Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handelsbanken BankID på dosa fungerar ej.


Sandhamn1962
 Share

Rekommendera Poster

Jag får inte bankId från Handelsbanken att fungera på varken min äldre MacBook Air 11" eller min mid 2015 Macbook Pro. Bägge har Sierra installerat. Är det något generellt problem med MacOS, eller är det bara Handelsbanken som inte fungerar. Jag har följt alla instruktioner för nedladdning och installation från Handelsbankens sida. Jag kommer inte ihåg felmeddelandet jag får eftersom jag sitter på jobbet nu, men det var något om att BankID inte kunde hittas har jag för mig. BankID ligger bland installerade program på mina MacBooks, men jag kommer inte vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara något med Handelsbanken. Har Bank Id både från Swedbank o Skandia och båda fungerar. Har du raderat alla utgångna BankID och alla icke fungerande och börjat om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag raderade allt men det fungerar inte alls. Då verkar det vara Handelsbankens lösning som är problemet........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen lösning, dock en fråga: varför kör du inte mobilt bank-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag också, men jag behöver tydligen dosan för att beställa nytt mobilt BankID........ :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör jag också, men jag behöver tydligen dosan för att beställa nytt mobilt BankID........ :)

Okej. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag får prova med en annan webläsare så får vi se.

Tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kort är det ja. Borde skrivit det.

Funkar det med På fil för att beställa nytt Mobilt BankID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har HB på dosa. Med sladd. Om den misslyckas med att hitta Bankid filen kör jag utan sladd.

 

Nån gång har jag fått precis som du att den inte hittar filen, då kör jag det gamla tricket att starta om datorn. Då brukar det funka. Jag hare en mycket gammal MacBook Pro som är bäst i världen.

 

Kolla dosans fönster när du startar inloggningen. Den ska ha tre tre fyrkanter först. Sedan en massa streck överst. Då är den i sync.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för OS? Jag har Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har El Capitan.

 

Som sagt. Kolla dosans fönster när du sätter igång. Tre svarta fyrkanter och sedan strecken. Om dom finns där så är du hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Funkar det med På fil för att beställa nytt Mobilt BankID?

Ja, i alla fall för mig. Jag har Länsförsäkringar. Men tekniken är ju inte deras utan Bank ID:s. Det varierar dock vilket stöd bankerna implementerar. Swedbank har inte stöd för bank-id på fil.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för OS? Jag har Sierra.

Brukar fungera. Någon gång har jag behövt förnya Handelsbanken USB drivrutiner för dosan. Provat annan sladd? Provat dosan utan sladd?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft SHB Bank-ID på kort många år. Blir problem ibland. Ring SHB support. Min erfarenhet är att det går snabbare att få hjälp där än att felsöka och lösa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört SHB i många år. Någon gång vart tredje år (oftast efter systemuppdatering men även om t.ex banken gjort någon förändring) krävs en liten uppdatering efter att inkompabilitet uppstått.

 

På denna länken hittar du senaste Handelsbanken-uppdateringen:
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=internet&navid=Hjalp_och_Teknisk_support_-_Internet&navob=1&base=/shb/inet/icentsv.nsf&sa=/shb/inet/icentsv.nsf/default/q2D604ED693270D5FC1257F7F004782D1

 

Observera också att det har vid några tillfällen hänt att jag behövt byta ut sladden antingen till en USB2 eller USB3 – jag minns inte. Och ibland är det så enkelt att det räcker att byta till datorns andra USB-port, då den ena porten ibland tappar det.

Redigerad av jsd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag har en ny iMac 2021. Bankdosan med sladd fungerar ej, thunderboltportar. Fungerar inte heller om jag sätter in en adapter thunderbolt-USB.

Bankdosan fungerar på min macBook, 2019, med USB portar, men som sagt inte med thunderboltportar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående svar har jag fått från SHB. 

Måste tillägga att jag kan logga med bankdosa med och utan sladd på min Macbook dator från 2019, men inte med sladd på min iMac M1 Big Sur dator från 2021. Jag satt i över en timma med Don Fredrikson på F Secure och vi kom fram till att det efter alla tester vi gjorde inte kunde vara fel på F Secures programvara. Så  nu vet jag inte. Byta bank är ett alternativ. Jag har sagt upp allt utom mitt konto på SHB.  Vi ominstallerade drivrutiner och BankId ett antal gånger. Vi avinstallerade F Secure men med samma resultat som med programmet i funktion. Dosa med sladd fungerar inte. Jag lägger inte mer tid på att diskutera detta med SHB. Man har bestämt sig för att kunden har fel. Allt detta beskrev jag för SHB att vi hade gjort, men det är som om de inte vill läsa och ta till sig.

 

 

Hej Björn!

Även om kortläsaren har en tillhörande sladd i form USB->Mini-USB så spelar detta ingen roll så länge du har en adapter som kan anslutas till Thunderbolt på datorsidan och till USB på kortläsarsidan. Kommunikationen mellan enheterna ska inte påverkas baserat på vilken port-typ sladden är av.

Det finns för närvarande inga planer på att utfärda någon annan typ av sladd än USB. Om inloggningen inte fungerar efter installation av BankID Säkerhetsprogram och drivrutinen för kortläsaren på datorn lär det med allra största sannolikhet bero på en annan mjukvara i datorn, eller att en ominstallation av BankID måste utföras. Vi vet sedan tidigare att F-Secure kör med en modul som heter "Bankskydd", som ofta förhindrar BankID Säkerhetsprogram från att kommunicera med vår webbsida. Själva syftet med Bankskydd är att blockera "pop-up fönster" och andra applikationer på datorn, när du besöker en bank- eller myndighetssida. Om du varit i kontakt med oss och vi försökt med alla våra rutiner för att lösa problemet, och då kommit fram till att det är med anledning av F-secure, rekommenderar jag att du försöker att inaktivera F-secure, eller testa inloggningen på en enhet som inte har F-secure. Om det skulle fungera där lär vi ha svar på orsaken till varför inloggningen krånglar.


Handelsbanken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Bamseman säger:

Jag lägger inte mer tid på att diskutera detta med SHB. Man har bestämt sig för att kunden har fel. Allt detta beskrev jag för SHB att vi hade gjort, men det är som om de inte vill läsa och ta till sig.

Naturligtvis inte. För då är det ju deras fel och därmed något som de är ansvarig för. :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...