Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Enheter försvann med High Sierra


Rufus58

Rekommendera Poster

Hej,

I natt uppdaterade jag min MBP, tidig 2011, till High Sierra. Nu märker jag två irriterande saker.

 

1) Enheterna är försvunna i finderfönstret. Det rör sig om en Time Capsule som gör backup via Time Machine och en NAS (WD Mycloud Mirror). Ideliga popups larmar om att den senare inte kan hittas. Har startat om båda, liksom datorn, men de går inte att finna.

 

2) Min VPN (Freedome från F-Secure) kopplar ned och upp hela tiden. Det innebär att det tar lång tid att ladda upp webbsidor. Det meddelas bara att det saknas internetanslutning till dess Freedome kopplat upp igen och det tar en liten stund.

 

Mycket tacksam för tips om hur dessa, eller något av dessa, problem kan åtgärdas och om fler har liknande erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade min MBP (2016) igår jag också, och min Samsung portable SSD T3 usb-disk funkar inte längre. Den är krypterad, och man får upp dialogrutan där man knackar in lösenordet, men sen verkar det bli något knas med tappningen "”Samsung_T3” kan inte öppnas eftersom originalet inte kunde hittas." Finns ingen markering för utmatning heller.

Disken fungerar utmärkt i en annan mac som jag inte uppgraderat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag var kanske lite för snabb att kasta mig över detta eminenta forum. Problemet med de försvunna enheterna är löst. Time Capsule, till vilken WD My Cloud är kopplad med USB, måste tydligen läggas till igen med Airportverktyget efter uppgardering till High Sierra.

 

Airportverktyget visade enbart Internet, inga enheter, mycket konstigt, för nätanslutningen fungerade. Se bild. Den senare bilden visar att systemet är uppe igen.

 

Strulet med VPN kvarstår. Har stängt av den för att kunna surfa normalt. Tips någon?

 

 

post-73340-0-38670700-1506504580_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... 2) Min VPN (Freedome från F-Secure) kopplar ned och upp hela tiden. Det innebär att det tar lång tid att ladda upp webbsidor. Det meddelas bara att det saknas internetanslutning till dess Freedome kopplat upp igen och det tar en liten stund. ...

 

... Strulet med VPN kvarstår. Har stängt av den för att kunna surfa normalt. Tips någon? ...

Kontakta F-Secure. Deras support för High Sierra verkar inte ha implementerats än. Och här. Om senaste systemkraven skrevs det den 10 juli i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rapportera att min Samsung SSD-disk fungerar nu, efter en omstart av systemet.

 

Verkar inte ha några problem med min F-secure Freedome VPN heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar lösa sig allteftersom med olika externa enheter, både för mig och andra. Ska kolla upp F-Secures support för Freedome. Tack Alix för länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...