MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Jump to content
e-snobben

Rengjorde rören till tvättstället ordentligt, nu luktar det konstant

Recommended Posts

Eftersom rören i tvättstället hade slammat igen så bestämde jag mig för att rengöra dem. Allt eftersom jag plockat isär delarna så upptäckte jag mer hår och äckel. Till slut fann jag för gott att lossa samtliga delar ända upp till tvättstället och rengjorde allt noga med en tandborste och vatten. Det blev riktigt bra flöde och man hör hur det porlar som aldrig förr när man spolar vatten.

Men, det verkar som om jag rengjorde alltför väl. Nu är nämligen den där lukten man känner när man öppnar dylika rör och börjar gräva konstant närvarande. Hur blir man av med den? Eller är det luft från rören i övriga huset som får det att lukta nu när de blivit så rena hos mig? Enda sättet att slippa lukten i själva badrummet är att låta dörren dit stå öppen, den blir då så pass utspädd att man inte känner den i övriga lägenheten heller. Men vanligtvis vill man ju ha den dörren stängd, så... :sick:

Låter som att något gått fel med vattenlåset.

Eller läcka i gummiringen nere vid, och in i, golvet/väggen, där röret sticks ned, där kan skräp ha fastnat eller en spricka uppstått.

• Upvote 1

Ja det är nog läge att plocka isär grejerna igen, inspektera och sätta ihop.

Och du har fyllt vatten i låset efter att du gjort rent så det inte är fritt blås?

Ja, det låter som vatten låset är knas &/el inte fyllt igen. Slå lite vatten och klorin i handfaten så tar det bort alla bakterier du meckat fram också.

En annan sak... ofta när man håller på med såt som luktar starkl/illa, så brukar det sätta sig i näsan - så även om lukten är borta så går man omkring och känner den hela tiden. “Näsminnet”.

Eller läcka i gummiringen nere vid, och in i, golvet/väggen, där röret sticks ned, där kan skräp ha fastnat eller en spricka uppstått.

Kollade gummitätningen vid golvet och den satt inte som den skulle. Har tryckt den på plats nu och stängt dörren, då får vi se om det hjälper till att börja med. :yeahbaby:

:ThumbsUp:

Kollade gummitätningen vid golvet och den satt inte som den skulle. Har tryckt den på plats nu och stängt dörren, då får vi se om det hjälper till att börja med. :yeahbaby:

Och lukten har försvunnit! Plus och puss till dig Alix! :D

Använde du din egna tandborste eller någon annan familjemedlems?

För övrigt läste jag rubriken som "Rengjorde röven i tvättstället..." och undrade vilka roliga droger du äter.

• Upvote 1

För övrigt läste jag rubriken som "Rengjorde röven i tvättstället..." och undrade vilka roliga droger du äter.

Ska du säga! :hihihi:

• Upvote 1

Ättikssprit är miljövänligt och ett gammalt husmorstips på att bli av med lukt. Låt det verka ett bra tag...gärna under natten. Skölj med kokande vatten.

Är det väldigt skitigt kan du använda bikarbonat/bakpulver med ättika så fräser det på ordentligt. Du måste skölja väldigt noga efteråt dock eftersom när/om bikarbonatet stelnar blir det som en hård kaka som kan proppa igen rören.

(det här är alternativ som går bra att använda om du inte vill döda allt liv på planeten)

Och lukten har försvunnit! Plus och puss till dig Alix! :D

Dessutom var jag finkänslig nog att endast föreslå skräp eller spricka. :D;)

---

Allmänt tips i sammanhanget: En del rörmokare sågar av plaströr rätt så bryskt. Jag har själv tagit isär otaliga krökar genom åren och sett många avkortade rör som haft massor av plastskägg där rören har sågats av. Inte konstigt att det fastnar grejer. Därför brukar jag slipa till dem innan jag återmonterar rören. Gjorde det häromåret här hemma och har inte behövt göra om rensningen sedan dess.

Jag flyttstädade för ett antal år sedan en lägenhet jag sålt och skulle lämna. Morgonen efter skulle jag med ett flyg ut på resa så allt behövde bli klart under dagen. En av de sista sakerna jag gjorde var badrummet, typ vid 18-19 tiden på kvällen, och jag fick för mig att jag skulle göra rent vattenlåset till handfatet. Det hade några år på nacken och det bar sig inte bättre än att både rör och vattenlås sprack när jag monterade isär dem. På detta var det ett hiskeligt snöoväder ute med följande trafikkaos. Jag lyckades dock med ett fåtal minuter till godo inhandla nytt rör och vattenlås precis innan stängningsdags på Clas Ohlson. Härligt minne :)

Jag flyttstädade för ett antal år sedan en lägenhet jag sålt och skulle lämna. Morgonen efter skulle jag med ett flyg ut på resa så allt behövde bli klart under dagen. En av de sista sakerna jag gjorde var badrummet, typ vid 18-19 tiden på kvällen, och jag fick för mig att jag skulle göra rent vattenlåset till handfatet. Det hade några år på nacken och det bar sig inte bättre än att både rör och vattenlås sprack när jag monterade isär dem. På detta var det ett hiskeligt snöoväder ute med följande trafikkaos. Jag lyckades dock med ett fåtal minuter till godo inhandla nytt rör och vattenlås precis innan stängningsdags på Clas Ohlson. Härligt minne :)

Å, fy fasicken... Jag känner STRESSEN... :pinch:

Ja, det låter som vatten låset är knas &/el inte fyllt igen. Slå lite vatten och klorin i handfaten så tar det bort alla bakterier du meckat fram också.

Klorin var det första jag provade innan jag hade postat frågan. Men det var alltså packningen vid golvet som inte satt rätt. I och för sig så har nog klorinet gjort verkan det med, så kombinationen av den med att justera packningen kanske blev det optimala.

Ska du säga! :hihihi:

:lol: Exakt! :D +

Ättikssprit är miljövänligt och ett gammalt husmorstips på att bli av med lukt. Låt det verka ett bra tag...gärna under natten. Skölj med kokande vatten.

Är det väldigt skitigt kan du använda bikarbonat/bakpulver med ättika så fräser det på ordentligt. Du måste skölja väldigt noga efteråt dock eftersom när/om bikarbonatet stelnar blir det som en hård kaka som kan proppa igen rören.

(det här är alternativ som går bra att använda om du inte vill döda allt liv på planeten)

Jo ättiksprit använder jag ibland till diverse rengöring. Men när det gäller toaletten känns klorin som det bästa för att få det hygieniskt. Gillar inte sånt som fräser och avger gaser, man vet aldrig vad man får i lungorna.

Gillar inte sånt som fräser och avger gaser, man vet aldrig vad man får i lungorna.

Man får precis det som står på paketet man häller från. :totaltgalen:

Å, fy fasicken... Jag känner STRESSEN... :pinch:

Det gjorde jag med. :hihihi:

Det gjorde jag med. :hihihi:

:D

Man får precis det som står på paketet man häller från. :totaltgalen:

Jo det är sant. ^_^ Eller kanske snarare :sick:

Edited by e-snobben