Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

kiplon
 Share

Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Nu ska jag börja använda mitt CleanMyMac 3 :whistling:

Körde System Junk

Vågar man rensa Logfiler? Där ligger 5,73 GB :tappahakan:

 

Vad gör de?

Ser att Mail tar rejält med plats och många andra, men Mail ligger i topp.

 

post-113-0-21042700-1511790593_thumb.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag börja använda mitt CleanMyMac 3 :whistling:

Körde System Junk

Vågar man rensa Logfiler? Där ligger 5,73 GB :tappahakan:

 

Vad gör de?

Ser att Mail tar rejält med plats och många andra, men Mail ligger i topp.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-11-27 kl. 14.49.24.jpg

Vad gäller Mail utgår jag från att det är alla bilagor du har fått genom åren som har synkats till din dator via IMAP. Men säker är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rensar alltid logfiler, har inte upptäckt något problem av det. Systemet sparar en massa info om allt möjligt, och det är väl mest om man har problem i datorn som loggfilerna behövs eftersom då kan man gå tillbaks och felsöka.. de kan vara värdefull info för felsökning. Så här är det väl mer en fråga om hur mycket man litar på sin dator. :) Men jag kör CleanMyMac varannan vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. tar en backup innan.

Tyvärr är den långsam, körs via USB2 :)

 

För nåt år sedan slutade Firewire fungera på min iMac, så det är en av orsakerna till att jag ska byta dator.

Men jag ska behålla den som "reserv" , så rensas ska den.

 

Det är min "1:a dator" och den jag jobbar mest med, skulle viljat föra över "allt" men med tanke på att jag alltid gjort så innan, så ska det banne mig inte bli så nu.

Men det finns saker jag måste flytta med..så det blir lite pill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Under de två år, som jag inte har bloggat, så har jag kommit att älska detta Mac-underhålls -"maintenance" - program. Jag har provat åtskilliga liknande program, men CleanMyMac är för mig det allra bästa. Det som kommer närmast finns på App Store, MaCleaner4, som kostar 319:-. CleanMyMac har en gratisversion, men jag har köpt fullversionen, som kostar 40 dollar.

För att installera CleanMyMac måste man tillfälligtvis stänga av brandväggen i OSS, men när man satt på den igen, så fungerar allting perfekt.

På "den gamla goda tiden" (OSX Leopard och Lion) fanns s.k. Widgets, som man rekommenderades. Ett av dem, Maintenance widget kunde köra "repair permissions" och "run periodic scripts", vilka medförde att datorn gick väsentligt bättre. För senare operativ-system, har Apple slopat de här "finesserna", men jag har lagt märke till att det finns skäl att själv köra dem, åtminstone en gång i månaden. Det är då jag kör igång CleanMyMac.

https://wordpress.com/view/macilane.wordpress.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt CleanMyMac i flera år och inte stött på något problem. Och jag låter den ta bort extra språkfiler, jag har inte upplevt det som ett problem. Macen kan ju ställas in att kunna ställas om mellan vissa språk (t ex svenska, engelska, norskt bokmål och franska), för ordlistor och tangentbordslayout, finns en prioriteringsordning man kan ställa in under Systeminställningar - Språk. CleanMyMac tar bara bort de språk som man valt att inte ha med. Rätt skönt att rensa bort flera asiatiska och andra språk som jag inte kan och inte har intresse att starta upp datorn i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ser att det finns en nyare version, CleanMy Mac X, som givetvis kostar att uppgradera till, men det gör mer också.  

 

https://macpaw.com/store/cleanmymacupgrade#subscription

 

Är det värt pengarna månne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Ser att det finns en nyare version, CleanMy Mac X, som givetvis kostar att uppgradera till, men det gör mer också.  

 

https://macpaw.com/store/cleanmymacupgrade#subscription

 

Är det värt pengarna månne

Konstig, jag har fått X-versionen utan att behöva betala.

