Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kombinera olika "Projekt" till en långfilm i iMovie?


113Nilsson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder en MBP 2011 med iMovie version 10.1.7

 

Mina filmer från en GoPro Black Hero 5 är ca 65 st., i olika längd (från 15 sek till 9 min). De är samtliga inlagda i iMovie.

Jag håller nu på att skapa olika "Projekt" i iMovie, dvs. delfilmer.

Nästa steg är att "slå ihop" alla olika Projekt/delfilmerna jag har skapat, till en långfilm.

Hur går jag till väga? Exportera till datorns hårddisk och sedan importera till iMovie igen, eller?

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack 'Telly82' - alltid trevligt när du svarar på inlägg och dessutom med bra kunskaper.

 

Informationen i länken är bra och jag insåg att inget av de förslag som gavs där fungerar med min dator och iMovie-program. Således återstod att kontakta Apple support.

Efter ca. 20 min i telefon med en svensk kille (på Irland) lyckades jag att först 'Dela' projekt till min dators Skrivbord och därefter 'Arkiv' -> 'Importera' in till iMovie igen, till en egen 'Händelse' som jag skapat.

Därifrån kan man återigen skapa ett projekt och välja samtliga filmer som ska vara med i filmen.

Nååååågot krångligt! Och tidsödande. Men det verkar fungera.

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Uppdatering

 

Jag skapade 57 olika 'Projekt', vilka varierar i tid mellan ca. 25 sek till 7 min.

'Delade' alla 57 projekten (1 i taget...) till skrivbordet.

Därefter 'Arkiv' -> 'Importera' de 57 projekten till iMovie igen.

Sedan skapade jag ett nytt 'projekt' och drog alla 57 importerade filerna/filmerna till det nya 'Projektet'.

Fördelen är att jag fortfarande kan redigera i filmerna.

 

Samtliga 57 projekt bildar en långfilm på drygt 2 timmar(!) Storleken torde vara på ca. 20-25 GB.... (!!!)

Det fungerar bra att spela filmen i programmet iMovie.

 

Eftersom vi är flera som vill ha varsin version av långfilmen har jag för avsikt att dela med mig av den till övriga. Hur det måste/bör/ska göras vet jag ännu inte.

Det jag vet är att det inte fungerar att markera 'långfilmsprojektet' i iMovie och försöka dela till en extern hårddisk.

 

Ska försöka hitta info. om detta.

 

VET någon så är jag tacksam om den har möjlighet att skriva om det här. Tack!

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken form vill du dela projektet? Ska det vara redigerbart för dem du delar med, eller ska de bara kunna spela upp den färdiga filmen?

 

I det sistnämnda fallet borde du kunna exportera som QuickTime och sedan välja MPEG-4. Se metod 1 här:

https://video-tips.jimdo.com/2016/06/14/export-imovie-files-as-mp4/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilken form vill du dela projektet? Ska det vara redigerbart för dem du delar med, eller ska de bara kunna spela upp den färdiga filmen?

 

I det sistnämnda fallet borde du kunna exportera som QuickTime och sedan välja MPEG-4. Se metod 1 här:

https://video-tips.jimdo.com/2016/06/14/export-imovie-files-as-mp4/

 

Råmaterialet filmades med en GoPro Hero Session Black 5, -16 och det kommer från en gemensam motorcykelsemester utomlands, i 9 dagar. 2 x 64 GB minneskort användes och fylldes.

 

Nja, de som ska få ta del av filmen behöver inte kunna redigera i den - fast OM de vill det, t.ex. lägga in egna 'glömde eller gömda' foton eller filmsnuttar, så är det ju bra om det är möjligt. Inget krav dock.

 

I länken sägs att man ska gå till 'main interface', men något sådant hittar jag inte i mitt iMovie-program (Version 10.1.7.). Datorn är en MBP 13" tidig 2011. 320 GB minne, som är näst intill fullt!

 

Jag verkar inte heller ha 'filer' av de Projekt som jag skapat. Eller är Projekten filer, kanske...? I vilket fall, så finns ingen 'Share-flik' att klicka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns info, ganska långt ner på sidan: https://beebom.com/how-to-use-imovie/

 

iMovie-share-menu.jpg?w=640&ssl=1

 

Du borde välja Share-->File...

Ja, såvida du inte vill ladda upp till YouTube eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns info, ganska långt ner på sidan: https://beebom.com/how-to-use-imovie/

 

iMovie-share-menu.jpg?w=640&ssl=1

 

Du borde välja Share-->File...

Ja, såvida du inte vill ladda upp till YouTube eller liknande.

 

 

Tack.

Klargör att det är inte 'minnet' som snart är fullt, snarare 'Lagring'.

Jag hittade 'Arkiv' -> 'Dela' -> ..... men sedan tar det liksom stopp.

Kommer då upp en ruta med info. om filmlängd, storlek, kvalitet etc. och säger att jag ska klicka på Nästa.

Då kommer nästa ruta upp som frågar VART jag ska spara filen, inte vilket format eller liknande.

Tyvärr verkar det inte fungera att bifoga skärmdumpar...

 

Tillbaks på ruta.. nåja, nästan 1 :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack.

Klargör att det är inte 'minnet' som snart är fullt, snarare 'Lagring'.

Jag hittade 'Arkiv' -> 'Dela' -> ..... men sedan tar det liksom stopp.

Kommer då upp en ruta med info. om filmlängd, storlek, kvalitet etc. och säger att jag ska klicka på Nästa.

Då kommer nästa ruta upp som frågar VART jag ska spara filen, inte vilket format eller liknande.

Tyvärr verkar det inte fungera att bifoga skärmdumpar...

