Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...
  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Folk på forumet verkar ha Problem med att starta upp den senaste veckan, verkar återkomma väldigt ofta... jag tror inte att de senare uppdateringar är sämre än den första.

Men det skall väl inte vara svårare att installera från

MacOS 10.10 -> 10.13 än från 10.12?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja när man uppdaterar så återfår vissa inställningar grundinställningen, så brukar det vara... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade min iMac till High Sierra 10.13.3 och upplever det ganska buggigt. Program avslutas oväntat titt som tätt och igår kväll kraschade datorn tillsammans med meddelandet "Your computer restarted because of a problem. Press a key or wait a few seconds to continue starting up."

 

Är detta ett problem fler har stött på i den här versionen? Har inte varit med om det med tidigare OS. Satte i mer internminne för en tid sen då jag har en lite äldre Mac (mid 2011), men det har funkat utan problem innan så vet inte om det kan spela in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Speedmouse säger:

Uppdaterade min iMac till High Sierra 10.13.3 och upplever det ganska buggigt. Program avslutas oväntat titt som tätt och igår kväll kraschade datorn tillsammans med meddelandet "Your computer restarted because of a problem. Press a key or wait a few seconds to continue starting up."

 

Är detta ett problem fler har stött på i den här versionen? Har inte varit med om det med tidigare OS. Satte i mer internminne för en tid sen då jag har en lite äldre Mac (mid 2011), men det har funkat utan problem innan så vet inte om det kan spela in?

Jo det kan mycket väl vara RAM som är kass, eller fel sort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ja, eller disken som har läs/skrivproblem, är det originaldisken kanske det är dags att byta ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var dessa minnen jag köpte och de har suttit i en månad ungefär: https://www.dustinhome.se/product/5010615192/mac-memory?ssel=false&LGWCODE=5010615192;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMI1K7T4J3x2QIV0cqyCh3wpQnGEAQYASABEgKIwvD_BwE

 

Funkat bra hittills som sagt. Gjorde en hardware test som inte visade på några problem heller. Kanske bara var sammanträffande att det hände efter uppdateringen av OS. Får väl se om det händer igen.

 

Verkar dock inte vara ensam om fenomenet: https://discussions.apple.com/thread/8207120

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårddisken original, så skulle jag bytt ut den, hårddiskar är förbrukningsvara, så den kanske signalerar, att nu ger jag snart upp.

Satsa i så fall på en SSD, så blir datorn som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Händer det igen inom det närmsta blir det en tur till Mac Forum för att höra med dem om hårddiskbyte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac mid-2011 är vintageklassade så det är tveksamt om Mac Forum kan få hem någon ny hårddisk till den. Om det nu är det som är problemet. Jag hade då inte bytt hårddisk om jag inte kan få bekräftat att det verkligen är fel på hårddisken. Det borde Mac Forum kunna vara behjälpliga med att ta reda på genom att köra diagnostest på datorn.
Finns diverse work-arounds att få 3:e partshårddiskar att fungera i datorn men det är inte säkert Mac Forum känner sig bekväma att vilja göra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, e-snobben säger:

Vet du nåt om MacBook Pro late 2011 i det här fallet? Finns det nån lista nånstans?

”Vintage” enligt Mactracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
10 timmar sedan, SirKnasen säger:

iMac mid-2011 är vintageklassade så det är tveksamt om Mac Forum kan få hem någon ny hårddisk till den.

I mitten av förra året lämnade jag in en gammal iMac (24-inch, "Early 2009") för reparation på Digital Inn och de bytte hårddisk utan problem. Jag hade förmodligen även kunnat göra det själv, men jag lämnade in den eftersom de flesta "platta" imacar är ganska användarfientliga om man ser specifikt till hårdvaruservice...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
17 timmar sedan, Speedmouse säger:

Uppdaterade min iMac till High Sierra 10.13.3 och upplever det ganska buggigt. Program avslutas oväntat titt som tätt och igår kväll kraschade datorn tillsammans med meddelandet "Your computer restarted because of a problem. Press a key or wait a few seconds to continue starting up."

