Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Organisera Programmappen


lexxxx

Rekommendera Poster

hej!

finns det något sätt/program att organisera apparna i programmappen (ex.vis i mappar för ljud, bild, kontor etc…)?

 

// lexxxx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mixtra med programmappen kan orsaka problem.

 

Däremot kan du organisera Launchpad.

https://support.apple.com/en-us/HT202635

 

Du kan ju också organisera om hur programmen ligger i Dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchpad är det bästa sättet, där kan du ha mappar som du namnger som du vill, enligt mönster från iOS... Rätt bra om man har många program. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, vill inte peta i pgm-mappen…

tack för tipset om Launchpad, Telly82 & Raphael :) //

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Dessutom kommer SIP troligen ställa till det för dig om du vill skyffla runt i den mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lunchpad kommer inte i alfabetisk ordning ? kan man inte organisera den alfabetiskt (HS OS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lunchpad kommer inte i alfabetisk ordning ? kan man inte organisera den alfabetiskt (HS OS)

 

Då har du själv sabbat ordningen.

 

"By default, items in Launchpad are in alphabetical order. You can re-arrange icons on Launchpad by dragging them in the order you want."

https://support.apple.com/en-us/HT202635

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ? då kan Telly82 tala om för mig hur jag "sabbar den tillbaka"
Jag har aldrig sett den i alfabetisk ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ? då kan Telly82 tala om för mig hur jag "sabbar den tillbaka"

Jag har aldrig sett den i alfabetisk ordning.

 

Flytta ikonerna till den plats du vill ha dem. - i alfabetisk ordning då...du kan väl alfabetet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flytta ikonerna till den plats du vill ha dem. - i alfabetisk ordning då...du kan väl alfabetet?

nej, jag är analfabet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apparna i min Launchpad ligger inte heller i alfabetisk ordning. Jag använder den aldrig så jag var tvungen att kolla. Jag ser inte heller något mönster i sorteringen, det är inte i installationsordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då har du själv sabbat ordningen.

 

"By default, items in Launchpad are in alphabetical order. You can re-arrange icons on Launchpad by dragging them in the order you want."

https://support.apple.com/en-us/HT202635

 

 

Jasså ? då kan Telly82 tala om för mig hur jag "sabbar den tillbaka"

 

Det gjorde jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina med Launchpad är att man enkelt kan göra "mappar", rutor som är som i iOs. Jag har rutor för "Internet & Mejl", "Office", "Grafik & Design", "Musik", "Arbete" och så vidare... Det är bara att lägga app:ar på varandra så skapas en "mapp" och så kan man namnge den och så kan man flytta omkring som man vill. Om jag skulle ha alla mina app:ar utanför dessa "rutor" så skulle de ta upp flera Launchbad-skärmar, men nu finns allt på en och samma utan att jag behöver bläddra mellan skärmarna. Hur smidigt som helst!
Fast det är sällan som jag använder Launchpad för mina mest använda program har jag i Dock. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina med Launchpad är att man enkelt kan göra "mappar", rutor som är som i iOs. Jag har rutor för "Internet & Mejl", "Office", "Grafik & Design", "Musik", "Arbete" och så vidare... Det är bara att lägga app:ar på varandra så skapas en "mapp" och så kan man namnge den och så kan man flytta omkring som man vill. Om jag skulle ha alla mina app:ar utanför dessa "rutor" så skulle de ta upp flera Launchbad-skärmar, men nu finns allt på en och samma utan att jag behöver bläddra mellan skärmarna. Hur smidigt som helst!

Fast det är sällan som jag använder Launchpad för mina mest använda program har jag i Dock. :)

 

 

 

Jag startar oftast genom spotlight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina med Launchpad är att man enkelt kan göra "mappar", rutor som är som i iOs. Jag har rutor för "Internet & Mejl", "Office", "Grafik & Design", "Musik", "Arbete" och så vidare... Det är bara att lägga app:ar på varandra så skapas en "mapp" och så kan man namnge den och så kan man flytta omkring som man vill. Om jag skulle ha alla mina app:ar utanför dessa "rutor" så skulle de ta upp flera Launchbad-skärmar, men nu finns allt på en och samma utan att jag behöver bläddra mellan skärmarna. Hur smidigt som helst!

