i kontakt med Apple idag som gjorde en systemåterställning(?) för att kontrollera eventuellt mjukvarufel (har haft lite problem med datorn) + att jag uppdaterade till macOs High Sierra. Men nu när jag ska koppla in min hårddisk där jag har massor med viktiga dokument + back up så får jag meddelandet "Kan inte öppnas för att originalet inte kunde hittas".

 

Är det någon vänlig själ där ute som vet hur jag kan fixa detta så att jag kan få tag på mina dokument från min externa hårddisk?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått det meddelandet med min externa hårddisk massor med gånger. Den är inkopplad till wifi via Time Capsule. Jag har ingen aning om vad som kan gå fel men gissar att det är någon bug i Finder. Jag har alltid löst det genom att starta om Finder, Apple-menyn:Tvångsavsluta eller cmd+alt+esc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en extern hårddisk, TimeMachine och High Sierra och inga som helst problem. Jag misstänker att problemet är Seagate. Seagate hårddiskar är nämligen formaterade för NTFS (Windows) från fabrik, och när man ansluter dem så installeras ett program (som heter Paragon) som övesätter mellan NTFS och Mac OS. Mac kan läsa NTFS men inte skriva till det. Paragon har orsakat problem tidigare när Apple uppdaterat operativsystemet.

På den här sidan finns det uppdateringar till Paragon m m. Kanske det kan hjälpa.
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/007770en?language=en_US&key=ka03A000000tzbeQAA&kb=n&wwwlocale=en-us

En annan lösning är att helt enkelt föra över allt det som är sparat på Segate-hårddisken till Mac och sedan formatera om Seagate till HFS+ (Mac OS Extended) och sen lägga tillbaks materialet igen. Då slipper man Paragon som ställer till problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Paragon så prova med att avinstallera det, för du ska kunna läsa från en Seagate utan Paragon (däremot inte skriva till den om du inte formaterar om hårddisken till Mac). Jag har inte Paragon själv (för jag kör inte Seagates hårddiskar) men här är en guide...
https://osxuninstaller.com/uninstall-guides/remove-paragon-ntfs-for-mac/

Om läsning av den externa hårddisken fungerar bättre efter detta så vet du att felet var Paragon...

Jag antar att du har provat att gå in direkt på den externa hårddisken och inte via alias/genvägar från Macen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte High Sierra är så omgjord jämfört med Sierra, den visuella upplevelsen är precis samma och programmen fungerar på samma sätt. Det är bara "under ytan" som förändringar är gjorda och det handlar främst om ett nytt filsystem, som inte påverkar program som använder operativsystemets inbyggda kodbibliotek för filhantering.

Paragon, som jag nämner i tråden, använder inte operativsystemets inbyggda bibliotek för filhantering, utan det anropar filsystemet direkt - för syftet är ju att lägga till funktionalitet som systemet egentligen inte har (som fullständig kompatibilitet med hårddiskar formaterade i NTFS) och därför uppstår problem. Det är ett program som ligger i bakgrunden, körs osynligt för användaren, och som "översätter" det inbyggda kodbibibliotekets filhantering till NTFS-språk. Eftersom ut-anropen från kodbiblioteket har ändrats till ett nytt filsystem så "översätter" Paragon fel. In-anropen till kodbiblioteket är oförändrade (annars skulle ju inga program fungera), men Paragon ligger alltså mellan operativsystemets filhantering och filsystemet.

Jag vet inte om de nyaste versionerna av Paragon klarar Apples nya filsystem, men bästa lösningen nu kan vara att avinstallera Paragon och sen läsa in filerna från den externa hårddisken och sen formatera om den till HFS+ Mac OS extended, och sen föra tillbaks filerna dit. Om inte Paragon erbjuds i en uppdaterad version som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...