Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem efter uppgradering till High Sierra


BjornS

Rekommendera Poster

High Sierra stöder inte fusion drive i nuläget och jag skulle tro att detta problem är relaterat till det.

 

Missupfattning från Din sida - jag har ingen Fusion-Drive i min maskin. Jag har en startvolym som betsår av 2 x Samsung SSD 850 PRO i mjukvaru-RAID 1. Jag har inte läst någonstans att begränsningen Fusion gäller alla former av mjukvaru-OD. Var har Du läst det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Missupfattning från Din sida - jag har ingen Fusion-Drive i min maskin. Jag har en startvolym som betsår av 2 x Samsung SSD 850 PRO i mjukvaru-RAID 1. Jag har inte läst någonstans att begränsningen Fusion gäller alla former av mjukvaru-OD. Var har Du läst det?

Jag skrev inte att du har fusion drive. Men jag gjorde ett antagande utifrån det. Vill du veta får du fråga Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, terminologin i Finder är densamma som tidigare. Det gör det lättare för vanligt folk. Att det faktiskt sker något annat är nörderi. Men om man vill veta hur det kan komma sig att en fil nu kan ”kopieras” så mycket snabbare i High Sierra än i Sierra så måste man ha klart för sig vad som egentligen händer. Du minns kanske när Bilder kom? Hur man plötsligt kunde ha två bildbibliotek på vardera säg 20 GB, fast de inte tog upp mer plats på hårddisken än 20 GB? Det ena Iphoto, det andra Bilder. Och man kunde ta bort vilket som, bilderna var ändå kvar. Ungefär samma sak.

 

 

Precis..terminologin är densamma något jag hela tiden sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se schema angående vad du egentligen har gjort. Du har skapat ytterligare en container med metadata som talar om för Mac OS att du nu har två mkv-filer som omfattar samma data. Du har inte kopierat någon data. Det är därför det går så fort. Du får gärna se det som en prestandaförbättring om du vill.

 

attachicon.gifdata.png

Jag blev lite nyfiken.

Om det bara skapas en pekare till samma data när man kopierar/duplicerar filen. Hur fungerar det när man börjar ändra i kopian?

Då måste det väl skapas en faktisk kopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite nyfiken.

Om det bara skapas en pekare till samma data när man kopierar/duplicerar filen. Hur fungerar det när man börjar ändra i kopian?

Då måste det väl skapas en faktisk kopia?

Då är det i och för sig ingen kopia längre utan en ny fil. Det kan hända att den delar data till vissa delar, men det vet bara Apple. APFS är proprietärt och stängt. Exempelvis tillverkarna av Carbon copy cloner och Superduper får gissa sig till funktionerna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite konstigt att den bara skapar en pekare -en alias- till samma data. Om man duplicerar en fil vill man ju (så klart?) ha en ny fil inte en alias.

 

Jag kan inte förstå anledningen, förutom att Apple vill ge en chimär av blixtsnabb kopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite konstigt att den bara skapar en pekare -en alias- till samma data. Om man duplicerar en fil vill man ju (så klart?) ha en ny fil inte en alias.

 

Jag kan inte förstå anledningen, förutom att Apple vill ge en chimär av blixtsnabb kopiering.

Du förenklar den nya tekniken alltför mycket. Så simpelt som ett alias är det inte. Ett alias pekar för övrigt tillbaka till originalfilen(s metadata), inte till datan i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det i och för sig ingen kopia längre utan en ny fil. Det kan hända att den delar data till vissa delar, men det vet bara Apple. APFS är proprietärt och stängt. Exempelvis tillverkarna av Carbon copy cloner och Superduper får gissa sig till funktionerna.

 

Är begreppet fil verkligen relevant när man talar om vad som finns lagrat på "hårddisken"? Hur data representeras och lagras på maskinnivå är ganska ointressant ur användarperspektiv. Eftersom en hårddisk är en i praktiken odelbar lagringsenhet så ser jag bara fördelar med att datorn själv kan spara lagringsutrymme och öka prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är begreppet fil verkligen relevant när man talar om vad som finns lagrat på "hårddisken"? Hur data representeras och lagras på maskinnivå är ganska ointressant ur användarperspektiv. Eftersom en hårddisk är en i praktiken odelbar lagringsenhet så ser jag bara fördelar med att datorn själv kan spara lagringsutrymme och öka prestandan.

