Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur börjar jag med min Mac?


LillRoffe

Rekommendera Poster

Köpte en MacBook air för ett år sedan.

Jag har inte använt datorn eftersom det är så svårt. Jag har haft PC förut och måste säga att det både känns som dom sålt fel dator till mig (startskivan är full enbart efter min mobils bilder?) Känns riktigt skit.

 

Nu är det såhär att allt blev fel igår när min iPhone 6 slutade fungera.

Jag gick och köpte mig en 8a idag.

Nu ville jag få iordning på telefonerna. Kopiera osv.

 

När jag pluggade i den gamla så sa datorn ifrån att startskivan är full.

Så då tänkte jag lägga över alla bilder på en extern hårddisk. Så att jag hade plats för att fixa med telefonerna och kolla på detta med startskivan senare.

 

 

Nästa problem är att mina bilder som låg i datorn inte hamnade på den externa hårddisken, utan i PAPPERSKORGEN ? Hade detta varit PC nu, så hade jag bara kunnat ångra och skickat tillbaka filerna in i datorn igen.

Men här vet jag vet inte hur? Varför är det inte lika lätt? Jag får panik. Jorden går inte under. Men jag har inte tid. Vill inte att bilderna ska försvinna och jag har inte 300år att lägga på detta.

Nu kunde jag inte ens skriva här utan att gå in på min IPad. Hjulet bara snurrar och den tänker, kommer ingenstans.

 

Försökte läsa mig till en problemlösning. Men jag är sååå oinsatt i Mac-datorer. Fattar ju inte ens vad iPhoto är??????

Är det "bilder"?

 

Hur får jag in bilderna i datorn igen? Jag har INTE tömt papperskorgen.

Sen vill jag ha över dom till min externa hårddisk. Såg nu att den är till för PC (den är också ny)

Jag kan öppna filerna på min Mac så jag har inte reagerat på detta innan.

Men jag kanske inte kan skapa mappar och skicka över från min Mac? Går det kanske inte lägga över till den? Är det därför dom hamnat i skräpet?

Det är en Expansion 1,5TB

 

Ska jag köpa någon annan extern hårddisk för att få över mina bilder?

 

Viktigast. Hur får jag in bilderna i datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en MacBook air för ett år sedan.

Jag har inte använt datorn eftersom det är så svårt. Jag har haft PC förut och måste säga att det både känns som dom sålt fel dator till mig (startskivan är full enbart efter min mobils bilder?) Känns riktigt skit.

 

Nu är det såhär att allt blev fel igår när min iPhone 6 slutade fungera.

Jag gick och köpte mig en 8a idag.

Nu ville jag få iordning på telefonerna. Kopiera osv.

 

När jag pluggade i den gamla så sa datorn ifrån att startskivan är full.

Så då tänkte jag lägga över alla bilder på en extern hårddisk. Så att jag hade plats för att fixa med telefonerna och kolla på detta med startskivan senare.

 

 

Nästa problem är att mina bilder som låg i datorn inte hamnade på den externa hårddisken, utan i PAPPERSKORGEN Hade detta varit PC nu, så hade jag bara kunnat ångra och skickat tillbaka filerna in i datorn igen.

Men här vet jag vet inte hur? Varför är det inte lika lätt? Jag får panik. Jorden går inte under. Men jag har inte tid. Vill inte att bilderna ska försvinna och jag har inte 300år att lägga på detta.

Nu kunde jag inte ens skriva här utan att gå in på min IPad. Hjulet bara snurrar och den tänker, kommer ingenstans.

 

Försökte läsa mig till en problemlösning. Men jag är sååå oinsatt i Mac-datorer. Fattar ju inte ens vad iPhoto är??????

Är det "bilder"?

 

Hur får jag in bilderna i datorn igen? Jag har INTE tömt papperskorgen.

Sen vill jag ha över dom till min externa hårddisk. Såg nu att den är till för PC (den är också ny)

Jag kan öppna filerna på min Mac så jag har inte reagerat på detta innan.

Men jag kanske inte kan skapa mappar och skicka över från min Mac? Går det kanske inte lägga över till den? Är det därför dom hamnat i skräpet?

Det är en Expansion 1,5TB

 

Ska jag köpa någon annan extern hårddisk för att få över mina bilder?

 

Viktigast. Hur får jag in bilderna i datorn igen.

Gör ingenting. Fäll ihop locket och gå till en Applebutik. Här är det ”hands on” som gäller. Vi kan inte hjälpa dig, du är för upprörd och för okunnig. Kanske någon på forumet kan hjälpa dig, men inte via forumet, det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig förstå att jag måste skaffa mig en annan extern hårddisk. Jag provade att dra en bild från papperskorgen till skrivbordet och sedan från skrivbordet till "bilder". Då svarar datorn att det finns otillräckligt med utrymme i mitt bildbibliotek. Men bilderna kommer ju därifrån?

