Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" startar enbart i felsäkert läge


KSK

Rekommendera Poster

Har en late -09 iMac 27". Startar plötsligen enbart i felsäkert läge och fungerar då som den ska enligt den situationen.

Får inte fram Apple HW test. Osäker på vad man kan göra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en late -09 iMac 27". Startar plötsligen enbart i felsäkert läge och fungerar då som den ska enligt den situationen.

Får inte fram Apple HW test. Osäker på vad man kan göra....

Hur menar du nu?

Vad du än gör så startar den i felsäkert läge och aldrig som vanligt?

Eller hänger den sig när du startar som vanligt, men inte när du kör felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu?

Vad du än gör så startar den i felsäkert läge och aldrig som vanligt?

Eller hänger den sig när du startar som vanligt, men inte när du kör felsäkert läge?

 

Ditt antagande "Eller hänger den sig när du startar som vanligt, men inte när du kör felsäkert läge?" stämmer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som grafik-kortet gett upp.

 

När du startar i "felsäkert läge" (safe mode) så läses inte drivrutiner in för bla grafik-kortet, därav att det "laggar" och känns trögt.

 

Det KAN ju även vara så att hårddisken fått hicka vid vanlig inloggning......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en plist-fil som havererat, en som bara läses in vid vanlig start.

Det är förstås svårt att hitta vilken.

 

Du kan ju försöka att installera om Mac OS X, samma version som du redan kör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt in nytt system på en partition nr. 3 (har tre stk) Den har samma problem, så med de inputs som ligger här så är min konklusion grafik-kortet? Kan det vara rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade om systemet också, och minns mig komma ihåg att det gav en OK start före det övergick till problemet igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara något hårdvarufel i alla fall.

 

Testa om du kan starta från en extern disk (eller USB-minne), så kan vi utesluta fel på den interna disken åtminstone.

 

Hittade du skivan med hårdvarutestet? Har du kört det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara något hårdvarufel i alla fall.

 

Testa om du kan starta från en extern disk (eller USB-minne), så kan vi utesluta fel på den interna disken åtminstone.

 

Hittade du skivan med hårdvarutestet? Har du kört det?

Disken är det inget fel på så långt jag kan bedöma, inget lagg (enbart lite trögt) när jag använder felsäkert läge och kan flytta filer, skivkontroll hittar inget fel och säger OK på hela disken samt de olika partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är det inget fel på så långt jag kan bedöma, inget lagg (enbart lite trögt) när jag använder felsäkert läge och kan flytta filer, skivkontroll hittar inget fel och säger OK på hela disken samt de olika partitionerna.

Skivkontroll kollar bara mappstrukturen och bootspåren, inget annat. (Ja, troligen S.M.A.R.T. också)

Men att disken verkar fungera i felsäkert läge talar för att den är hel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DiskWarrior kan mycket, men det kostar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...