Ja, relevant ur ett pedagogiskt användarperspektiv/GUI. Tänker man efter finns det ju inga mappar heller, egentligen. De är mer som fyrkantiga bubblor man kan blåsa upp med ett dubbelklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, relevant ur ett pedagogiskt användarperspektiv/GUI. Tänker man efter finns det ju inga mappar heller, egentligen. De är mer som fyrkantiga bubblor man kan blåsa upp med ett dubbelklick.

 

Mappar är bara en sorts fil.

Har man flera olika hårddiskar så börjar duplicerande av data bli lite mer begripligt eftersom man då fysiskt kan flytta data.

 

En del verkar störa sig på att de inte vet var iphoto/Bilder sparar en bild, alltså sökvägen i filsystemet. Man vet bara att den ligger i programmets bibliotek, som finns på en viss plats i filsystemet. Behöver man egentligen veta mer?

Liknande resonemang bör fungera här, du vet att din fil finns på hårddisken, du hittar den i filsystemet och du kan läsa/skriva den som du vill. Men du kan inte, och har inte kunnat sedan flera årtionden, fysiskt se dess placering, som kan vara utspridd. Möjligtvis kan man se någon minnesadress, men vad hjälper det? Ska man följa kablarna och bryta loss relevanta transistorer när man vill flytta en fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappar är bara en sorts fil.

Har man flera olika hårddiskar så börjar duplicerande av data bli lite mer begripligt eftersom man då fysiskt kan flytta data.

 

En del verkar störa sig på att de inte vet var iphoto/Bilder sparar en bild, alltså sökvägen i filsystemet. Man vet bara att den ligger i programmets bibliotek, som finns på en viss plats i filsystemet. Behöver man egentligen veta mer?

Liknande resonemang bör fungera här, du vet att din fil finns på hårddisken, du hittar den i filsystemet och du kan läsa/skriva den som du vill. Men du kan inte, och har inte kunnat sedan flera årtionden, fysiskt se dess placering, som kan vara utspridd. Möjligtvis kan man se någon minnesadress, men vad hjälper det? Ska man följa kablarna och bryta loss relevanta transistorer när man vill flytta en fil?

Ibland kan man i alla fall rädda data genom att plocka ut lagringsenheten ur datorn och sätta det i ett chassi eller en annan dator. Hur det går till kan man behöva veta men resten är väl onödigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hängt med ännu upp till High Sierra, har dock tankat ner programmet, får se om jag installerar det ikväll. på min MacBook Air.

 

Om jag nu haft en iMac med Fusion drive, hade det inte fungerat att uppdatera då?

Läste nånstans att det inte stöds...låter ju knepigt, många har väl den kombinationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är begreppet fil verkligen relevant när man talar om vad som finns lagrat på "hårddisken"? Hur data representeras och lagras på maskinnivå är ganska ointressant ur användarperspektiv. Eftersom en hårddisk är en i praktiken odelbar lagringsenhet så ser jag bara fördelar med att datorn själv kan spara lagringsutrymme och öka prestandan.

 

Man kan som Apple göra det hur abstrakt man vill men till syvende och sist så är det bara trädstrukturer, pekare och sekvenser av data. Mappen är sannolikt bara pekare och några attribut.

Jag tycker att det är vettigt att hylla det enkla genom att fortsätta se det Finder visar upp och helt ignorera de inre mekanismerna. Jag har programmerat och intresserat mig för datorer i 37 år men får bara ont i huvudet av alla lager av abstraktion i OS.

 

Jag kör en Alix ;) : "Non est ponenda pluralitas sine necessitate." -- William Ockham

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hängt med ännu upp till High Sierra, har dock tankat ner programmet, får se om jag installerar det ikväll. på min MacBook Air.

 

Om jag nu haft en iMac med Fusion drive, hade det inte fungerat att uppdatera då?

Läste nånstans att det inte stöds...låter ju knepigt, många har väl den kombinationen?