Jag har ju ingenting på datorn! bara foton och filmer från min lur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ingenting. Fäll ihop locket och gå till en Applebutik. Här är det ”hands on” som gäller. Vi kan inte hjälpa dig, du är för upprörd och för okunnig. Kanske någon på forumet kan hjälpa dig, men inte via forumet, det funkar inte.

Ok, det låter bra! Det är sent. Jag är upprörd, uppgiven och trött småbarnsförälder.

Totalt okunnig. Nollad. Jag letar upp närmsta appelbutik. Så får vi se vad dom säger.

Tack för rådet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter bra! Det är sent. Jag är upprörd, uppgiven och trött småbarnsförälder.

Totalt okunnig. Nollad. Jag letar upp närmsta appelbutik. Så får vi se vad dom säger.

Tack för rådet.

Det låter bra, lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerar ämnet. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken extern hårddisk som helst kan användas så du behöver inte köpa en ny. Däremot kan fomateringen behöva ändras på hårddisken. Mac kan läsa en hårddisk formaterad för WindowsPC men inte skriva. Hårddisken behöver formateras om för Mac. Det görs i programmet Skivkontroll.

 

Filer som ligger i Papperskorgen flyttar man ur papperskorgen genom att dra dem ut ur papperskorgen dit man vill ha dem. Tekniken "dra-och-släpp" är central för Mac.

 

Gissningsvis har du köpt en MB Air med 128 Gb och det är för lite. Iphone finns ju med 128 Gb idag och bilder tar upp plats... Jag rekommenderar 256 som minimum. Eller kan det vara så illa så du har köpt en äldre med bara 64Gb lagringsutrymme?

 

Jag misstänker att du har lagt kopior i papperskorgen, Och det är på grund av kopiorna som Macens hårddisk fylls upp. Öppna bildprogrammet, om det ligger bilder där så tror jag på min tes.

 

 

Iphoto är ett äldre bildprogram som ersattesav Bilder för några år sedan. Har du en nyare Mac så har du Bilder. Har du en äldre så har du troligen iPhoto.

 

För att spara bilder på en extern hårddisk (efter den är formaterad och klar): Markera bilder i iPhoto/Bilder, välj Arkiv, Välj Exportera, sen väljer du målet för exporten (den externa hårddisken).

 

Detta tar inte bort bilderna från bildprigrammet, de ligger kvar efter exporten. Vill du tömma bildprocrammet så får du välja att radera dem inuti prigrammet. IPhoto har en egen papperskorg som du tömmer. I Bilder kallas det raderade bilder, det är som en mapp bilder ligger kvar i 30 dagar, så man får gå in där och radera manuellt en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsproblemet, att ta en ny iphone i drift behövs knappast en dator till. Finns säkerhetskopia i iCloud så använder man den. Dvs har du loggar på iCloud med ditt Apple-id från gamla iphonen så gör det med nya och återställ från den gamlas säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag hakar på i detta forum - jag har också lite strul med extern hårddisk.

 

Köpte min MacBook Pro i höstas och hade tidigare en PC.

Jag behöver göra precis det som Raphael beskriver - formatera om en extern hårddisk som tidigare använts till min PC.

Kommer innehållet i hårddisken att raderas när man gör denna formateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på i detta forum - jag har också lite strul med extern hårddisk.

 

Köpte min MacBook Pro i höstas och hade tidigare en PC.

Jag behöver göra precis det som Raphael beskriver - formatera om en extern hårddisk som tidigare använts till min PC.

Kommer innehållet i hårddisken att raderas när man gör denna formateringen?

Ja, alltid! :ThumbsUp:

 

Gör en backup av innehållet... formatera om, och lägg tillbaka det du vill/behöver ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Kommer innehållet i hårddisken att raderas när man gör denna formateringen?

Ja, fast nej, om det gäller just en traditionell hårddisk. Normalt sett raderas bara filsystemet och ersätts med ett nytt. Det innebär att allt verkar raderat. Men med ett dataräddningsprogram kan man fortfarande återskapa alla eller nästan alla filer som fanns lagrade på hårddisken. Med tiden skrivs dock de gamla filerna över eftersom det utrymme de tar efter en formatering betraktas som ledigt av det nya filsystemet. Vill man förvissa sig om att även filerna försvinner vid en formatering måste man också göra en säker radering, en så kallad nollöverskrivning, där alla lagringspunkter ersätts med en nolla. Allt detta kan man göra i programmet Skivverktyg. Om hårddisken däremot är en SSD gäller inte detta, i princip, den arbetar på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade rubriken.

