Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lacka om Ikea-skrivbord


marcushedenstrom

Rekommendera Poster

marcushedenstrom

Har ett Ikea GALANT skrivbord som säkert var nytt nån gång på 90-talet. Under årens lopp har det blivit rätt slitet (vattenringar, slitage orsakat av datormus med mera). Materialet är ju nån slags spånskiva klädd i bokfaner som säkert är rätt tunt, men det ser ut som att skadorna mest består i att lacken har nötts bort på sina ställen. Jag tror det hade gått att på något sätt ta bort lacken, slipa ytan jämn och fin, och till slut lägga på ny lack.

 

Men hur ska man bete sig för att detta ska bli bra? Jag har förstått att man kan skrapa av lack med något som kallas för sickel/sickling eller kanske en vanlig spackel. Jag gör hellre på detta sättet än använder något kemiskt för att lösa upp lacken. Det gäller förstås att inte gå igenom faneret.

 

Är det någon som har erfarenhet av att göra något liknande? Alla tips mottages tacksamt. :)

 

Det hade förstås varit ett alternativ att slänga och köpa nytt, men detta är mitt favoritskrivbord och Ikea har slutat tillverka det.

 

Bifogar lite bilder på hur skrivbordsytan ser ut idag.

 

 

post-493-0-79968500-1506173522_thumb.jpg

post-493-0-51748200-1506173534_thumb.jpg

post-493-0-68483400-1506173546_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kallas för patina.....

Låt det vara så.

 

Hehe, jag kallar det alternativ #3. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det bara ovansidan som är ful så hade jag satsat på att skaffa en tunnare skiva av lämpligt material och monterat över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att slipa med fint sandpapper, lacka med klarlack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma som Poca. Om det ligger en fanér på. Börja med att slipa ner det så gott det går. Man kan ju börja med något ganska fint papper så det inte river för fort - utan man har bättre koll på processen. Med lite tur går det att slipa utan att man går genom fanéren. Funkar det och blev bra... Betsa och lacka*. Annars skulle jag nog lacka om det i täckande färg. Är ju samma förarbete.

* gjorde själv liknande mer ett gammalt bort då jag la in golv i ett rum. Passade på att slipa der ytan - vitbetsade (använde svamp fär jämnare resutat), och sen tog jag samma golvlack - ett par 3 lager med hand-/finslipning emellan. Alcro någonting. Slitstark och fortf repfritt efter 15+ år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaxolja finns det nåt som heter, jag som är lat skulle bara ha på det och stryka av överflödet på den gamla lacken så fyller det igen och skyddar mot fortsatt slitage men det behåller ju utseendet förstås är nackdelen, eller fördel vad man tycker. Jag har bara använt det på trärena utemöbler så vet inte riktigt hur det blir på ditt slitna bord men alla fall kanske ett alternativ. Jag har förr i brist på annat snyggat upp nån gammal möbel med lite möbelpolish, det går ner i sprickor å fyller upp lite å skyddar så bättre än göra ingenting alls. Annars skulle jag göra som Poca.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är skadorna inte för djupa (kan inte bedöma av bilden) så tror jag att du löser det med en slipmaskin. Det är inte heavy duty lack på sådana skrivbord.

 

Börja med 40 eller 60 papper och gå sedan upp till 100 eller 120 för att snygga till. Lite lack på det så blir det snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallas för patina.....

Låt det vara så.

Håller med. Jag gillar träbord som är slitna, även gitarrer som är slitna. Det är snyggt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tack för alla tips!

 

Jag har slipat av lacken med 80/100-sandpapper och det börjar se riktigt lovande ut. Tänkte gå vidare med 180-240 för att snygga till.

 

 

post-493-0-27507600-1506259799_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Håller med. Jag gillar träbord som är slitna, även gitarrer som är slitna. Det är snyggt. :D

 

Hehe, ja men har du sett Willie Nelsons gitarr? Det finns liksom gränser. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för alla tips!

 

Jag har slipat av lacken med 80/100-sandpapper och det börjar se riktigt lovande ut. Tänkte gå vidare med 180-240 för att snygga till.

 

 

 

Ska du lacka så kommer du nog inte märka så mycket skillnad på om det är slipat med 120 eller 180.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är inte heavy duty lack på sådana skrivbord.

Det har du helt rätt i. Den åkte av direkt efter några drag med 80-papper och kloss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hehe, ja men har du sett Willie Nelsons gitarr? Det finns liksom gränser. :D

Haha! Jodå, jag gillar när det är slitet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Här kommer in liten uppdatering. Jag slipade resten av ytan i söndags. Lackade första lagret igår, och slipade och lackade på lager nummer två just nu.

 

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur bra detta har gått. :)

 

post-493-0-33377300-1506443413_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Här kommer in liten uppdatering. Jag slipade resten av ytan i söndags. Lackade första lagret igår, och slipade och lackade på lager nummer två just nu.

 

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur bra detta har gått. :)

 

IMG_6538.JPG

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer in liten uppdatering. Jag slipade resten av ytan i söndags. Lackade första lagret igår, och slipade och lackade på lager nummer två just nu.

 

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur bra detta har gått. :)

 

attachicon.gifIMG_6538.JPG

[+] Pööörfäckt! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer in liten uppdatering. Jag slipade resten av ytan i söndags. Lackade första lagret igår, och slipade och lackade på lager nummer två just nu.

 

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur bra detta har gått. :)

 

attachicon.gifIMG_6538.JPG

 

Toppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Snyggt, som nytt! Och förmodligen blev det bättre gjort nu så nu sliter du aldrig ut bordet. :)

 

Snarare kommer jag vara ytterst försiktig med musen, var jag sätter ner vattenglaset och så vidare, nu när jag jobbat mig så mycket för att få det fint. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer in liten uppdatering. Jag slipade resten av ytan i söndags. Lackade första lagret igår, och slipade och lackade på lager nummer två just nu.

 

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med hur bra detta har gått. :)

 

attachicon.gifIMG_6538.JPG

Snyggt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...