Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Namnge många foton i Bilder


Gäst

Rekommendera Poster

Jag vill namnge ett gäng bilder med ett årtal och sekvensnummer; tex 2017-1, 2017-2 osv.

 

Jag har sorterat bilderna i ett externt program och gett dem nya filnamn. När jag importerar bilderna från min hårddisk hamnar de visserligen i den ordning jag vill (om jag kryssar för "behåll mappordning"), men alla bilder är namnlösa/titellösa.

 

I iPhotos fanns en funktion där man kunde ändra många bilders titel samtidigt och ge dem individuella namn via ex ett sekvensnummer. Hittar inget liknande i Bilder. Finns det? Hittar heller ingen inställning där man kan välja vilken information (titel eller filnamn) man vill importera. I iPhoto fanns det valet i alla fall då man exporterade bilder.

 

Tacksam för lite hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan tyvärr inte visa filnamn i Bilder på annat sätt än genom att ta fram Info-paletten, cmd+I.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag, tack!

Får arrangera mina bilder på annat sätt. Antar att om jag namnger dem eller ändrar filnamnet måste ta en bild i taget för att ge dem unika filnamn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ändra filnamnet inifrån Bilder. Du får göra som du har gjort tidigare, att göra det utanför Bilder. Finder har till exempel en bra funktion för att ge flera filer unika namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ändra filnamnet inifrån Bilder. Du får göra som du har gjort tidigare, att göra det utanför Bilder. Finder har till exempel en bra funktion för att ge flera filer unika namn.

 

Hur gör jag det i Finder? Vet att jag använde Automator innan, men minns inte hur jag gjorde. Problemet är att jag har scannade negativ där bilderna ligger i fel ordning. Kan jag sortera dem i Finder innan jag namnger dem?

 

Använder Lightroom nu. Bra program, men krångligt med export och så fort man flyttar eller döper om en mapp på hårddisken måste man leta upp bilderna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag det i Finder? Vet att jag använde Automator innan, men minns inte hur jag gjorde. Problemet är att jag har scannade negativ där bilderna ligger i fel ordning. Kan jag sortera dem i Finder innan jag namnger dem?

 

Använder Lightroom nu. Bra program, men krångligt med export och så fort man flyttar eller döper om en mapp på hårddisken måste man leta upp bilderna igen.

Vet inget om hur göra i Finder, men i Lightroom har jag läst att man ska döpa om och flytta filer inifrån Lightroom för att inte tappa länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om hur göra i Finder, men i Lightroom har jag läst att man ska döpa om och flytta filer inifrån Lightroom för att inte tappa länkarna.

 

Ja, det stämmer. Strular om man vill flytta en bild på hårddisken eftersom länken bryts, men det går att leta fram den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att döpa om filer i Finder:

Markera filerna, högerklicka och välj "Byt namn på x objekt..."

 

Om du vill ha bilderna i rätt ordning i Bilder kan du skapa ett album, sen dra och släppa bilderna i den ordning du vill ha dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det sättet kan jag redan. Tänkte om det fanns något annat. Jag får klara mig ändå. :)

 

Fast Mattis.ses tips gör precis det du önskade i din frågeställning men i Finder. Markera texten ”Byt namn” välj Formatera istället för ”Ersätt text”, så får du namn och sekvensnr automatiskt. Alternativt att du gör det med ”Lägg till text” först innan du gör ”Formatera” och lägger till sekvensnr. Hur många olika sätt behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att namnge flera bilder på en och samma gång i Bilder, däremot inte med sekvensnr utan de får då samma titel. Markera bilderna du vill namnge, högerklicka/sekundärklicka och välj "Visa info" och där skriver du in en titel på "Lägg till en titel". Titel på bilderna och bildernas filnamn är olika parametrar i Bilder. Titel ändrar inte bildernas filnamn.

Den här artikeln från Apple själva berättar mer om detta...
https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/add-titles-descriptions-and-more-phta4e5a733f

Om du har filnamn med sekvensnr redan som du importerar, så behålls filnamnen, Photos ändrar inte filnamnen. Däremot visar inte Photos filnamnen i det vanliga sorteringsfönstret (det är titlar som syns där om du har lagt till titlar) utan de syns i "Visa info".

Photos läser in all metadata som en bild har, under "Innehåll - Metadata" kan du låta Bilder markera med "brickor" (egentligen små dekaler eller markeringar i bilden) olika typer av information... (RAW, JPEG, Titel av/på, platsmarkering osv osv)...

Precis som iPhoto så kan du exportera bilder från Bilder med olika val, du kan välja att inkludera metadata som titel etc om du vill, men det gäller då att du exporterar från menyn Arkiv - Exportera så får du upp en ruta där du kan göra olika exportval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

 

Jag tror att den funktion jag frågade efter inte finns i vare sig Bilder eller Finder. De metoder som föreslås ovan är absolut användbara, men sätt som jag redan använder mig av. Jag får tänka om hur jag ska sortera och namnge mina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

 

Jag tror att den funktion jag frågade efter inte finns i vare sig Bilder eller Finder. De metoder som föreslås ovan är absolut användbara, men sätt som jag redan använder mig av. Jag får tänka om hur jag ska sortera och namnge mina bilder.

 

Vad är det mer du vill göra som du inte kan göra i Finder? Du säger att vi vill namnge med sekvensnummer, och det kan du ju göra i Finder.

post-60758-0-38827200-1507715019_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uttrycker mig nog inte tydligt nog.

 

Jag vill se titelinformationen under mina bilder i Bilder och inte då jag kollar inforutan för en specifik bild.

 

I iPhoto kunde man ändra titeln för en mängd bilder samtidigt (som i Finder med sekvensnummer). Titeln visades då automatiskt under bilden i biblioteket. Nu är Namn (under bilden) och titel (under info ) inte automatiskt samma sak.

 

Det handlar om hur jag vill att mitt bibliotek ska se ut.

 

Jag tror inte vi kommer längre med detta. Men tack för allt engagemang och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder visar titelinformationen under varje bild, däremot inte filnamnet. Titel under bilden och titel under "Visa info" ÄR samma sak - om du skriver in en titel på "Lägg till en titel" så syns den sedan under bilden i sorteringen, alltså inte bara under "Visa info". Om du skriver in en titel under bilden, bara klicka på bilden och sen skriv in direkt under bilden, så kommer den titeln också synas i "Visa info".

Titlar kan du lägga till för flera bilder på en gång (info om detta har redan getts i tråden) och titlar kommer då visas under varje bild som markerats, däremot kan Bilder inte skapa sekvensnummer automatiskt utan du får då ange dem manuellt.

Däremot är titel och filnamn inte samma sak, och Bilder visar inte filnamnet under bilderna i sorteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det just titeln som jag inte vill behöva namnge med sekvensnunmerer manuellt. Det var min fråga från början eftersom jag provat alla andra metoder sedan tidigare (de som beskrivs ovan). Det kanske ser ut som jag inte läst tidigare svar i tråden, men det har jag!

 

I viket fall är det alltid bra med lite extra klargörande kring sina funderingar även om de inte går att lösa på det sättet man önskat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...