Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Badboll


Arvid Kriklund

Rekommendera Poster

Arvid Kriklund

Macintosh HD

698,65 GB ledigt av 999,35 GB

Jag antar att det är denna informationen ni är ute efter. Det verkar ju inte vara någon fara.
Nu tillbaka till min grundfråga. Finns det någon app jag kan ladda ner och använda.
Jag vet att ni tycker att jag ska sköta det manuell, men vid det här laget så borde ni förstå hur det är fatt med mig.

// Med vänlig hälsning, Arvid K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gjort det nedan som Axelman skrev så kan du ladda ner Dr Cleaner. Den hittar inte allt, men en del. Funkar inte nedan eller Dr Cleaner så hade jag nog gjorte en ren installation av operativsystemet.

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.appl.../sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

post-76941-0-20607900-1506267963_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Tuttosinistro

Jag har diskuterat detta i egen tråd tidigare, men blir inte färdig att ta tag i det.

Provat det mesta känns det som. Förutom hårdvarumässiga saker.

 

Kör 4Gb RAM nu. Värt att satsa på nytt?

Vad kostar det kontra köpa ny dator? Tänker att jag ju faktiskt inte vet om det är det som är problemet även om man kan hoppas.

Mac Mini late 2012 är det som gäller. 280GB ledigt av totalt 500Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har diskuterat detta i egen tråd tidigare, men blir inte färdig att ta tag i det.

Provat det mesta känns det som. Förutom hårdvarumässiga saker.

 

Kör 4Gb RAM nu. Värt att satsa på nytt?

Vad kostar det kontra köpa ny dator? Tänker att jag ju faktiskt inte vet om det är det som är problemet även om man kan hoppas.

Mac Mini late 2012 är det som gäller. 280GB ledigt av totalt 500Gb.

 

Beror ju som sagt på vad du ska ha datorn till. Men 4 GB är för lite. Troligen orsaken till badbollar. OM du skulle råka ha en i7-modell har du tur och har ett kraftpaket. Av någon outgrundlig anledning har i7 bara det året våldsamt bra processor. Den är värd att spara och med mycket RAM och en SSD är den klart konkurenskraftig med dagens burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Hur ser jag om jag har det?

 

Byta RAM känns kanske inte så svårt rent tekniskt. Byta hårddisk till SSD känns som ett större projekt.

Någon som kan länka till minnen som fungerar och rekommenderas?

 

Edit: Ser att det är i5...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag om jag har det?

 

Byta RAM känns kanske inte så svårt rent tekniskt. Byta hårddisk till SSD känns som ett större projekt.

Någon som kan länka till minnen som fungerar och rekommenderas?

 

Edit: Ser att det är i5...

 

i5 är helt ok.

...

Du har två minnesplatser. TA ut den ena och stoppa i en 8 GB RAM så får du 10 GB RAM. Duger oftast väldigt bra. Skulle du vilja ha mer byt ut den andra minnesstickan.

https://www.komplett.se/product/772716/datorutrustning/pc-komponenter/minne/crucial-ddr3-1600mhz-8gb-sodimm-mac#

 

Så här går det till:

https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2012+RAM+Replacement/11726

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mini 2012 har USB 3 som är rejält snabbt. Skaffa en extern SSD med USB 3 och lägg OS X och program som du använder på den och kör datorn därifrån om du inte vill/törs stoppa in den i Minin. Med mer RAM och en SSD känns den som ny och supersnabb!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Tack Axelman!!

 

Kan vara värt ett test. Blir knappast sämre.

Svarade inte på din fråga om användning, men den är väldigt basic egentligen (trots det känns den extremt slö). Används som lite "server" för musik och bilder.

Inga tunga/stora musik-/ eller bildredigeringar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

 

i5 är helt ok.

...

