Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverksskrivare kopplar ifrån


erdig44

Rekommendera Poster

Då vi har en skrivare på kontoret som inte stödjer nätverksfunktioner så köpte jag en sådan där liten USB-grej som man kopplar till skrivaren för att göra den till nätverkskrivare. Allting gick bra under instalationen, eftersom vi har mac finns inga drivrutiner stod det, allt sköts via "skrivare och scannrar". Vi kunde lägga till nätverkrivaren utan problem och skriva ut från alla datorer men redan efter några timmar slutade det att fungera.

 

Startar man om USB-dosan genom att dra ut sladden så funkar allt varje gång perfekt igen men efter någon timme så tappar de kontakt och proceduren får upprepas. Alla datorer och USB-dosan är anluten till samma nätverk och det är inga andra problem med nätverket...

 

Någon som vet vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker en nätverkskonflikt, om det är möjligt att låsa den till en specifik IP-adress så skulle jag testa det, och då ge den ett IPnr som inga andra enheter i nätverket använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker en nätverkskonflikt, om det är möjligt att låsa den till en specifik IP-adress så skulle jag testa det, och då ge den ett IPnr som inga andra enheter i nätverket använder.

 

Kanske en dum fråga men hur låser jag den till en specifik IP-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag inte för jag vet inte hur man ställer in den USV-grej du använder, du har inte ens berättat vilken USB-grej det är (märke och modell). Det borde finnas i menyn till den, och hur man når menyn bör stå i den dokumentation som medföljde grejen. På en skrivare med inbyggt nätverk så går man in i skrivarens meny via den lilla inbyggda skärmen och så gör man inställningen under nätverksinställningarna och låser den till ett fast IPnr. Innan detta görs bör du se över inställningarna i nätverksservern och där se vilket IP-omfång som gäller för nätverket så du inte slår in ett randomnummer, det ska vara ett som fungerar i ditt nätverk.

 

Där jag jobbade förut så hade vi flera nätverksskrivare och enheter, och de störde ut varandra dvs om de fick samma nummer så kopplades en av dem ifrån. För bara en enhet kan köra mot ett nr åt gången. Lösningen blev att ställa in skrivarna och huvuddatorn på egna låsta IP-adresser.

 

I teorin ska det fungera med DHCP för det är en funktion som ska sköta tilldelningen av nummer av sig själv, men detta kan fungera mer eller mindre bra.

 

Egentligen borde alla enheter som används kollas igenom där IP inställningarna noteras. Då ser man ju där om något krockar. Kanske USB-grejen du kör med har en förinställd adress/IP-nr (inte ovanligt) och det är denna som krockar i nätverket så den kopplas ur när en annan enhet kommer in som kör samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mjukvara där man kan se alla enheter i nätverket och deras IPnr, jag hade en sån app när jag felsökte på min förra arbetsplats men nu minns jag inte vad den hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...