MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Jump to content
Sandhamn1962

Handelsbanken BankID på dosa fungerar ej.

Recommended Posts

Jag får inte bankId från Handelsbanken att fungera på varken min äldre MacBook Air 11" eller min mid 2015 Macbook Pro. Bägge har Sierra installerat. Är det något generellt problem med MacOS, eller är det bara Handelsbanken som inte fungerar. Jag har följt alla instruktioner för nedladdning och installation från Handelsbankens sida. Jag kommer inte ihåg felmeddelandet jag får eftersom jag sitter på jobbet nu, men det var något om att BankID inte kunde hittas har jag för mig. BankID ligger bland installerade program på mina MacBooks, men jag kommer inte vidare.

Måste vara något med Handelsbanken. Har Bank Id både från Swedbank o Skandia och båda fungerar. Har du raderat alla utgångna BankID och alla icke fungerande och börjat om?

Ja, jag raderade allt men det fungerar inte alls. Då verkar det vara Handelsbankens lösning som är problemet........

Ingen lösning, dock en fråga: varför kör du inte mobilt bank-id?

Det gör jag också, men jag behöver tydligen dosan för att beställa nytt mobilt BankID........ :)

Det gör jag också, men jag behöver tydligen dosan för att beställa nytt mobilt BankID........ :)

Okej. :)

OK, jag får prova med en annan webläsare så får vi se.

Tack för tipset :)

BankID med dosa... Antar det är alternativet “BankID på kort”?

https://support.bankid.com/sv

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/anvandningsfragor

Jag kör BankID på fil. Lösenordet har jag sparat i min lösenordshanterare. :yeahbaby:

På kort är det ja. Borde skrivit det.

Funkar det med På fil för att beställa nytt Mobilt BankID?

Jag har HB på dosa. Med sladd. Om den misslyckas med att hitta Bankid filen kör jag utan sladd.

Nån gång har jag fått precis som du att den inte hittar filen, då kör jag det gamla tricket att starta om datorn. Då brukar det funka. Jag hare en mycket gammal MacBook Pro som är bäst i världen.

Kolla dosans fönster när du startar inloggningen. Den ska ha tre tre fyrkanter först. Sedan en massa streck överst. Då är den i sync.

Vad har du för OS? Jag har Sierra.

Jag har El Capitan.

Som sagt. Kolla dosans fönster när du sätter igång. Tre svarta fyrkanter och sedan strecken. Om dom finns där så är du hemma.

... Funkar det med På fil för att beställa nytt Mobilt BankID?

Ja, i alla fall för mig. Jag har Länsförsäkringar. Men tekniken är ju inte deras utan Bank ID:s. Det varierar dock vilket stöd bankerna implementerar. Swedbank har inte stöd för bank-id på fil.

Edited by Alix

Vad har du för OS? Jag har Sierra.

Brukar fungera. Någon gång har jag behövt förnya Handelsbanken USB drivrutiner för dosan. Provat annan sladd? Provat dosan utan sladd?

Sven

Har haft SHB Bank-ID på kort många år. Blir problem ibland. Ring SHB support. Min erfarenhet är att det går snabbare att få hjälp där än att felsöka och lösa själv.

Tack för alla tips :)

Har kört SHB i många år. Någon gång vart tredje år (oftast efter systemuppdatering men även om t.ex banken gjort någon förändring) krävs en liten uppdatering efter att inkompabilitet uppstått.

På denna länken hittar du senaste Handelsbanken-uppdateringen:
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=internet&navid=Hjalp_och_Teknisk_support_-_Internet&navob=1&base=/shb/inet/icentsv.nsf&sa=/shb/inet/icentsv.nsf/default/q2D604ED693270D5FC1257F7F004782D1

Observera också att det har vid några tillfällen hänt att jag behövt byta ut sladden antingen till en USB2 eller USB3 – jag minns inte. Och ibland är det så enkelt att det räcker att byta till datorns andra USB-port, då den ena porten ibland tappar det.

Edited by jsd