Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur börjar jag med min Mac?


LillRoffe

Rekommendera Poster

Förstår inte inläggen riktigt. Två partioner, tre, ingen. Mac, Windows, TimeMachine...  Jag tror att det enklaste är att börja om och tänka om. 

 

Vi börjar med TimeMachine - ett system för säkerhetskopiering. Det behöver en egen hårddisk och det kommer att fylla upp den externa hårddisken för den har versionshantering, dvs en ändrad fil eller dokument sparas på nytt och den tidigare versionen finns kvar. 

 

Ha en egen hårddisk för TimeMachine, programmet kan anpassa en ny hårddisk själv för TimeMachine, den formaterar själv så den passar TimeMachine. 

 

När det gäller bilder på extern hårddisk så ha en egen för det, dvs ha två externa hårddiskar. En för bilder och en för TimeMachine. TimeMachine kan göra en säkerhetskopia också av hårddisken med bilder. Om hårddisken med bilder går sönder så har du kvar kopia i TimeMachine. Men inte om de ligger på samma hårddisk. 

 

När det gäller din externa hårddisk nu så har du formaterat enligt exFAT och det fungerar både på Mac och Windows. Macens eget system är annars Mac OS HFS+ journalförd. 

 

Jag tror det bästa du kan göra nu är att formatera om hårddisken på nytt. Detta kommer radera all information på den. 

 

Här finns en Youtube som går igenom hur detta görs på en Mac. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...