Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples nya filsystem kommer inte fungera med alla hårddiskar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

En av nyheterna är Apple File System (APFS), ett nytt filsystem som är tänkt att ersätta det åldrade HFS+. Men nu visar det sig att APFS endast kommer att fungera med så kallade flashminnen, den som har en Fusion Drive får sålunda nöja sig med HFS+ även i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de flesta borde dock i och för sig överväga mekanisk disk överhuvudtaget 2017. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det blir vilda protester för de som inte har SSD

Nej, de kan inte vara så många vid det här laget. De är de som har fusion drive som får huvudvärk. Se länken jag gav här ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att hantera externa diskar som inte är SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att hantera externa diskar som inte är SSD?

Allting behöver inte vara formaterat i nya filsystemet. För övriga diskar, interna, externa, USB-sickor, och minneskort... så är det ju bara att använda HFS+, eller om man vill ha ExFAT, FAT32 så man kan anbvända diskarna med t ex Win***s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de kan inte vara så många vid det här laget. De är de som har fusion drive som får huvudvärk. Se länken jag gav här ovanför.

Man kan å andra sidan tycka att systemet borde kunna känna av en SSHD och eftersom den redan idag delar upp innehållet system/lagring på de olika delarna så borde det vara lätt för systemet då man formaerar den att göra den mekaniska HFS+ och den andra delen i det nya.

 

Har man 1 disk av varje och gör engen “fusiondrive” så borde det inte vara så ssvårt med uppdelningen. Man formaterar var och en för sig och sen mosar ihop dem i Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan å andra sidan tycka att systemet borde kunna känna av en SSHD och eftersom den redan idag delar upp innehållet system/lagring på de olika delarna så borde det vara lätt för systemet då man formaerar den att göra den mekaniska HFS+ och den andra delen i det nya.

 

Har man 1 disk av varje och gör engen “fusiondrive” så borde det inte vara så ssvårt med uppdelningen. Man formaterar var och en för sig och sen mosar ihop dem i Terminal.

Jag refererade till länken som visar att det är en hel del manuellt arbete som är svårt för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mekanisk hårddisk! Går det inte att köra HighSierra als då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mekanisk hårddisk! Går det inte att köra HighSierra als då?

Jodå. Det är filsystemet (APFS) som inte kommer att fungera på alla diskar. Det är bara att formatera som vanligt, så som du gör nu, med HFS+ så kommer det att gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mekanisk hårddisk! Går det inte att köra HighSierra als då?

 

Jo självklart gör det det. Men du kommer inte att få det nya filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så körde betan det nya filsystemet även på mekaniska hårddiskar, jag känner inte till skälet till att man inte gör den tillämpningen möjligt i slutprodukten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...