Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac Pro… något att 'ha'…?


Glenne

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är nyfiken på vad "the_Mac_community" anser om den helt nya iMac Pro.

 

  • Är den värd sitt pris?
  • Kommer det att kunna vara en 'arbetsmaskin' som gamla tiders Mac Pro, stand alone?
  • Är arton (18!!) kärnor bra?
  • Nödvändigt?
  • Bildskärmen - är den oled?
  • Om inte - VARFÖR inte?
  • Maxad - vad kostar den då?!? (äckligt dyrt?)
  • Kommer fläktarna att höras (i normaldrift)?
  • (står de stilla helt - när den är 'sval'?)

 

Det finns säkert många fler frågor - men jag är speciellt frågande om detta med OLED. Det torde väl vara en självklarhet - eftersom man slipper 'backlight' som i LED. (Och det är just BackLightConverter - som är mitt problem idag, på min gamla trostjänare som jag haft i över fem år. Helt underbar dator, som nu börjar ha gjort sitt.)

 

Tack på förhand för alla tekniskt insatta kommentarer från Er alla. (Det underlättar mitt framtida iMacköp - om det nu blir denna - eller den som kommer MED OLED.)

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart en proffs maskin

Arbetsområde är nog videoproduktion

 

Mer vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du datorn till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det inte är en proffsmaskin eftersom proffs har faktiska eller starkt upplevda behov av att använda extern utrustning som är väldigt dyr och/eller praktiskt taget omöjlig att konvertera att passa Imacens portar. Dessutom är Imacen svår att serva och det är svårt att uppgradera komponenter, om alls möjligt. Men om man med proffs menar en yrkesperson som i marknadsföringen av sig själv och sitt värv kan ha nytta av en Imac Pro, så, javisst! Om inte annat är det en statussymbol, ett statement. Men proffs funderar mindre på sådant än vad man tror. För ett proffs är datorn vilket verktyg som helst, det ska vara ändamålsenligt och anpassligt. En extremt duktig programmerare klarar sig med en tio år gammal laptop som åtminstone kan köra Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det inte är en proffsmaskin eftersom proffs har faktiska eller starkt upplevda behov av att använda extern utrustning som är väldigt dyr och/eller praktiskt taget omöjlig att konvertera att passa Imacens portar. Dessutom är Imacen svår att serva och det är svårt att uppgradera komponenter, om alls möjligt. Men om man med proffs menar en yrkesperson som i marknadsföringen av sig själv och sitt värv kan ha nytta av en Imac Pro, så, javisst! Om inte annat är det en statussymbol, ett statement. Men proffs funderar mindre på sådant än vad man tror. För ett proffs är datorn vilket verktyg som helst, det ska vara ändamålsenligt och anpassligt. En extremt duktig programmerare klarar sig med en tio år gammal laptop som åtminstone kan köra Terminalen.

 

Skriva kod går bra att göra med en Facit från 1954. Om man vet vad man sysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriva kod går bra att göra med en Facit från 1954. Om man vet vad man sysslar med.

Är det denna du tänker på?

 

Calculator_facit_hg.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det denna du tänker på?

 

Calculator_facit_hg.jpg

 

Men, nej, min räknemaskin är avsevärt äldre än så*, jag tänkte på själva kodknackandet. Det kan göras på skrivmaskin och sedan implementeras av någon datoroperatör.

 

*

Den är tillverkad i Petrograd, men har samma funktioner som den på bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det finns säkert många fler frågor - men jag är speciellt frågande om detta med OLED. Det torde väl vara en självklarhet - eftersom man slipper 'backlight' som i LED. (Och det är just BackLightConverter - som är mitt problem idag, på min gamla trostjänare som jag haft i över fem år. Helt underbar dator, som nu börjar ha gjort sitt.)

Nej, iMac Pro kommer inte ha OLED.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det inte är en proffsmaskin eftersom proffs har faktiska eller starkt upplevda behov av att använda extern utrustning som är väldigt dyr och/eller praktiskt taget omöjlig att konvertera att passa Imacens portar. Dessutom är Imacen svår att serva och det är svårt att uppgradera komponenter, om alls möjligt. Men om man med proffs menar en yrkesperson som i marknadsföringen av sig själv och sitt värv kan ha nytta av en Imac Pro, så, javisst! Om inte annat är det en statussymbol, ett statement. Men proffs funderar mindre på sådant än vad man tror. För ett proffs är datorn vilket verktyg som helst, det ska vara ändamålsenligt och anpassligt. En extremt duktig programmerare klarar sig med en tio år gammal laptop som åtminstone kan köra Terminalen.

Hej alla.

 

Kul att ni tände på min fråga/undran.

 

Alix – ja - jag tycker du gör en mycket korrekt analys av ett 'proffs'. Jag håller med dig fullt ut! (externa enheter, skiter i 'märket' - vill ha funktion, bara kommandofönstret fungerar väl)

 

Jepp.