Vart är en riktning, föreslår Hur istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2017-09-23 på 22:50, Alix säger:

Gör ingenting. Fäll ihop locket och gå till en Applebutik. Här är det ”hands on” som gäller. Vi kan inte hjälpa dig, du är för upprörd och för okunnig. Kanske någon på forumet kan hjälpa dig, men inte via forumet, det funkar inte.

 

2017-09-24 på 14:26, Raphael säger:

Vilken extern hårddisk som helst kan användas så du behöver inte köpa en ny. Däremot kan fomateringen behöva ändras på hårddisken. Mac kan läsa en hårddisk formaterad för WindowsPC men inte skriva. Hårddisken behöver formateras om för Mac. Det görs i programmet Skivkontroll.

 

Filer som ligger i Papperskorgen flyttar man ur papperskorgen genom att dra dem ut ur papperskorgen dit man vill ha dem. Tekniken "dra-och-släpp" är central för Mac.

 

Gissningsvis har du köpt en MB Air med 128 Gb och det är för lite. Iphone finns ju med 128 Gb idag och bilder tar upp plats... Jag rekommenderar 256 som minimum. Eller kan det vara så illa så du har köpt en äldre med bara 64Gb lagringsutrymme?

 

Jag misstänker att du har lagt kopior i papperskorgen, Och det är på grund av kopiorna som Macens hårddisk fylls upp. Öppna bildprogrammet, om det ligger bilder där så tror jag på min tes.

 

 

Iphoto är ett äldre bildprogram som ersattesav Bilder för några år sedan. Har du en nyare Mac så har du Bilder. Har du en äldre så har du troligen iPhoto.

 

För att spara bilder på en extern hårddisk (efter den är formaterad och klar): Markera bilder i iPhoto/Bilder, välj Arkiv, Välj Exportera, sen väljer du målet för exporten (den externa hårddisken).

 

Detta tar inte bort bilderna från bildprigrammet, de ligger kvar efter exporten. Vill du tömma bildprocrammet så får du välja att radera dem inuti prigrammet. IPhoto har en egen papperskorg som du tömmer. I Bilder kallas det raderade bilder, det är som en mapp bilder ligger kvar i 30 dagar, så man får gå in där och radera manuellt en gång till.

Tack snälla för ditt svar. 

Precis ett sånt här svar man önskar sig när man har trombisk panik. 

Kanske ska slå igen locket och lugna ner sig innan man skriver på ett forum nästa gång, som nu.

 

Jag köpte en helt ny MB Air 128gb i butik.

Ringde applesupporten och dom hjälpte mig hyfsat. Men dom kunde inte komma in på min dator. 

Jag skulle vilja sitta med nån som visar mig lite hur man gör. Men jag får väl klara mig själv, men hjälp av sådana som dig ;)

 

Jag lyckades göra en partition av min hårddisk, så en del utrymme fungerar till pc och en del är till mac. Men nu vill jag ha tillbaka den till ursprungsläget.

Det ser ut som det bara finns 358gb på den och egentligen är det 1TB.

Hur gör jag det? 

Vet du eller ska jag skapa ett nytt ämne? 

 

/Mvh Lotta

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2017-09-25 på 09:43, jan.s säger:

Ursprungsproblemet, att ta en ny iphone i drift behövs knappast en dator till. Finns säkerhetskopia i iCloud så använder man den. Dvs har du loggar på iCloud med ditt Apple-id från gamla iphonen så gör det med nya och återställ från den gamlas säkerhetskopia.

Jojo. Om man nu är en sån som vill använda molnet.

Tänkte kasta över bilderna på extern hårddisk och sen säkerhetskopiera resterande grejer.

Jag måste köpa mer utrymme annars och jag har inte lust med det. Eftersom jag är en sån som inte litar på att ha alla mina saker i molnet och vill inte ha allt i mobilen heller. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, LillRoffe säger:

...

Jag lyckades göra en partition av min hårddisk, så en del utrymme fungerar till pc och en del är till mac. Men nu vill jag ha tillbaka den till ursprungsläget.

Det ser ut som det bara finns 358gb på den och egentligen är det 1TB.

Hur gör jag det? 

Vet du eller ska jag skapa ett nytt ämne? 

 

/Mvh Lotta

 

Första steget är all information på hårddisken måste säkerhetskopieras

när väl det är gjort så skall man göra som @modEric säger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, ronny säger:

Första steget är all information på hårddisken måste säkerhetskopieras

när väl det är gjort så skall man göra som @modEric säger

 

 

Hårddisken är tom. Den är helt ny.