Du har två minnesplatser. TA ut den ena och stoppa i en 8 GB RAM så får du 10 GB RAM. Duger oftast väldigt bra. Skulle du vilja ha mer byt ut den andra minnesstickan.

https://www.komplett.se/product/772716/datorutrustning/pc-komponenter/minne/crucial-ddr3-1600mhz-8gb-sodimm-mac#

 

Så här går det till:

https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Late+2012+RAM+Replacement/11726

 

Förresten. Var det inte så förr att man var tvungen att ha jämna/likadana RAM-minnen?

Inget konstigt att nu köra ett 2Gb och ett 8Gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förresten. Var det inte så förr att man var tvungen att ha jämna/likadana RAM-minnen?

Inget konstigt att nu köra ett 2Gb och ett 8Gb?

På PowerMac G5 var man tvungen att ha identiska par. Sedan Apple gått över till Intel duger det med vad som helst bara det är rätt specar. Du kan blanda tillverkare och storlek som det passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman!!

 

Kan vara värt ett test. Blir knappast sämre.

Svarade inte på din fråga om användning, men den är väldigt basic egentligen (trots det känns den extremt slö). Används som lite "server" för musik och bilder.

Inga tunga/stora musik-/ eller bildredigeringar etc.

OM datorn är slö generellt ska du följa råden i inlägg 23. Fungerar inte det så installera om OS X. Är datorn bara slö när hårddisken är involverad, dvs låång tid att starta datorn, låång tid att öppna program, låång tid att öppna-spara-stänga filer är hårddisken med stor sannolikhet på väg att krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

OM datorn är slö generellt ska du följa råden i inlägg 23. Fungerar inte det så installera om OS X. Är datorn bara slö när hårddisken är involverad, dvs låång tid att starta datorn, låång tid att öppna program, låång tid att öppna-spara-stänga filer är hårddisken med stor sannolikhet på väg att krascha.

 

Det är ju det som är risken. Tack backup med hjälp av Time Machine. Räcker det för att kunna återställa vid en eventuell krasch?

Kan man annars montera en ny, tom, hårddisk och installera OS X på den för att sedan återställa med hjälp av backupen?

Tänker för det är ju så det visar sig, det mesta är slött och badboll kommer. Men detta har hållt på ett tag så den är ganska seg på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju det som är risken. Tack backup med hjälp av Time Machine. Räcker det för att kunna återställa vid en eventuell krasch?

Kan man annars montera en ny, tom, hårddisk och installera OS X på den för att sedan återställa med hjälp av backupen?

Tänker för det är ju så det visar sig, det mesta är slött och badboll kommer. Men detta har hållt på ett tag så den är ganska seg på det sättet.

 

Man ska ALLTID ha backup. Du kan återställa via TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tuttosinistro

Finns likadana minnen till både PC och Mac?

Hur vet man om detta passar: https://new.webhallen.com/se/product/160325-Crucial-8GB-1x8GB-1600MHz-DDR3L-CL11-CT102464BF160B

 

Står inget i beskrivningen så man blir lite tveksam.

 

Hur går ett byte av HDD till? Tänker mer informationsöverföring etc. Disken som kommer är ju helt tom..sen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns likadana minnen till både PC och Mac?

Hur vet man om detta passar: https://new.webhallen.com/se/product/160325-Crucial-8GB-1x8GB-1600MHz-DDR3L-CL11-CT102464BF160B

 

Står inget i beskrivningen så man blir lite tveksam.

 

Hur går ett byte av HDD till? Tänker mer informationsöverföring etc. Disken som kommer är ju helt tom..sen då?

Ja, den kommer tom, och oformaterad. Så du får börja med att formatera disken, och sen är det bara att installera det du vill/behöver. (även om du köper en förformaterad - formatera om den.) Om det är den enda disken du har - så kan du formatera den från Recovery-partitionen.

 

Se till att du har en backup innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns likadana minnen till både PC och Mac?

Hur vet man om detta passar: https://new.webhallen.com/se/product/160325-Crucial-8GB-1x8GB-1600MHz-DDR3L-CL11-CT102464BF160B

 

Står inget i beskrivningen så man blir lite tveksam.

