Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Badboll


Arvid Kriklund

Rekommendera Poster

Arvid Kriklund

Nu börjar min Mac bli lite seg. Den där irriterande "Badbollen" kommer allt oftare fram och sitter där och snurrar. :bla:
Vet ni något bra rensningsapp?
Gärna gratis, men visst funkar den bra så får den gärna kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne har du? Ledigt utrymme på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

...

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info för att kunna hjälpa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Tack för alla svar.
Men detta blev inte så bra.
Jag satsade på Axelmans förslag och försökte med en mjukstart.
Nu beter sig sidorna mycket, liksom hackigt, när jag scrollar, och iTones bara står och bläddrar.
Axelman du kom säkert med ett bra förslag, men det funkade inte riktigt här. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Men detta blev inte så bra.

Jag satsade på Axelmans förslag och försökte med en mjukstart.

Nu beter sig sidorna mycket, liksom hackigt, när jag scrollar, och iTones bara står och bläddrar.

Axelman du kom säkert med ett bra förslag, men det funkade inte riktigt här. :oroligoledsen:

 

Säker start. Har du startat om efter det som vanligt? OM du inte gör det fungerar inte datorn som den ska då många funktioner är avstängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar vi fortfarande hur mycket ledigt utrymme det finns på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit med om att Säker start har pajjat datorn. Antingen blir det bättre eller så blir det ingen skillnad. Alla som upplevt att det blivit sämre har glömt/missat att inte arbeta i Säkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Jag har inte varit med om att Säker start har pajjat datorn. Antingen blir det bättre eller så blir det ingen skillnad. Alla som upplevt att det blivit sämre har glömt/missat att inte arbeta i Säkert läge.

 

Ja nu är det so förut igen. Jag missförstod. Jag trodde jag skulle hålla in skift till äpplet visade sig och sedan låta den starta som vanligt. Nu har jag startat om som vanligt utan att hålla inne skift. Tack för hjälpen.

 

Var ser jag hur mycket minne jag har kvar? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja nu är det so förut igen. Jag missförstod. Jag trodde jag skulle hålla in skift till äpplet visade sig och sedan låta den starta som vanligt. Nu har jag startat om som vanligt utan att hålla inne skift. Tack för hjälpen.

 

Var ser jag hur mycket minne jag har kvar? :fundersam:

I programmappen går du till mappen Verktygsprogram. Där väljer du Aktivitetskontroll, i det programmet väljer du fliken minne. Där ser du alla processer som är i gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

I programmappen går du till mappen Verktygsprogram. Där väljer du Aktivitetskontroll, i det programmet väljer du fliken minne. Där ser du alla processer som är i gång.

 

Jaha du, där stod det ju en jäkla massa. Vad är det man vill veta mer specifikt liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att veta hur mycket ledigt utrymme du har på din hårddisk, så ska du markera hårddisken. (Macintosh HD)

 

I Findermenyn, under Arkiv, väljer du Visa Info

 

Då ser du din hårddisks "kapacitet" dvs hur mycket den rymmer

Under kapacitet står det "Tillgängligt" dvs hur mycket du har kvar att använda.

 

post-113-0-32074300-1506148805.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste jag påpeka att allt som avviker från normal funktion KAN indikera att hårddisken är på väg att ge upp. Ibland får man en förvarning, ibland inte. Har du en säkerhetskopia/backup? Om du har bilder och filer som är viktiga kommer det med största sannolikhet vara borta för alltid om hårddisken pajjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra med mer info om din dator. Du hittar den under Äpplet i Findermenyn. Se bilder. Jag undrar också hur mycket arbetsminne/RAM-minne du har. Har du en äldre iMac är sannolikheten att du bara har 4 GB RAM vilket kan vara en orsak till badbollar då alla OS X och program har svällt och kräver mer och mer ramminne.

...

