Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Appstore finns inte OS 10.6.2 hjälp!


Salbo

Rekommendera Poster

Tjena har just installerat om OS 10.6.2

Vilket jag förstår är ganska gammalt.

Har imac 10.1 från sent 2009.

 

Allt krånglar och jag har insett att jag nog borde skaffa nyare OS.

Fixade ett Apple id och skulle ladda ner något modernare i app store men insåg då att det inte finns på datorn!!?

Vad ska jag göra? Tips?

 

Hare gött! /Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena har just installerat om OS 10.6.2

Vilket jag förstår är ganska gammalt.

Har imac 10.1 från sent 2009.

 

Allt krånglar och jag har insett att jag nog borde skaffa nyare OS.

Fixade ett Apple id och skulle ladda ner något modernare i app store men insåg då att det inte finns på datorn!!?

Vad ska jag göra? Tips?

 

Hare gött! /Olle

App Store kom med Mac OS X 10.6.6, så du måste uppdatera. Använd Programuppdatering och installera 10.6.8-kombon. Du behöver installera ytterligare några hjälpprogram för att App Store ska fungera, titta noga i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klickat på den tidigare.

Hur hittar jag just den uppdateringen där?

Är kass på Mac.

Ska den alltså uppdatera sådant själv?

Behöver jag klicka på programuppdateringar och starta om datorn flera gånger innan OS uppdateras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig! Fick klicka bort andra uppdateringar och ta 10.6.8 själv.

 

Hur ska jag tänka om jag vill ladda ner senare OS x? Vad är bäst osv?

 

Spelar mest in musik på macen och det har funkat fint men lite nyare plugins kräver nyare OS så det vore smidigt att ha.

 

Jag ser ju själv hur efterblivet jag har skrivit men jag är så oinsatt att jag knappt vet vad jag ska fråga. Tjoflöjt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting som går att uppdatera listas i Programuppdatering. Du kan behöva uppdatera datorn flera gånger, svar ja. Om du är osäker så fortsätt uppdatera tills programmet säger att det inte finns något mer att uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket minne du har, men rådet är väl att uppgradera till Sierra och sen skaffa mer minne om datorn blir seg. Att uppdatera till något annat än Sierra finns nog ingen vits med. Om en dryg vecka kommer nya "High Sierra" och då kanske Sierra plockas bort från App Store, vem vet. (och High Sierra blir nog bra men första utgåvan av ett operativsystem kan det ju vara både si och så med)

 

Eventuellt kan man behöva gå via El Capitan först, ifall det inte går att uppdatera direkt till Sierra.

 

https://itunes.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elcapitan gick inte att ladda ner i app store för mig. Har de plockat bort det på nåt vis?

 

Sen har jag ju gammalt musikprogram. Måste kolla om det funkar med nyare OS.

Nytt musikprogram är dyrt ;(

 

Hur fixar jag mer minne? Lämnar in den någonstans? Vad rör det sig om för pengar?

 

Tusen tack för hjälpen förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog är El Capitan bortplockat från App Store, man tycker ju att App Store borde känna vilken dator och OS du har och sedan välja det du kan uppgradera till.

 

Men, man kan som sagt ta hem det från https://itunes.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12 , en länk Apple gömt på någon websida. (Bygger på att man har App Store installerat)

 

Bra idé att kolla om ditt musikprogram är kompatibelt.

 

Minne borde vara ganska lätt att installera själv, vad och hur mycket du ska köpa beror på vad som redan finns i burken. Minnet är typ "laptopminnen", SO-DIMM DDR3 nånting, men det går att hitta från diverse datorhandlare/Tradera. Som ofta nämns i andra trådar, 8GB räcker till det mesta, och av egen erfarenhet vet jag att 6GB är väldigt mycket bättre än 4GB. (4GB är inte roligt längre, speciellt om man inte har SSD i burken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elcapitan gick inte att ladda ner i app store för mig. Har de plockat bort det på nåt vis? ...

Eftersom din dator klarar Sierra så finns El Capitan inte tillgängligt för dig. Nuvarande system är Sierra, men det byts ut mot High Sierra redan tisdag nästa vecka. Min rekommendation är att du väntar till dess. Då kan du samtidigt kanske hinna uppgradera till mer minne, se nedan.

 

... Hur fixar jag mer minne? Lämnar in den någonstans? Vad rör det sig om för pengar? ...

Du kan byta själv, det är inte så svårt. Se guide här eller här (beroende på om du har 21,5 tum eller 27 tum). Den mindre klarar 16 GB (2 x 8) och den större klarar 32 GB (4 x 8). Minnet ska vara av typen 204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM.