 

I mitt fall är jag väl mer 'fåfäng'. (Jag tror jag kan något - bara för att jag 'har råd' med en Mac.) hm… (inte ekvivalenta entiteter, tyvärr)

 

MarcusHedenström - du skriver att den INTE kommer med OLED. Nej - just det - hm…

 

…should I wait?!! Worth waiting for?!?!

 

(eller hur det nu var i reklamen för Carlsberg…)

 

Tror ni Apple kommer med en OLEDDAD iMac snart är min ena stora fråga och den andra är - OM man har en OLED-bildskärm - har jag då en med minst samma livslängd som LED och en BÄTTRE bild?

 

När jag har klart för mig detta så är beredd att ta beslut.

 

Fortsätt med det goda och insatta kommenterandet…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte det blir oled skärmar i imacarna på länge. 5K oledskärm skulle kosta mer än resten av datorn...

De har inte oled på några datorer än och tror det blir svårt att lyckas leverera så många skärmar för tillfället.

 

Den som lever får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är nyfiken på vad "the_Mac_community" anser om den helt nya iMac Pro.

 

 

iMac Pro finns ju inte till försäljning än och vilka specifikationer den slutligen kommer att ha kan ändras.

...

Pro i detta fallet avser att datorn är maximerad prestandamässigt. OM du som proffs enbart skriver texter klarar du dig med en 10 år gammal iMac.....

...

Med tanke på hur bra en vanlig iMac är kan jag inte tänka mig att man som vanlig användare behöver den och framförallt är villig att betala priset. Tar man den befintliga iMac 27" och kryssar i ungefär likvärdiga prestanda kostar den 42.000:-. iMac Pro kommer med all sannolikhet att passera det priset. För den som behöver den är den prisvärd. Som med allt annat. Så köp det du behöver och har råd med. Själv köpte jag en begagnad iMac 21" Late 2013 för ett halvår sedan för min iMac från 2009 började bli lite seg. Slängde i en SDD så blev den väldigt prisvärd och högst marginellt efter en ny i prestanda. Särskilt om man spar 12-15.000:-...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska priset är ju svårt att gissa, men 59 995:- för instegsmodellen kanske?

 

Om det är värt det? Tja. Jag känner folk som köper BMW när en Volvo hade funkat precis lika bra, så jag har slutat döma folk för att de lägger mycket pengar på senaste telefonen eller en iPad Pro när de bara spelar Ordjakten osv. Däremot dömer jag gärna folk som sitter fast med dyra abonnemang till sina telefoner. "Bindningstiden har gått ut så jag får en ny telefon gratis om jag förlänger (bara 699/månad i 24 månader)." (Jag måste dock säga att min 2013 Galaxy S4 börjar bli lite till åren, även om den med överklockning hänger med rätt bra rent prestandamässigt så är ju kameran lite dassig jämfört med nyare telefoner speciellt inomhus)

 

Jag har svårt att tro att 18 kärnor går tyst på ett skrivbord, vid belastning. En mer traditionell stationär kan man ju ställa i en skrubb några meter bort och sen dra skärmkabel och så hör man den inte alls. Jag tänker mig att den kan funka bra för fotografer, när vi fotade barnen fick vi sitta med och gå igenom bilderna som fotografen presenterade i Aperture (old school) på sin Mac Pro 3,1 och nån jättedyr skärm. Det var ju stora bilder, och det laggade lite. Han skulle nog kunnat använda 18 kärnor för att få tillfällig boost (om programmen skalar bra). Min gissning är dock att hans skärm var jävligt bra, och det återstår att se hur iMac Pro är. Jag tror dock den har bra skärm, fast knappast OLED (vill fotografer ens ha det?).

 

Som sagt, vi får se hur instegsmodellen blir och vad den kostar, men ska man yxa ut så många kronor kan det ju vara värt några tusen bara för att få en mycket snyggare iMac.

För egen del har jag större (eller andra) krav på en hemdator än på en jobbdator, hemdatorn måste vara mer flexibel. Det är delvis därför jag har en stationär MacOS-dator och inte bara en Macbook Pro.

På jobbet (industri) ska datorerna ofta klara 1 sak fort och enkelt, vi har ca 300 PC och 0 Mac-datorer som kör allt från Windows XP till Windows 10. Vi är en modern industri och har lyckats fasa ut datorer med Windows NT4 :) På utvecklingsavdelningen (som jobbar mot bilindustri) går det att välja dator till viss del men jag tror ingen valt Mac pga att PC är normen och data/projekt ska delas mellan olika fabriker, utvecklingsavdelningar och länder. Skulle vara om nån kör Macbook Pro och Keynote - och tar med sig diverse adaptrar för att koppla in på företagets övriga uråldriga utrustning. Jag vet att flera kör Mac hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Vad kommer den kosta egentligen? Jag blir inte riktigt klok på prisuppgifterna. Någon sajt säger att priset kommer ligga strax under 45000 någon annan 55-60000 för grundmodellen. Blir lite konfunderad. Dollarn ligger på 8,15:-. Men om man dividerar svenska priset och amerikanska priset på en iMac så blir växelkursen runt 11,80:-

 

Vad är grejen med det egentligen, högre moms? Annat?