Formatera om den... jag är helt ny på mac och det är helt otroligt att jag ens formaterade den så den passar både mac och pc.

Om jag bara kunde hitta nån på youtube. Men vad ska jag ens söka på...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, LillRoffe säger:

Jojo. Om man nu är en sån som vill använda molnet.

Tänkte kasta över bilderna på extern hårddisk och sen säkerhetskopiera resterande grejer.

Jag måste köpa mer utrymme annars och jag har inte lust med det. Eftersom jag är en sån som inte litar på att ha alla mina saker i molnet och vill inte ha allt i mobilen heller. 

 

 

 

 

 

Det är större chans att både din mobil och externa hårddisk går sönder än att Apple skulle förlora informationen.

Dom har redundanta system så att dom skulle förlora något ä i praktiken omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, LillRoffe säger:

 

 

Hårddisken är tom. Den är helt ny.

Formatera om den... jag är helt ny på mac och det är helt otroligt att jag ens formaterade den så den passar både mac och pc.

Om jag bara kunde hitta nån på youtube. Men vad ska jag ens söka på...

 

 

 

 

 

OK så det med att du har en windows och en mac portion stämmer inte längre ?

Då gäller det att få tillbaka innehållet från din säkerhetskopia till hårddisken som du har nu

och det har väl @Raphaelskriv hur man gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkerligen exakt som du säger och storebror ska kunna ser precis vad dom vill egentligen. Bara älskar den tanken. Även om ingen går in i mina grejer så finns det tonvis med duktiga människor som säkert skulle kunna göra det.

Att hårddisken kan gå sönder vet jag, så därför ska jag ha dubbla. 

Men jag är med dig. Vet att jag är förlegad och inte hänger med. Jag är nojig (vill inte förlora mina saker) och vet inte hur grejerna fungerar. Därför känns det säkrare att köra på det gamla vanliga sättet.

Men jag kan inte ens det gamla vanliga sättet på en mac, eftersom jag har noll erfarenhet av mac-systemen.

 

Så därför behöver jag tonvis med hjälp av folk som är PEDAGOGISKA och kan förklara. Inte bara slänga ur sig massa saker som är självklara för dom.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ronny säger:

OK så det med att du har en windows och en mac portion stämmer inte längre ?

Då gäller det att få tillbaka innehållet från din säkerhetskopia till hårddisken som du har nu

och det har väl @Raphaelskriv hur man gör

Jag måste gå någonstans. 

Nån måste kolla vad jag gjort.

Jag hade ingenting på den, delade upp den i tre olika delar, en till pc, en till mac och en till timemachine. Så jag skulle kunna lägga pc-program på den (vilket jag inte gjort) 

Nu ser jag bara 358gb på den externa hårddisken. Svårt att förklara när man inte vet vad man håller på med.

 

Ska jag ta en skärmdump och visa hur det ser ut?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, LillRoffe säger:

Det är säkerligen exakt som du säger och storebror ska kunna ser precis vad dom vill egentligen. Bara älskar den tanken. Även om ingen går in i mina grejer så finns det tonvis med duktiga människor som säkert skulle kunna göra det.

Att hårddisken kan gå sönder vet jag, så därför ska jag ha dubbla. 

Men jag är med dig. Vet att jag är förlegad och inte hänger med. Jag är nojig (vill inte förlora mina saker) och vet inte hur grejerna fungerar. Därför känns det säkrare att köra på det gamla vanliga sättet.

Men jag kan inte ens det gamla vanliga sättet på en mac, eftersom jag har noll erfarenhet av mac-systemen.

 

Så därför behöver jag tonvis med hjälp av folk som är PEDAGOGISKA och kan förklara. Inte bara slänga ur sig massa saker som är självklara för dom.

 

 

 

 

Apple kan inte se dina filer Dom är krypterade. Är du rädd om dom så ha backup hemma OCH i molnet.

Skulle der brinna hos dig är allt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste ditt inlägg och det var spot on må jag säga...

Jag får min split nya iPhone på tisdag och ja, jag inser väl efter era inlägg att jag måste överväga molnet. För min egna skull.

 

Men jag vill ändå få iordning på hårddisken. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ronny säger:

ja då underlättar det för oss

5ac8df2b02c7c_Skrmavbild2018-04-07kl_17_07_16.thumb.png.33f169b11a4e321d910640a8be83858e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här ska alltså vara 1TB stor egentligen.

Jag har grejat med saker jag inte förstår mig på. Måtte min pojk bli intresserad av datorer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
‎2017‎-‎12‎-‎10 på 12:20, Pocahontas säger:

Redigerade rubriken.

Vart är en riktning, föreslår Hur istället.

Vart har du läst det?  :galetglad:

(Sorry, kunde inte låta bli)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...