 

Tillbaks på ruta.. nåja, nästan 1 :-)

 

Vad valde du efter Arkiv-->Dela? Redan där finns ju ett antal möjligheter. :)

För skärmdumpar så klickar du på "Använd fullständig redigerare" nere till höger. Där kan du bifoga filer.

 

Din felbeskrivning är något otydlig. "Verkar inte fungera" kan ju betyda precis vad som helst. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82

 

Jag får be om överseende - börjar 'nog' bli lite lätt frustrerad när jag inte får till det efter så många timmars slit vid skärmen... (såklart ingen ursäkt men sån är sanningen).

 

Jag öppnar iMovie och går till Projekt-sidan - där dels alla 'delprojekt'/'filmsnuttar' ligger och där jag även har själva filmen. Filmen är alltså ett projekt och den kan fortf redigeras.

 

Jag markerar rutan med filmen så att en ram syns runt rutan:

 

post-44958-0-23708400-1508937718.png

 

Går upp till Arkiv och väljer Dela

Då kan jag välja mellan 'Bio (förval)', 'e-post', 'iTunes', 'Youtube', 'Facebook', 'Vimeo' eller 'Fil'

Jag antar att jag måste välja 'Fil'.

 

Det är då som rutan kommer upp med infot. om filmlängd, storlek, etc. etc:

 

post-44958-0-12736600-1508937335_thumb.png

 

Där kan jag klicka Nästa och blir frågad VART jag vill spara:

 

post-44958-0-64733200-1508937365_thumb.png

 

Här är det således stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sista rutan ska du navigera från "Dokument"-mappen till din externa hårddisk där du vill lägga din film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är med.

 

Provade nu att använda en USB med 16 GB utrymme och försöka lagra filmen där.

Dock finns inget alternativ att välja format och därför ryms inte filmen (19 GB) i USB.

 

En kompis sa ungefär såhär:

'Testa att exportera filmen i något lagom format i iMovie, då får du en fil till ditt skrivbord (eller var du nu väljer att spara den). Sedan öppnar du iDVD och skapar nytt projekt, sedan ska man kunna bränna därifrån.'

 

Men som sagt, det är tydligen inte möjligt att välja format. Är iMovie-programmet jag använder för 'gammalt' kanske?

 

Att Dela en filmsnutt till skrivbordet fungerar givetvis utmärkt, tar lite tid bara. Att försöka Dela hela filmen i MP4-format tar ca. 1 h 30 min...

Tänkte mest om det är möjligt att ändra format om filmen finns på skrivbordet, men jag kan inte få till det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får experimentera med "Upplösning", "Kvalitet" och "Komprimera" för att få ner filmen under 16 GB.

 

Vad finns det för val under "Komprimera"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 'Komprimera' finns 2 alternativ;

'Snabbare' eller 'Bättre kvalitet'. Det blir ingen ändring på fil(m)storleken vilket jag än väljer av de 2.

 

Man kan även ställa in olika 'Upplösning' och 'Kvalitet', t.ex.;

 

540 och Låg ger 2,45 GB

720 och Låg ger 4,03 GB

1080 och Låg ger 6,55 GB

 

540 och Medel ger 4,66 GB

720 och Medel ger 7,81 GB

1080 och Medel ger 12,86 GB

 

Som jag gissar så bör det vara fullt möjligt att välja 720 och Medel, och bränna på DVD+r (de lagrar väl ca. 8 GB om jag förstått det riktigt?).

 

Invändningar mot det? :-)

'Duger' det med t.ex. Verbatim DVD+r DL 8,5 GB?

 

I min dator finns programmet iDVD (version 7.1.2.), och det bör jag väl kunna använda? Klarar iDVD Dual Layer-bränning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med iDVD är att den kodar om filmen till 576i (eller 576p, beroende på ursprungsfilmen). Så det är bättre att bränna i Finder.

 

https://support.apple.com/kb/PH6927?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Borde fungera för senare versioner än Mac OS X 10-6.

 

Själv använder jag Toast. Men kanske litet dyrt bara för detta projekt.

http://www.roxio.com/enu/products/toast/titanium/

 

På El-Giganten sålde de 16 GB USB-minnen för 49 spänn för någon vecka sedan. Det kanske kan vara ett alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick på Finder-tanken och köpte Verbatim DVD+R DL.

 

Följde instruktionen i Telly's länk ovan och (nästan) allt fungerar. Den bränner alla 7,81 GB på ca. 25 minuter.

 

MEN... så här står det i rutan:

post-44958-0-87787400-1509049197.png

 

Den har sett likadan ut i drygt 20 minuter nu och skivan snurrar inte och fläkten står still.

Det är inte möjligt att mata ut skivan. Inte heller att 'öppna' den.

 

Vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verbatim brukar vara bra skivor, jag använder dem själv. Men även de har måndagsexemplar, tyvärr.

 

Testa att trycka på krysset till höger om den blå förloppsindikatorn. Om det inte hjälper får du väl stänga av Macen. När du startar Macen så håll nere musknappen eller styrplattan tills skivan matats ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Allt som är 'billigt' eller dyrt kan vara dåligt ;-)

 

I vilket fall, jag steg upp i natt och 'kryssade' (som du senare beskrev) och det gick ändå inte att mata ut skivan. Inte heller att stänga av datorn... Så jag tvångsavstängde den genom att hålla ner avstängningsknappen i några sekunder.

Idag startade jag som vanligt (inte säker uppstart) och matade ut skivan. Satte i den igen och spelade skivan i Quick Time player utan problem :-)

 

Så stort T A C K 'Telly82' för all hjälp du bistått med i detta ärende!

 

/H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vassego. :)

 

Kul att det gick bra. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...