 

ps. De senare (och lite dyrare) priserna verkar ju egentligen mest rimliga i förhållande till vad en iMac kostar ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad är grejen med det egentligen, högre moms? Annat?

 

Priserna i dollar är ex moms, så där har du 25 % påslag på svenska priset direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har sett jämförelser mellan (gamla) Imac'ar och (gamla)
Mac Pro där det konkluderades att Imac var lite bättre än
eller lika bra som Mac Pro (oavsett antal kärnor) på allt
som vanligt folk sysslar med - endast för jobb med stor pa-
ralleliltet (som "argubly" vanligt folk sällan sysslar med)
var Mac Pro bättre.

Så hur är det med nya Imac Pro - har man någon nytta av den
som privatperson? (Dvs. mera precist av det den erbjuder ut-
över vad en ny maxad vanlig Imac erbjuder ...).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pro i detta fallet avser att datorn är maximerad prestandamässigt. OM du som proffs enbart skriver texter klarar du dig med en 10 år gammal iMac.....

...

 

Hej Axelman och andra…

 

jepp - det är väl lite av 'sådan jag är' (!) Jag köper sällan och försöker köpa det absolut bästa då. Min iMac 27 är 'maxad' men från sent 2010 eller 2011. Den fungerar fullt ut förutom att jag måste köra 'dubbelskärm' eftersom backlight inverter behagar 'glappa' när jag minst vill det. (skärmen är ju som vanligt en LED som ju drivs av att en HEL 'backlight' - ALLTID är på och 'drar ström' och genererar värme. Detta också om jag bara har EN pixel tänd. Känns som lite gammalt och lite fel.)(kör mina "skift-ctrl-exit" flera tusen gånger och till slut så fungerar 'storskärmen' ett tag till.)

 

Det är mot den bakgrunden som jag (om jag köper en ny iMac) - vill ha 'det BÄSTA'. (Skulle bli lite störd över att min 'önskemac' kom nästa 2018.) Jag TROR nämligen att det är en 'oled' på g. Pris - ja - troligen kostar den mer. Men med Apples volymer så borde det gå att få ett vettigt pris. Jag skulle också vilja ha en eller ett par tum större skärm.

 

Tack för ALLA era kommentarer. Jag märker att ni har många goda råd till mig att beakta. Är det någon av er som känner till strömförbrukningen på en 4K OLED vs 4K LED. (Sparar man 70-100 Watt så är ju bara det en bra vinst.)

 

//G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är mot den bakgrunden som jag (om jag köper en ny iMac) - vill ha 'det BÄSTA'. (Skulle bli lite störd över att min 'önskemac' kom nästa 2018.)

 

Det kommer alltid en ny och bättre. Plötsligt tar man tekniksteg utan förvarning. Ska man vänta till önske-macen dyker upp blir det inget köp alls.

...

Köpa "det bästa" tycker jag att det är en iMac. Sen väljer du efter behov. Med tanke på vad som ryktas om iMacPro att den börjar på runt 50.000:- visar att den är inget för en vanlig användare. Det är ju ingen match att passera 30.000:- om man slänger på lite prylar på en vanlig 27". Jag vet inte vad man har för behov om den inte räcker. Jag kan inte gödlsa med pengar utan måste tänka mig för och köper det jag behöver och har råd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tack för alla synpunkter.

 

Ny är iMac Pro här och en del tycker den är bra. Många tycker den är absolut FÖR DYR och den är inte uppgraderingsbar vilket man kan tycka är mycket dåligt. Jag tror inte ens att du kan stoppa i 'egna RAM-minnen'.

 

Jag tuffar fram men min gamla skrothög - några månader till iaf…

 

//G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Glenne säger:

Tack för alla synpunkter.

 

Ny är iMac Pro här och en del tycker den är bra. Många tycker den är absolut FÖR DYR och den är inte uppgraderingsbar vilket man kan tycka är mycket dåligt. Jag tror inte ens att du kan stoppa i 'egna RAM-minnen'.

 

Jag tuffar fram men min gamla skrothög - några månader till iaf…

 

//G

 

RAM kan uppgraderas. Kanske CPU, det är teoretiskt möjligt. Samma gäller SSD. GPU kan inte uppgraderas, den är fastlödd. Se mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...