Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

tömma papperskorgen går inte


skogsmulle101

Rekommendera Poster

Hej

Jag har 260000 filer drygt som inte kan tömmas. (tömmer papperskorgen regelbundet) men har inte anv datorn på länge. Problemet ligger troligtvis i att det är Time Machine mappar. Dom ska raderas automatiskt enligt min inställning men det görs ju aldrig.

Det är många felmeddelanden, typ felkod 8072 t.ex.

 

Har en rätt ny 320GB SSD disk Samsung. Har provat att stänga av TMachine utan framgång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, har testat men funkar inte.

När jag ska tömma papperskorgen räknar den upp alla filer i pkorgpapperskorgsfönstret upp till ca 2600000, när det är klart börjar den tömma men hela tiden kommer väldigt många OLIKA felmedelanden. Man kan få sitta i en timma å klicka på FORTSÄTT. men så långt har jag inte kommit. Och undrar om det skulle fungera ändå. Måste finnas ett sätt att fixa det på. Finder får badboll dessutom.

 

"Radera Direkt" fungerar inte heller. Jag kör på Sierra. Macbook 2011 SSD samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför håller du på att rör i TM-mappar för?

Det är då du får sådana här problem.

Låt dom vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, har testat men funkar inte.

När jag ska tömma papperskorgen räknar den upp alla filer i pkorgpapperskorgsfönstret upp till ca 2600000, när det är klart börjar den tömma men hela tiden kommer väldigt många OLIKA felmedelanden. Man kan få sitta i en timma å klicka på FORTSÄTT. men så långt har jag inte kommit. Och undrar om det skulle fungera ändå. Måste finnas ett sätt att fixa det på. Finder får badboll dessutom.

 

"Radera Direkt" fungerar inte heller. Jag kör på Sierra. Macbook 2011 SSD samsung.

I så fall tar du backup på dina filer du vill behålla på en tredje disk, och så raderar du både backuphårddisk och intern SSD genom ominstallation via Recovery-läget (i detta läge raderar du även ansluten backuphårddisk). Sedan låter du Time Machine jobba i fred eller så använder du ett kloningsprogram i stället (Carbon Copy Cloner exempelvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att du har slängt mappar från din TimeMachine hårddisk? Då behöver du koppla in din TimeMachine hårddisk som mapparna kom ifrån för att tömma papperskorgen. Filerna är kopplade till hårddisken de kom ifrån.

Om du inte har kvar den tidigare TimeMachine hårddisken, så gör som Alix säger.

TimeMachine fungerar så att den raderar filer automatiskt när hårddisken är fylld. Du ska inte in och radera manuellt. TimeMachine har versionshantering, den tar bort den äldsta versionen av filer när hårddisken är full för att göra utrymme åt nya filer.

Om du vill ta bort filer själv så gör det inuti TimeMachine där du går in i TimeMachine programmet och markerar filer i TimeMachine fönstret, sekundärklicka och välj "Radera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TM raderade aldrig gamla filer. det växer bara. Jag sparar allt på icloud ändå. Det lilla som jag anser viktigt. Min musik. Så TM kommer jag nog inte använda sedan iaf. Jag får prova radera partiotionerna. Tack för era svar. Vi får se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att du har slängt mappar från din TimeMachine hårddisk? Då behöver du koppla in din TimeMachine hårddisk som mapparna kom ifrån för att tömma papperskorgen. Filerna är kopplade till hårddisken de kom ifrån.

 

Om du inte har kvar den tidigare TimeMachine hårddisken, så gör som Alix säger.

 

TimeMachine fungerar så att den raderar filer automatiskt när hårddisken är fylld. Du ska inte in och radera manuellt. TimeMachine har versionshantering, den tar bort den äldsta versionen av filer när hårddisken är full för att göra utrymme åt nya filer.

 

Om du vill ta bort filer själv så gör det inuti TimeMachine där du går in i TimeMachine programmet och markerar filer i TimeMachine fönstret, sekundärklicka och välj "Radera".

Så hade jag förut men nu har jag TM på en annan partition på datorn bara. Kanske inte så smart, men har inte ansett TM varit så viktigt. Jag spara det lilla viktiga i molnet. Men tack för du info ang auto raderingen i TM. Jag vill gärna ha städat så jag blev klåfingrig. tyckte 750000 filer (uppe i det nu) var för mkt gammal skrot om man säger så :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine raderar först när den har fyllt upp en hel hårddisk, alltså när inget utrymme längre finns kvar. Det är idén, den sparar långt bak i tiden, ju större hårddisk man har desto längre tillbaks i tiden kan man backa. Jag kan backa två år på min och jag har utrymme kvar. :) Att ha TimeMachine bara på samma hårddisk som man kör systemet på är ju ingen riktig backup..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
skogsmulle101

Kan inte radera i TM.

 

Detta kommer upp:

"Time Machine kan inte använda skivavbilden eftersom den är skrivskyddad."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle101

Kan inte radera i TM.

 

EDIT: Fixat sig, men har kopplat upp USB disken (Extern) utan att kunna tömma några datorns papperskorg.

 

Radera Direkt-> skriva in datorns lösenord-> sedan kommer detta upp: Åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet ”folders” används. Det kommer upp flera olika mappar som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du ens dom svar du får och förstår dom?

Att manuellt radera TM-backuper kan och med största sannolikhet förstöra dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
skogsmulle101

Läser du ens dom svar du får och förstår dom?

Att manuellt radera TM-backuper kan och med största sannolikhet förstöra dom.

 

Om dom blir förstörda gör ingenting, de är gamla sedan innan jag raderat HDD.

 

Jag har fortfarande två mappar som inte går att tömma ifrån papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då formaterar man hårddisken istället för att hålla på att ta bort filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat "Säker papperskorgstömning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...