1 timme sedan, iMarc säger:

Är CleanMyMac det bästa programmet för rensning av datorn?

Vet ej men fungerar fint för mig som inte är någon datanörd. Lätt att ställa in, och numera kan man avbocka filer som man inte vill rensa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ner X-versionen på frugans dator också , men det är bara demoversion, kan bara rensa 500 Mb eller vad det var.

 

Har köpt två licenser på CleanMyMac 3  och har dessa på båda mina datorer. 

Frugans har demoversion och jag avaktiverar en av mina och aktiverar hennes med mitt licensnummer när det är dags för rensning. ?

Hon använder inte sin dator så mycket som jag.

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, iMarc säger:

Är CleanMyMac det bästa programmet för rensning av datorn?

Jag tyckte det var bäst innan X versionerna kom ut med nyare funktioner som antimalware som falsklarmar en hel del. Tycker dock inte CleanMyMac X är riktigt kompatibelt med Mac OS Mojave ännu.

Nu kör jag gratisprogrammet OnyX från Titanium Software som funkar kalas med Mojave.

Se bara till att välja rätt version till rätt OS. https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

 

Skall du bara rensa bort appar eller program så skall du använda AppCleaner som också är gratis. https://freemacsoft.net/appcleaner/

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, cokeman säger:

Jag tyckte det var bäst innan X versionerna kom ut med nyare funktioner som antimalware som falsklarmar en hel del. Tycker dock inte CleanMyMac X är riktigt kompatibelt med Mac OS Mojave ännu.

Nu kör jag gratisprogrammet OnyX från Titanium Software som funkar kalas med Mojave.

Se bara till att välja rätt version till rätt OS. https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

 

Skall du bara rensa bort appar eller program så skall du använda AppCleaner som också är gratis. https://freemacsoft.net/appcleaner/

TimeMachine i Mojave  trivdes inte ihop med AppCleaner, så jag slängde ut det tills det programmet uppdaterats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Pocahontas säger:

TimeMachine i Mojave  trivdes inte ihop med AppCleaner, så jag slängde ut det tills det programmet uppdaterats.

Det finns ett program snarlik i namnet ”App Cleaner & Uninstaller ” från nektony som rensar bättre och mer på djupet efter rest filer men kostar 90kr som jag tycker det är värt om man nu inte orkar pilla bort allt manuellt då som tar tid. https://nektony.com/mac-app-cleaner

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej. Vad heter denna CleanMyMac på App Store? Jag får olika alternativ men inte just något vid namn CleanMy Mac... 

Vänligen någon som kan förklara.. 

Tack på förhand.

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Knutaugust säger:

Hej. Vad heter denna CleanMyMac på App Store? Jag får olika alternativ men inte just något vid namn CleanMy Mac... 

Vänligen någon som kan förklara.. 

Tack på förhand.

Björn

Clean my mac finns inte på AppStore. Dom har en egen sida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

  Tack  för hjälpen.. Det funkar bra, jag  tycker att datorn har blivit lite piggare nu efter installationen  och ett antal körningar.. ??

Redigerad av Knutaugust
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Knutaugust säger:

  Tack  för hjälpen.. Det funkar bra, jag  tycker att datorn har blivit lite piggare nu efter installationen  och ett antal körningar.. ??

Toppen, då har placebo haft avsedd effekt. ^_^ 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja förmodligen... Nej men uppstarten på macen går snabbare, samt även växling mellan programmen.. vill färna som sagtbtromattndet är clean my mac som gjort det lättare.. ??

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Knutaugust säger:

Hehe ja förmodligen... Nej men uppstarten på macen går snabbare, samt även växling mellan programmen.. vill färna som sagtbtromattndet är clean my mac som gjort det lättare.. ??

Kan man begära att du skriver så man förstår? 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, lappen71 säger:

Kan man begära att du skriver så man förstår? 

”färna som sagtbtromattndet” betyder troligen ”gärna som sagt tro att det”.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...