 

 

Det finns bara RAM-minnen.

...

Det är rätt minne. Du kan kolla i Om den här datorn, hittas under Äpplet i findermenyn, så ser du specifikationerna. Du kan också ladda ner Mactracker så har du alla data på alla Macar. Mycket användbart.

...

Du ska titta efter

• 204-pin - 204 antal kontaktbleck

SO-DIMM - fysiskt format

• DDR3 - minnestyp

• 1600 MHz - arbetshastighet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Ja, den kommer tom, och oformaterad. Så du får börja med att formatera disken, och sen är det bara att installera det du vill/behöver. (även om du köper en förformaterad - formatera om den.) Om det är den enda disken du har - så kan du formatera den från Recovery-partitionen.

 

Se till att du har en backup innan...

 

 

Tack. Men hur formaterar man den om man inte har något system? Och hur ska jag sen hitta OS?

 

När man väl gjort det, återställer man från TM då? Finns det risk för att något i systemet gör datorn slö, och därigenom också gör den slö även med den nya hårddisken när man laddar tillbaka från TM-backupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur formaterar man den om man inte har något system? Och hur ska jag sen hitta OS?

Som jag skrev där, med Recovery-partitionen... Är som ett litet mini-OS man kan starta från, och där finns lite olika verktyg - bl a kan du installera systemet därifrån (se bilden).

 

Du kan kika lite här:

 

About macOS Recovery - Apple Support

OS X: About Recovery Disk Assistant - Apple Support

 

macos-high-sierra-recovery-mode-reinstal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Så även om man stoppar i en helt tom disk så finns det att välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så även om man stoppar i en helt tom disk så finns det att välja?

Ja, på nyare Mac'ar kan man installera systemet direkt så.

 

“If you have a newer Mac, you can use Internet Recovery to start up from an Internet-based version of the Recovery System. This can be more convenient than using this utility.

 

You can also install create a bootable OS X installer in OS X Mavericks or OS X Yosemite.” »»»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Uppdatering.

Köpte 8Gb RAM och smällde i. Totalt 10Gb nu.

Resultatet är nog lite bättre, men frågan är om det är tillräckligt bra.

 

Från att jag trycker på Mail-appen tills att den är öppen och jag kan börja läsa mail tar det ca 35 sek.

Är det rimligt?

 

Sugen på ny HDD, men är ändå kluven kring installationen. Kan det vara så att där är något i datorn som gör den slö? I så fall hjälper det ju inte att ladda upp en kopia från TM.

Det som också förbryllar mig är att hur vet den nya hårddisken att om jag trycker cmd+r så kommer den rutan upp? Hårddisken är ju tom och inget OS finns där?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Köpte 8Gb RAM och smällde i. Totalt 10Gb nu.

Resultatet är nog lite bättre, men frågan är om det är tillräckligt bra.

 

Från att jag trycker på Mail-appen tills att den är öppen och jag kan börja läsa mail tar det ca 35 sek.

Är det rimligt?

 

Sugen på ny HDD, men är ändå kluven kring installationen. Kan det vara så att där är något i datorn som gör den slö? I så fall hjälper det ju inte att ladda upp en kopia från TM.

Det som också förbryllar mig är att hur vet den nya hårddisken att om jag trycker cmd+r så kommer den rutan upp? Hårddisken är ju tom och inget OS finns där?!

 

 

Måste man förstå dom tekniska detaljerna förutom att det bara fungerar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

 

 

Måste man förstå dom tekniska detaljerna förutom att det bara fungerar? :)

 

Hehe. Nä egentligen inte. Bara låter för bra för att det ska vara rätt :)

 

När datorn varit igång lite mer igår märktes det ändå skillnad. Sen är den inte hypersnabb, det kan man ju inte säga.

Kollade med ett företag och de vill ha strax över 4' för hdd + byte + flytt. Säkert vad det kostar men känns lite väl att lägga på en dator som är 5 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...