Hårddisken är ditt förråd. RAM-minnet din arbetsbänk. Är förrådet fullproppat tar det tid att hitta prylar. Är arbetsbänken för liten blir det tungjobbat. Båda påverkar varandra till viss del så en hårddisk med gott om plats ska också ha en arbetsbänk med gott om plats. För vanligt datorarbete är praktisk minimimängd 8 GB RAM. För bild, film och ljudbearbetning bör man stoppa i så mycket datorn klarar av. ( Och så mycket plånboken klarar av..... :hihihi: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Det är bra med mer info om din dator. Du hittar den under Äpplet i Findermenyn. Se bilder. Jag undrar också hur mycket arbetsminne/RAM-minne du har. Har du en äldre iMac är sannolikheten att du bara har 4 GB RAM vilket kan vara en orsak till badbollar då alla OS X och program har svällt och kräver mer och mer ramminne.

...

Hårddisken är ditt förråd. RAM-minnet din arbetsbänk. Är förrådet fullproppat tar det tid att hitta prylar. Är arbetsbänken för liten blir det tungjobbat. Båda påverkar varandra till viss del så en hårddisk med gott om plats ska också ha en arbetsbänk med gott om plats. För vanligt datorarbete är praktisk minimimängd 8 GB RAM. För bild, film och ljudbearbetning bör man stoppa i så mycket datorn klarar av. ( Och så mycket plånboken klarar av..... :hihihi: )

 

Äh jag måste vara dum i huvudet. Vadå "Se Bilder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Äh jag måste vara dum i huvudet. Vadå "Se Bilder"?

Pocahontas laddade upp en bild.

 

Gå in på "om den här datorn", vid äpplet högst upp i vänstra hörnet. Ta en skärmdump på det eller skriv här vad du har för RAM, samt vilket modell det är. Jag har tex iMac 27" 2017 med 40 GB RAM. Fattar du? :) Klicka sedan på lagring och se hur mycket du har ledigt på din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Äh jag måste vara dum i huvudet. Vadå "Se Bilder"?

 

Nix. Jag fick hjärnsläpp. :dumstrut:

post-363-0-74966800-1506166782.png

post-363-0-95287300-1506166790_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Jaha då klarnar det ju lite.
iMac (21,5 tum, sent 2012)

2,9 GHz Intel Core i5

8 GB 1600 MHz DDR3
Macintosh HD

NVIDIA GeForce GT 650M 512 MB
Det sket sig vid "SkärmDump".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump kan du bifoga om du väljer "Använd fullständig redigerare°

 

post-113-0-83508400-1506248377.jpg

 

Välj bilden (fil) här

 

post-113-0-93399100-1506248436.jpg

 

Klicka sen på bifoga denna fil, och sen " lägg till i inlägg"

 

Lätt som en plätt :D

 

 

Skulle gissa på att din hårddisk sjunger på sista versen.

Hårddiskar är förbrukningsvara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arvid Kriklund

Skärmdump kan du bifoga om du väljer "Använd fullständig redigerare°

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-09-24 kl. 12.18.40.jpg

 

Välj bilden (fil) här

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-09-24 kl. 12.19.49.jpg

 

Klicka sen på bifoga denna fil, och sen " lägg till i inlägg"

 

Lätt som en plätt :D

 

 

Skulle gissa på att din hårddisk sjunger på sista versen.

Hårddiskar är förbrukningsvara

 

Men finns det verkligen ingen app som rensar och piggar upp den lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande vet vi inte hur mycket ledigt utrymme det är på hårddisken. Är det för lite så orsakar det seg dator. Löses genom att slänga ut och rensa. Gör det helst manuellt så du vet vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar en lista på åtgärder som vissa Appar gör men som du kan göra själv:

 

...

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran är det inget fel på (alltså snabbheten). Vi måste veta hur mycket ledigt du har på disken samt så skulle jag följa ovan råd av Axelman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN ju vara den tröga hårddisken som inte mår bra.

Även om all form av diagnostik visar annat - så kan en HD var på gränsen att rasa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...