 

Märkligt nog är El Capitan bortplockat från App Store, man tycker ju att App Store borde känna vilken dator och OS du har och sedan välja det du kan uppgradera till.

 

Men, man kan som sagt ta hem det från https://itunes.apple.com/app/os-x-el-capitan/id1147835434?mt=12 , en länk Apple gömt på någon websida. (Bygger på att man har App Store installerat) ...

Sidan är inte gömd precis, men man måste förstås känna till att den finns eller leta efter den. Här. Dock är det inte aktuellt för TS, vars dator klarar Sierra. De är undantagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

El Capitan är inte bortplockat från App Store för Mac, men App Store visar bara det senaste operativsystemet som fungerar på den dator som loggar in på App Store. Tidigare versioner syns bara för de som har hämtat hem dem tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på nätet att man inte kan gå direkt från 10.6.8 till Sierra.

Måste mellanlanda på annan version först.

 

När jag kollar på app store och requirements står det lion eller senare har jag för mig.

 

Funderar på att skjuta upp uppgraderingen nu när jag äntligen fått musikprogrammet att funka igen. Ska kolla upp det där med minne. I framtiden kommer jag ju vilja uppgradera musikprogrammet också. (när jag har råd)

 

Skitbra hjälp hörrni!!!

Tusen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om du har en 21,5" eller 27"

 

men om du ska sätta in mer RAM

så har du en guide för vardera

 

21,5"

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2308+RAM+Replacement/1762

 

och 27"

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2309+and+2374+RAM+Replacement/1630

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på nätet att man inte kan gå direkt från 10.6.8 till Sierra.

Måste mellanlanda på annan version först.

Ja, det är riktigt, jag missade det innan. Du måste först uppgradera till El Capitan. Länk här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fasen va bra ni är!

Ska nog börja sätta mig in i det här.

 

Kopplade precis in digitala trummor till musikprogrammet. När jag spelat in ligger det inspelade ljudet långt efter resten.

Min version av programmet är den sista innan de fixade en funktion som lätt korrigerar detta. Lutar nog mot nytt musikprogram = nytt OS och nytt ljudkort om jag har otur.

 

Vill ju ändå avvakta med operativsystemet innan musikprogrammet är i mina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fasen va bra ni är!

Ska nog börja sätta mig in i det här.

 

Kopplade precis in digitala trummor till musikprogrammet. När jag spelat in ligger det inspelade ljudet långt efter resten.

Min version av programmet är den sista innan de fixade en funktion som lätt korrigerar detta. Lutar nog mot nytt musikprogram = nytt OS och nytt ljudkort om jag har otur.

 

Vill ju ändå avvakta med operativsystemet innan musikprogrammet är i mina händer.

Ja, det viktiga är ju att du kan göra det med datorn som du brinner för! Operativsystem hit eller dit är underordnat det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon av er har tråkigt eller tycker sånt här är kul att klura på så kan ni gärna få klura på hur modernt pro tools (musikprogrammet) man kan pressa in i min 27" imac 10.1 (late 2009)

Har nu 8.0.3. Senaste är 12.

 

Detta är dock överkurs.

 

Trevlig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan tanke = sälj din gamla iMac och köp en nyare, som klarar snabbare och mer minne.

 

Maxa Ram och montera in en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara nåt med i5 eller i7 till senaste pro tools. Vet inte ens vad det är. ?

 

Nej fasen jag ska på barnfamilj-semester till gran canaria. Kommer inte ha råd med dator på 40 år ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara nåt med i5 eller i7 till senaste pro tools. Vet inte ens vad det är.

 

Nej fasen jag ska på barnfamilj-semester till gran canaria. Kommer inte ha råd med dator på 40 år

Köp en bättre begagnad, en iMac från 2012 typ. Då kanske du har råd med båda? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar minnen på tradera. Spelar det någon roll om det är av märket Samsung eller Mac eller nåt annat?

Nej, inte i princip. Om minnet har den specifikation som nämndes tidigare ska de fungera. Dock gör de inte alltid det. Man får ta grisen i säcken och chansa. Det finns Mactestade minnen att köpa, och de ska vara tillförlitligare. Apple gör dock inga egna RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki.

Såg att man nog kan få en Mac som verkar funka med i5-i7 och allt vad det nu är för runt 5-8 tusen.

 

Jag kastas hit och dit mellan olika visioner. Kanske kan få runt 4000 för min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki.

Såg att man nog kan få en Mac som verkar funka med i5-i7 och allt vad det nu är för runt 5-8 tusen.

 

Jag kastas hit och dit mellan olika visioner. Kanske kan få runt 4000 för min?

Att få 4000 för din gamla är nog optimistiskt. Men, kolla på Tradera (gamla auktioner) samt Blocket så får du nog en bättre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...