Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmen slocknade


Flatpitch

Rekommendera Poster

Satt och jobbade på min iMac när skärmen plötsligt blir helt svart! Inga ljud eller andra ovanligheter.

Har försökt att starta om på olika sätt me inget händer mer än start "plinget".

Är det möjligt att på något sätt komma åt alla mina bilder som ligger på harddisken eller är den helt färdig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KAN ju vara grafikkortet som gett upp, eller annat.

 

Vad är det för iMac du har?

 

Årsmodell? Storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är 24" och tidig 08. Angående target disk så hittar jag ingen kabel som användas. Mn andra är en macbook 12" 2015.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan tanke är ju att nätaggregatet, har defekta kondensatorer som gör att inte skärmen får den ström den behöver för att lysa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du bild på extern bildskärm?

Skall hämta kablar nu och kolla med Macbooken, återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall hämta kablar nu och kolla med Macbooken, återkommer!

En Macbook har väl ingen skärmINgång, bara -utgång. Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall hämta kablar nu och kolla med Macbooken, återkommer!

Ingen bild på extern skärm eller macbook!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Macbook har väl ingen skärmINgång, bara -utgång. Eller har jag missat något?

Mini-DVI via HDMI in i USB-C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mini-DVI via HDMI in i USB-C

Och sedan då? Hur ska du kunna tala om för din Macbook att ta emot en videosignal? För såvitt jag vet så är det bara (vissa) iMacar som kan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och jobbade på min iMac när skärmen plötsligt blir helt svart! Inga ljud eller andra ovanligheter.

Har försökt att starta om på olika sätt me inget händer mer än start "plinget".

Är det möjligt att på något sätt komma åt alla mina bilder som ligger på harddisken eller är den helt färdig?

 

Det beror ju alldeles på. Min gamla iMac G5 tog med sig allt när ( förmodligen ) nätaggregatet dödade den. Den var död och hårddisken likaså fylld med dotterns bilder. Om grafikkortet har pajjat kan hårddisken vara hel. OM nätaggregatet är defekt kan hårddisken vara hel. Har det inträffat en mindre skada så datorn inte kan Boota upp men disken för övrigt är intakt kan man antingen använda Target Mode i vissa fall. Annars är det att öppna den, ta ut disken och sätta den i ett hårddiskkabinett ( Köpes på tex Kjell & Co ) och ansluta till en annan Mac och hålla tummarna för att den hoppar upp som en extern hårddisk. Fast den inte bootar upp i OS X kan den mycket väl fungera i ett kabinett. Men det är många om och många kanske.

( GÖR BACKUP!!!! ) :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inget begriper så provade jag mini-dvi till hdmi på en macbook, händer inget. Efter det samma setup till en vanlig extern skärm, ingen bild.

När jag starta imacen så kan jag höra hur harddisken jobbar så det kan inte vara den som pajat. Lutar mera åt gissningarna på grafikkortet.

Blir till att demontera och prova med hardisken i ett löst kabinett. Vill ju gärna ha ut bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inget begriper så provade jag mini-dvi till hdmi på en macbook, händer inget.

 

Men det är ju inte bara att stoppa en sladd i en annan Mac och tro att det löser sig. Läs på:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204592

 

Sen är det förmodligen enklare att testa mot TV-n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac support: "USB 3.0 or USB 3.1 USB-A to USB-C Cable: Use this cable to share files between a Mac with USB-A port(s) and a MacBook with a USB-C port."


Funkar inte! Mest sannolikt grafikkort ..... eller.....?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mac support: "USB 3.0 or USB 3.1 USB-A to USB-C Cable: Use this cable to share files between a Mac with USB-A port(s) and a MacBook with a USB-C port."

Funkar inte! Mest sannolikt grafikkort ..... eller.....?

 

 

Target disk-mode via USB fungerar inte på din iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mac support: "USB 3.0 or USB 3.1 USB-A to USB-C Cable: Use this cable to share files between a Mac with USB-A port(s) and a MacBook with a USB-C port."

Funkar inte! Mest sannolikt grafikkort ..... eller.....?

 

 

Men kom igen. Jag postade en länk och bad dig läsa på. Du lär ju kolla upp tips du får. Varför ska man svara...? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men kom igen. Jag postade en länk och bad dig läsa på. Du lär ju kolla upp tips du får. Varför ska man svara...? <_<

Ledsen att jag tog upp din tid men naturligtvis läser jag tipsen! I länken fanns dock inget om min årsmodell, varför jag följde anvisningarna för USB-A till USB-C. för oss icke-nördar vore det bra med en förklaring i klartext typ: inget av detta funkar på din gamla burk! ;-)

Så nu kommer den snart att få sluta sina dagar!

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...