Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

15", sent 2011 - plötsligt hög fläkt och hög temperatur


mpower

Rekommendera Poster

Hej!

Har en äldre Macbook Pro från sent 2011 som fungerat väldigt bra för mig och mina behov. Ända jag har förändrat på den är att jag har bytt ut den traditionella hårddisken till en SSD vilket gav den ännu ett nytt/längre liv.

Jag körde väldigt länge med Mac OS Sierra men valde tidigare i våras/somras att gå tillbaka till El Capitan av några anledningar.

 

Här om veckan upplevde jag att den från en minut till en annan började före ett väldigt väsen, den maxade fläktarna och kändes väldigt varm undertill. Jag installerade ett värktyg för att få koll på temperaturerna på datorn i det stora hela och de olika komponenterna. Ser inte alls bra ut när man ligger runt 98-100 grader! Se bild nedan:

 

temp_oversikt.png

 

Någon som har några tips, tanka eller idéer kring detta problem? Är det t.ex lönt att vända sig till Apple för att få hjälp. Ingår fortfarande denna modell i deras supportprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Aktivitetskontroll, välj Processor, klicka på listen så du får alla processer i fallande ordning så kan du se om någon process hängt sig och i så fall vilket program man ska stänga ner. Är det slikt strul kan det hjälpa med:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

post-363-0-24764200-1506245104_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du testat att återställa SMC?

 

 

 

Nej, det har jag inte gjort. Har faktiskt inte ägnat det en tanke. Men, frågan är ju om jag ska ta av batteriet eller ej?! Det går ju göra om man skruvar av kåpan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om batteriet går att koppla ur så ska man göra det.

Men innan du går detta följ Axelmans råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Aktivitetskontroll, välj Processor, klicka på listen så du får alla processer i fallande ordning så kan du se om någon process hängt sig och i så fall vilket program man ska stänga ner. Är det slikt strul kan det hjälpa med:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Det med aktivitetskontrollen bör man ju också kasta ett öga på. Men om jag bara startar upp t.ex Safari och tittar på ett Youtube klipp t.ex så går den i taket. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, det har jag inte gjort. Har faktiskt inte ägnat det en tanke. Men, frågan är ju om jag ska ta av batteriet eller ej?! Det går ju göra om man skruvar av kåpan. :)

 

 

Om batteriet går att koppla ur så ska man göra det.

Som lappen säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en äldre Macbook Pro från sent 2011 som fungerat väldigt bra för mig och mina behov.

 

// ... //

 

Någon som har några tips, tanka eller idéer kring detta problem?

Kan det vara så att den helt enkelt är skitig/dammig inuti? Du kan ju prova de andra tipsen först - men det kan vara bra att öppna upp den och kolla hur den mår på insidan. Damm, ludd och skit som byggs upp med åren - till slut tappar man effekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den helt enkelt är skitig/dammig inuti? Du kan ju prova de andra tipsen först - men det kan vara bra att öppna upp den och kolla hur den mår på insidan. Damm, ludd och skit som byggs upp med åren - till slut tappar man effekten.

Absolut, mpower köp luft på burk och blås ur också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, mpower köp luft på burk och blås ur också.

Som “underhåll” så är det ju bra att blåsa ur den - men är det skitigt och igensatt - då är det bara skuva isär och göra rent grejjerna manuellt. Och så man kan blåsa inifrån -> ut:

 

clean-cooling-fan-07.jpg

https://duckduckgo.com/?q=!gi+macboo+pro+dust+fan+clean

 

 

Ovärderliga “datorvertyg” är mjuk barntandborste och Topz. :ThumbsUp:

 

 

Kan ju vara annat med - som t ex att kylpastan är urtorkad. En sensor trasig om man bytt disk osv...

 

Is Your Mac Overheating? | iComputer Denver Mac & PC Computer Repair Services and IT Network Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om batteriet går att koppla ur så ska man göra det.

Men innan du går detta följ Axelmans råd

 

 

Men menar du då även om man behöver skruva isär maskinen för att komma åt batteriet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men menar du då även om man behöver skruva isär maskinen för att komma åt batteriet?

Jag skulle prova först utan att skruva isär den.

Onödigt att skruva om det inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här om veckan upplevde jag att den från en minut till en annan började före ett väldigt väsen...

 

 

Är det smuts och damm går det inte plötsligt. Det händer att kretsen SMC buggar vilket är helt ofarligt men störande resultat. Den sköter bla fläktar så nollställ den.

...

Är det ett program som hänger processorn syns det i Aktivitetskontrollen och löses med största sannolikhet med Säker start. Hjälper inte det heller så prova

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Har nollat SMC och PRAM samt ominstallerat maskinen och den mår betydligt bättre, men kanske inte 100% ännu. Ska ta en titt på det här med luft på burk samt eventuellt kylpasta. Kan ju inte skada precis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Har nollat SMC och PRAM samt ominstallerat maskinen och den mår betydligt bättre, men kanske inte 100% ännu. Ska ta en titt på det här med luft på burk samt eventuellt kylpasta. Kan ju inte skada precis. :)

Gött! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...