Fast det är sällan som jag använder Launchpad för mina mest använda program har jag i Dock. :)

 

Men om det ligger i mappar ser jag inte vad apparna heter. jag kan också söka en app men då ser jag inte vilken mapp det ligger i. så hur du än vänder dig så har du röven bak, eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss först förstå att sorteringen i Launchpad endast är för Launchpad, den är inte relaterad till sortering i programmappen eller var programmen ligger i datorn.

Man ser app:arnas symboler i mapparna, och när man går in i en mapp så ser man namnen på app:arna. Här får man ju tänka till lite och välja bra namn på mapparna.

Jag har en mapp som heter "Internet & Mail" där har jag då webbrowsers och mailprogram. I en mapp som heter "Grafik & Design" så har jag rit- och layoutprogram: Eazy Draw, iCalamus, iStudio Publisher, Stones Create. En annan mapp heter "Ljud & Musik" här har jag iTunes, Amadeus Pro (ljudredigering), Garageband, DJ'ay Pro. I en mapp "Textproduktion" så har jag lagt app:ar som Scrivener, Ulysses, Nisus Writer Pro, Blogo (blogg-program).

Så det gäller att hitta på bra kategorier som man sorterar in sina program i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför besvära sig med mapp-strukturer när det ändå inte är tänkt att man ska in och trava runt där iallafall? En Mac är inte alls som Microsuck Winblows med en miljon fel och brister.

Ett nyp med alla fingrarna och första och kanske andra bokstaven också och PANG, där är appen. Inte lika blixtsnabbt som Alfred eller Dock men duger. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchpad är precis likadan som en iOS , säger #13 Raphael

Inte heller på iOS kan man automatiskt sortera dem på något sätt

Allt är manuellt. Så låt oss erkänna att automatisk sortering inte finns med varken Launchpad eller iOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder aldrig Launchpad, enklare att gå direkt till Programmappen. Tre knappar

 

post-113-0-03935700-1508505678.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför besvära sig med mapp-strukturer när det ändå inte är tänkt att man ska in och trava runt där iallafall? En Mac är inte alls som Microsuck Winblows med en miljon fel och brister.

Men det är tänkt att man ska in i Launchpad, den gjordes för att underlätta start och egen sortering av program. Dessutom är det lätt att avinstallera program genom dem - iaf program hämtade från App Store - man bara håller över app:en och den skakar till så finns ett kryss och så klickar man så är app:en borta. Precis som iOS.

 

Mapparna i Launchpad, sorteringen man gör i Launchpad, är inte kopplad till Program-mappens sortering eller utseende. Det är bara genvägar som ligger i Launchpad, bara en annan vy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Launchpad är precis likadan som en iOS , säger #13 Raphael

Inte heller på iOS kan man automatiskt sortera dem på något sätt

Allt är manuellt. Så låt oss erkänna att automatisk sortering inte finns med varken Launchpad eller iOS

Och? Om du vill ha program enligt en viss sortering så har du det i Program-mappen. Program-mappen kan du sortera i alfabetisk ordning. Du kan ha flera automatiska sorteringar där. Syftet med Launchpad är att sortera själv och dela in program i olika kategorier etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder aldrig Launchpad, enklare att gå direkt till Programmappen. Tre knappar

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-10-20 kl. 15.19.51.jpg

Det kan man tycka, men har man många program - som jag har - så blir det en väldigt lång lista i Program-mappen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man tycka, men har man många program - som jag har - så blir det en väldigt lång lista i Program-mappen. :)

Hur många appar har Raffe laddat ner ? det kan jag inte räkna eftersom jag inte kan se vilka är mina och vilka är Mac appar som kommer som default.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och? Om du vill ha program enligt en viss sortering så har du det i Program-mappen. Program-mappen kan du sortera i alfabetisk ordning. Du kan ha flera automatiska sorteringar där. Syftet med Launchpad är att sortera själv och dela in program i olika kategorier etc.

Att lagga samman appar i rutor i Launchpad är ganska jobbig. Du måste hela tiden bläddra mellan skärmar, och flytta appar mellan skärmar. redan efter ett par minuter vill jag lägga mig då det snurrar i skallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vilka app:ar som kommer med Mac OS, jag behöver inte se det på ett särskilt sätt. Jag har 8 mappar/kategorier i Launchpad med applikatiiner och allt ryms på en skärm. Under Köpt i App Store kan man se vilka prigram man laddat ner därifrån. Majoriteten av de program jag har kommer från App Store, endast ett fåtal är köpta utanför - MS Office, Nisus Writer Pro, Stones Create och NoteLife samt CleanMyMac. Resten är från App Store för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...