Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ethernetkabel eller WiFi?


steneman

Rekommendera Poster

Inför leveransen av min Apple TV 4K vill jag ventilera följande undring:

Vilken är bästa anslutningen; Ethernetkabel eller WiFi? Så långt jag förstår är hastigheten på mitt WiF betryggande, har 1000 Mbit/s uppkoppling. I olika diskussionsforum har jag dock sett att många rekommenderar kabelanslutning för att den är stabilare då man använder IPTV. Kabel borde ju vara flaskhals mindre, men jag har också läst om dåliga erfarenheter med airplay och kabelanslutning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabel inget att fundera över. Speciellt när ATV 4 4K har gigabit port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Kabel mellan router och ATV, annat är att be om problem när stora mängder data skall skyfflas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att HD och 4K inte är samma sak, men jag har aldrig haft problem med att köra min Apple tv 4 över wifi. Startar alltid sekundsnabbt med perfekt bild.

 

Mitt tips är att testa med wifi innan du börjar dra kabel. Funkar det inte så är det ju bara att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min filosofi: saker som flyttar på sig, wi-fi. Saker som inte flyttar på sig, kabel. Kommer du att bära runt på din AppleTV? Förmodligen inte. Alltså kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och använder många enheter wi-fi samtidigt så kommer det att dra ner hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min filosofi: saker som flyttar på sig, wi-fi. Saker som inte flyttar på sig, kabel. Kommer du att bära runt på din AppleTV? Förmodligen inte. Alltså kabel.

 

Min filosofi: Bort med alla fula kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min filosofi: Bort med alla fula kablar.

Ja, det finns snygga skenor att sätta utmed golvlisten som får bort kablarna. :yeahbaby: Kostar inte många kronor/meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärrappen på Iphone slutade funka eftersom den inte längre delar trådlöst nätverk med ATV. :(

 

Hos mig fungerar det, IOS 11 på alla enheter och ATV 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kabel mellan router och ATV?

 

Yes.

Tyvärr avhjälper ju inte mitt svar inte ditt problem men ville bara informera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder kabel till iMac, ATV och Canal Digitals box.

Wifi för telefon, platta och skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder kabel till iMac, ATV och Canal Digitals box.

Wifi för telefon, platta och skrivare.

Jag kör även kabel till skrivaren. Dels för den inte har WiFi, men f f a för att den står ju där den står. Kopplad till routern gör att jag kommer åt den från alla enheter ändå - inkl mobilen som är WiFi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes.

Tyvärr avhjälper ju inte mitt svar inte ditt problem men ville bara informera.

 

Använder kabel till iMac, ATV och Canal Digitals box.

Wifi för telefon, platta och skrivare.

Jag fick det att funka med kabel efter att ha avinstallerat Fjärrkontroll och installerat den igen. Lite typiskt Apple, om någon frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns snygga skenor att sätta utmed golvlisten som får bort kablarna. :yeahbaby: Kostar inte många kronor/meter.

 

Vi har nog olika definition av vad som är snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick det att funka med kabel efter att ha avinstallerat Fjärrkontroll och installerat den igen. Lite typiskt Apple, om någon frågar mig.

Vad är typiskt? Att saker kan krångla. Inget som är ett undantag för Apple. Vore det så skulle inte detta forum behövas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nog olika definition av vad som är snyggt.

Snyggare än kablar... Och man kan ju sätta den utmed den vanliga golvlisten, blir väldigt diskret. Poängen är ju att man trollar bort de “fula” kablarna. Har en liknande denna, som sitter under ena fönstret, så får jag bort allt hängande kablage där. Listerna kostar vl kanske 10-30,- per stav som brukar vara 2-2,5m/st. Locket är av klickmodell så inga synliga skrivar el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre ett fungerande nätverk och en något förfulande kabelkanal än ett wi-fi som kan krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre ett fungerande nätverk och en något förfulande kabelkanal än ett wi-fi som kan krångla.

[+] Ja, exakt. När det gäller nätverk, så blir utséendet underordnat - men man kan ju alltid göra det så snyggt det går. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter. Till frågan om Ethernet vs wifi på Apple TV4, min nuvarande ATV 4 funkar i stort problemfritt på wifi, men då jag börjat streama IPTV upplever jag ibland buffrande och hackande. Flaskhalsarna ligger nog utanför min utrustning och mitt wifi, men att åtgärda ev egna flaskhalsar kan ju inte vara fel. Då jag i veckan får min nya Apple TV 4K kommer jag därför ansluta den till Ethernet. Jag fann intressanta länkar till diskussionen nedan

http://212.19.25.201:8888/udp/239.191.254.227:15283

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är typiskt? Att saker kan krångla. Inget som är ett undantag för Apple. Vore det så skulle inte detta forum behövas

Skillnaden är att man i Iprylar ofta inte får något felmeddelande. Bara en snurrande symbol. ”Progress wheel” kallas den, ofta missvisande nog...

 

wait.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ofta jag ser den. Händer ibland när min NAS inte vaknar men det är inte Apples fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ofta jag ser den. Händer ibland när min NAS inte vaknar men det är inte Apples fel.

Den var inte så stor på mobilen, kanske ett par millimeter bred. Samma symbol var lite större på ATV. Men texten i Fjärrkontroll är dock direkt missvisande. ATV är med kabel inte ansluten till ett ”Wi-Fi-nätverk”. Och det behövs inte heller.

 

post-28798-0-43994800-1505842154_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärrkontroll fungerar mycket sämre med kabel. Det går inte att lita på anslutningen. Det kanske beror på hårdvaran i min iPhone. Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...