Jo, man kan uppdatera, men man får inte APFS på sin fusion drive. De erbjuder en ”lösning” för dem med redan existerande fusion drive (sedan beta-tiden med High Sierra) med APFS och har lovat att komma med stöd för APFS på fusion drive i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag kör en Alix ;) : "Non est ponenda pluralitas sine necessitate." -- William Ockham

Många missförstår Ockham. Ibland krävs krångligare premisser för att förklaringen ska bli enkel. Ett välkänt exempel är himlakroppars elliptiska banor. Innan dess trodde man förstås att de snurrade runt, runt (bokstavligt) men det gör de inte. Men så länge man trodde det var man tvungen att addera ett tjugotal anomalier för att planetsystemen skulle fungera med helt runda banor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan uppdatera, men man får inte APFS på sin fusion drive. De erbjuder en ”lösning” för dem med redan existerande fusion drive (sedan beta-tiden med High Sierra) med APFS och har lovat att komma med stöd för APFS på fusion drive i framtiden.

 

OK, låter bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många missförstår Ockham. Ibland krävs krångligare premisser för att förklaringen ska bli enkel. Ett välkänt exempel är himlakroppars elliptiska banor. Innan dess trodde man förstås att de snurrade runt, runt (bokstavligt) men det gör de inte. Men så länge man trodde det var man tvungen att addera ett tjugotal anomalier för att planetsystemen skulle fungera med helt runda banor.

 

Ibland är verkligheten mer krånglig än man hoppats ja men i vetenskapen så är det en princip snarare än ett påstående om verkligheten. Om två förklaringsmodeller funkar lika bra så föredras den enklare.

Jag gillar också att ha den utgångspunkten när jag ska försöka förstå något eftersom det åtminstone brukar vara de enkla förklaringarna som är mest mitt i prick. Inte alltid men oftast.

 

Jag fick nys om det först när jag tittat på filmen "Contact" strax efter den släpptes 1997. Dr. Ellie Arroway nämner det nog mer än en gång i filmen. Det fastnade i sinnet på mig på ett nästan intimt sätt. Det kändes bara så helt rätt och har tjänat mig väl när jag höll på med mjukvaruutveckling, och för att förstå världen förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har problem att logga in på min router. Jag får meddelandet att det inte är en privat IP adress (se nedan). När jag väljer "besöka den här webbplatsen" kommer frågan "Är du säker" osv. Väljer jag "besök platsen" kommer en ruta upp med mitt namn och vill ha mitt lösenord. Sedan försvinner de två sista rutorna och endast den första kvarstår. Fortfarande ingen routerinloggning möjlig. Varning för osäkra webbplatser i Safari är avstängd. iMac 2015 High Sierra. På min gamla (8år) iMac Yosemite går det bra.

 

Kjelle

post-363-0-18462700-1507114340_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hängt med ännu upp till High Sierra, har dock tankat ner programmet, får se om jag installerar det ikväll. på min MacBook Air.

 

Om jag nu haft en iMac med Fusion drive, hade det inte fungerat att uppdatera då?

Läste nånstans att det inte stöds...låter ju knepigt, många har väl den kombinationen?

 

Det är väll bara det att din Fusion drive inte uppgraderas till APFS utan ligger kvar på HFS+ men macOS uppgraderas i övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Kan ni inte ta en paus killar? Jag behöver kila iväg för att fixa lite popcorn. :)

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väll bara det att din Fusion drive inte uppgraderas till APFS utan ligger kvar på HFS+ men macOS uppgraderas i övrigt

 

Har inte FusionDrive på min Mac Book Air

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Once High Sierra upgrades my startup volume APFS, can I revert to HFS+?

 

A reader having problems after upgrading to High Sierra wonders if APFS is the problem and, if so, can they revert? You can’t: High Sierra doesn’t have a back-out mechanism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter senaste uppdateringen av High Sierra fungerar Adobe Bridge som vanligt. Inte Adobes fel denna gång utan drivrutiner till NVIDIA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill ha HFS+ så borde det vara möjligt genom att formatera hårddisken till HFS+, altså rensa allt, sen installera High Sierra igen och sen hämta in säkerhetskopian från TimeMachine. Det är visserligen mer omständligt jämfört med att kunna konvertera om till HFS+ utan att förlora något av innehållet, men det är ju inte samma sak som att det inte går att köra HFS+ igen för den som så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tog det för er att installera High Sierra?

 

Gör det nu på min MacBook Air SSD...

 

41 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...