svanteh Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 macOS Server 5.4 har ändrats en del. Bl a har de tagit bort file sharing som nu handhas av macOS High Sierra. Vad som är värre (för mig) är att Apple tagit bort ftp-serverfunktionen. Är det någon som vet någon annan ftp-server för Mac? Jag har hittat några, men de verkar vara för företag och kostar hundratals $. Jag behöver bara ha en enkel server för mitt hemmanätverk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 macOS Server 5.4 har ändrats en del. Bl a har de tagit bort file sharing som nu handhas av macOS High Sierra. Vad som är värre (för mig) är att Apple tagit bort ftp-serverfunktionen. Är det någon som vet någon annan ftp-server för Mac? Jag har hittat några, men de verkar vara för företag och kostar hundratals $. Jag behöver bara ha en enkel server för mitt hemmanätverk. Jag är lite osäker på dina behov men Cyberduck och/eller Mountain Duck kanske kan täcka dem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
polken Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Ajdå, det missade jag i versionsnyheterna. Blev lite panik nu eftersom övervakningen lagrar på FTP'n. Kunde dom inte skriva det i Appstore.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Jag är lite osäker på dina behov men Cyberduck och/eller Mountain Duck kanske kan täcka dem? De är bara FTP-klienter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 macOS Server 5.4 har ändrats en del. Bl a har de tagit bort file sharing som nu handhas av macOS High Sierra. Vad som är värre (för mig) är att Apple tagit bort ftp-serverfunktionen. Är det någon som vet någon annan ftp-server för Mac? Jag har hittat några, men de verkar vara för företag och kostar hundratals $. Jag behöver bara ha en enkel server för mitt hemmanätverk. Kolla runt lite i systemet (el på nätet) om den inte ligger där ändå. Det har hänt tidigare att saker (bl a ftp) “försvinner”, men ligger kvar och man får mecka in dem manuellt, inkl starta tjänsten manuellt. Efter en snabbtitt i hjälpsidorna, så verkar den finnas kvar i a f... https://help.apple.com/serverapp/mac/5.4/#/apd55D36A80-98E7-4CEC-AAA1-82ECEBEBB074 Och Apache har ju sin ftp-modul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yellowman Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Kolla runt lite i systemet (el på nätet) om den inte ligger där ändå. Det har hänt tidigare att saker (bl a ftp) “försvinner”, men ligger kvar och man får mecka in dem manuellt, inkl starta tjänsten manuellt. Efter en snabbtitt i hjälpsidorna, så verkar den finnas kvar i a f... macos_Server_SSH_sftp.pnghttps://help.apple.com/serverapp/mac/5.4/#/apd55D36A80-98E7-4CEC-AAA1-82ECEBEBB074 Och Apache har ju sin ftp-modul. SFTP och FTP är inte samma sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
svanteh Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 De är bara FTP-klienter. Ja visst är de. Trist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.