Låter som resultatet av en så kallad "Kernel panic" och behöver inte med nödvändighet vara hårdvarurelaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, PixelHermit säger:

I mitten av förra året lämnade jag in en gammal iMac (24-inch, "Early 2009") för reparation på Digital Inn och de bytte hårddisk utan problem. Jag hade förmodligen även kunnat göra det själv, men jag lämnade in den eftersom de flesta "platta" imacar är ganska användarfientliga om man ser specifikt till hårdvaruservice...

Mid-2011 läser av hårddiskens temperatur med speciell firmware i hårddisken. Utan denna speciella firmware i hårddisken kommer fläktarna att rusa då inte temperaturen läses av korrekt.

Early-2009 har en utanpåliggande fastklistrad diod på hårddisken för att läsa av hårddisktemperatur, denna är bara att flytta över till den nya 3:e partshårddisken.
Det finns diverse workarounds att komma runt fläktproblemet med 3:e partsdiskar men det är inte säkert ServiceProviders känner sig bekväma med att tillhandahålla en workaroundlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, SirKnasen säger:

Mid-2011 läser av hårddiskens temperatur med speciell firmware i hårddisken. Utan denna speciella firmware i hårddisken kommer fläktarna att rusa* då inte temperaturen läses av korrekt.

Early-2009 har en utanpåliggande fastklistrad diod på hårddisken för att läsa av hårddisktemperatur, denna är bara att flytta över till den nya 3:e partshårddisken.
Det finns diverse workarounds att komma runt fläktproblemet med 3:e partsdiskar men det är inte säkert ServiceProviders känner sig bekväma med att tillhandahålla en workaroundlösning.

*Man kan lösa det själv genom detta gratisprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
2018-03-17 på 11:10, SirKnasen säger:

Mid-2011 läser av hårddiskens temperatur med speciell firmware i hårddisken. Utan denna speciella firmware i hårddisken kommer fläktarna att rusa då inte temperaturen läses av korrekt. Early-2009 har en utanpåliggande fastklistrad diod på hårddisken för att läsa av hårddisktemperatur, denna är bara att flytta över till den nya 3:e partshårddisken.

Tack för info! Jag har köpt ett par betydligt nyare iMacar sedan dess och tjugohundranian jobbar numera bara övertid med backuper och liknande, men din information är naturligtvis mycket välkommen ändå. Man kan önska att dylik information borde inkorporeras som extrainformation i Mactracker etc., men till det synnerligen facila priset av noll kronor kanske man trots allt inte kan vänta sig allt av detta annars utmärkta program… Anyways: tack som sagt, och den 3GB HDD (5400 rpm…) som sitter i iMacen just nu håller gott och väl till dess sagda iMac läggs på tippen för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PixelHermit
2018-03-17 på 11:10, SirKnasen säger:

Early-2009 har en utanpåliggande fastklistrad diod på hårddisken för att läsa av hårddisktemperatur, denna är bara att flytta över till den nya 3:e partshårddisken.

Btw, känner du till huruvida detta avspeglas i S.M.A.R.T.-tester? Om det är en utanpåliggande diod på hårddisken i iMac9,1 så borde S.M.A.R.T. (från Drive Genius, Tech Tool Pro, DiskWarrior etc.) rapportera inget eller i varje falla fel data angående temperaturen. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, PixelHermit säger:

Btw, känner du till huruvida detta avspeglas i S.M.A.R.T.-tester? Om det är en utanpåliggande diod på hårddisken i iMac9,1 så borde S.M.A.R.T. (från Drive Genius, Tech Tool Pro, DiskWarrior etc.) rapportera inget eller i varje falla fel data angående temperaturen. Eller?

Jag tar mig friheten att svara. Apples system med sensorer, inne eller utanpå, går via SMC och inte S.M.A.R.T. Programmet som jag länkade till använder S.M.A.R.T. för att kompensera att SMC inte längre kan läsa av någon sensor.

 

FYI: Vill man läsa av S.M.A.R.T. så kan man med fördel installera Smartmontools på sin mac. Kan installeras och köras via Terminalen. Eller via installerare: Direktnedladdningslänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

Försökte installera HighSierra men det vill inte fungera. Datorn kommer inte igång och efter ett tag kommer felmeddelande enligt bild. Hur avbryter jag installationsprogrammet? Som ni förstår är mina kunskaper begränsade så förklara gärna enkelt?

9BA243A9-5364-4EEA-97BC-484A6BC4C1C1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jaha, slutade problemen med HS tvärt 26 mars?....intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...