Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie 10.1.6 problem


Minkowski

Rekommendera Poster

Några observationer ( =problem )
Menyn är Engelsk men fönstret är Svenska.
File- New Movie är grå
Clip selection som läggs ovanpå annat clip spelar båda ljuden
Ljudfil: ibland kan inte ta bort från time line panelen. Jag har en sådan just nu.

 

iMovie har inte importerat alla mina video från Photos. Vilka format stöds ? det verkar inte stödja mp4.
Meta data är väldigt lite: man ser inte storlek på filen (Mb), inte heller datum då den är tagen. Vad som menas med sortering "newest first"? och hur söker man efter clips när man inte ens vet namnet på dem ?
etc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menyn och fönstret är på svenska hos mig

 

File- New Movie är grå, om du är inne i ett projekt

 

iMovie funkar givetvis med mp4, klicka på hjälp i menyraden och sen "kameror som stöds" så får du en lång lista

 

Meta data : man ser när den är tagen och längden på klippet

 

De här två sista grejerna,"Clip selection som läggs ovanpå annat clip spelar båda ljuden

Ljudfil: ibland kan inte ta bort från time line panelen. Jag har en sådan just nu.", är ju bara konstigt, du får hålla på lite mer med iMovie

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menyn och fönstret är på svenska hos mig File- New Movie är grå, om du är inne i ett projekt iMovie funkar givetvis med mp4, klicka på hjälp i menyraden och sen "kameror som stöds" så får du en lång lista Meta data : man ser när den är tagen och längden på klippet De här två sista grejerna,"Clip selection som läggs ovanpå annat clip spelar båda ljuden Ljudfil: ibland kan inte ta bort från time line panelen. Jag har en sådan just nu.", är ju bara konstigt, du får hålla på lite mer med iMovie

mp4 kan importeras men det borde visas direkt i Photos library inne i iMovie. Där ser jag bara några av mina videos.

Ett annat problem är dela till YouTube. Små filer går att dela men större filer är problem

Det misslyckas och jag får ingen varning. Kvaliten på YouTube blir också sämre än den på iMovie

Storleken på min film visas när jag ska ladda till YouTub och där visas 1.02Gb.

Men när jag skapar filmen ser jag inte storleken - jag ser bara längden i sekunder, så att det känns som att man jobbar i blindo med redigeringen

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kvaliten på YouTube blir sämre än iMovie får du skylla på YouTube för det är dom som konverterar och komprimerar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello Lappen ! det va' länge sen Lappen !

Jasså... Men YouTube hade faktiskt själv upptäckt att kvaliten var kass, så den föreslog

en automatisk editering (under Edit knappen) och då blev den lite bättre

Nästan bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså... Men YouTube hade faktiskt själv upptäckt att kvaliten var kass, så den föreslog

en automatisk editering (under Edit knappen) och då blev den lite bättre

Nästan bra...

Nu är jag inte med. Har du en visst kvalitet så kan ju YouTube inte förbättra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta hur YouTube upptäckte det och hur dom gjorde för att berätta detta för dig?

 

Fakta är att YouTube konverterar och komprimerar kraftigt för att filstorleken ska bli så liten som möjligt. Så tro att den kvaliten man har på datorn blir bibehållen på YouTube så lurar man sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att kontrollera. Ladda ner filen till desktop och se hur många Mb den har.
Har den mindre än originalen så har YouTube försämrat kvaliten.

Är det så Lappen menar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att kontrollera. Ladda ner filen till desktop och se hur många Mb den har.

Har den mindre än originalen så har YouTube försämrat kvaliten.

Eller bara bytt codec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello Lappen ! det va' länge sen Lappen !

Jasså... Men YouTube hade faktiskt själv upptäckt att kvaliten var kass, så den föreslog

en automatisk editering (under Edit knappen) och då blev den lite bättre

Nästan bra...

 

 

Om det är det här du menar så har det inget med filstorlek eller kvalitet att göra.

 

post-45175-0-83973700-1505657313_thumb.png

 

Utan du bara förbättrar färgtemp,mättnad,kontrast och fyllnadsbelysning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att kontrollera. Ladda ner filen till desktop och se hur många Mb den har.

Har den mindre än originalen så har YouTube försämrat kvaliten.

Är det så Lappen menar ?

 

 

Exakt så jag menar. Jag laddade upp en film som hade dessa specifikationer.

 

post-45175-0-58264100-1505657792_thumb.png

 

Efter jag laddat upp den till YouTube och sen laddat ner den så har den dessa specifikationer.

 

post-45175-0-21852400-1505657921_thumb.png

 

Inte bara det att YouTube har komprimerat den kraftig den har dessutom ändrat upplösningen. Dom dessutom ljuger på sidan att den skulle vara 1080 när den är 720

 

post-45175-0-73171300-1505658063_thumb.png

 

Nu har jag inte använt iMovie för att exportera filerna utan använt YouTubes egan uppladdnings verktyg.

 

Och så här ser filerna ut i Finder.

 

post-45175-0-17354100-1505658188_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vimeo också ? komprimerar de filen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vimeo också ? komprimerar de filen ?

 

 

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vimeo också ? komprimerar de filen ?

De kodar om den.

 

Det finns bra med dokumentation där, bl a en guide för iMovie.

 

iMovie (10.0.5) – Help Center

- Uploading to Vimeo – Help Center

 

Compression Tutorials – Help Center

 

Vimeo är bra, men de har en ganska strikt policy av vad man får/inte får ladda upp. Så det är inte säkert att det kanske passar.

 

Vimeo Guidelines

 

post-64246-0-32725000-1505663460_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns inget jag kan göra ? om jag laddar upp 20 Mb kommer de också att komprimera det ?

Var går deras gräns för vad som ska komprimeras ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns inget jag kan göra ? om jag laddar upp 20 Mb kommer de också att komprimera det ?

Var går deras gräns för vad som ska komprimeras ?

Nu ska vi inte blanda ihop saker här. Om du spelar in i en viss kvalitet, importerar i iMove, klipper ner den och exporterar den och bibehåller samma kvalitet för att sedan lägga upp på YouTube så kan du ställa in hur mycket YouTube ska komprimera. Jag menar, det finns ju 5K-videos på YouTube:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då finns inget jag kan göra ? om jag laddar upp 20 Mb kommer de också att komprimera det ?

Var går deras gräns för vad som ska komprimeras ?

 

Här kan du läsa mer om hur din video bör skickas till Youtube:

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Storleken på min film visas när jag ska ladda till YouTub och där visas 1.02Gb.

Men när jag skapar filmen ser jag inte storleken - jag ser bara längden i sekunder, så att det känns som att man jobbar i blindo med redigeringen

??

 

 

Varför är det viktigt att veta storleken på filmen när du arbetar?

Det är väl först när du ska exporter den som det ens är intressant att veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att om jag laddar upp med YouTube så får jag inget val på kvalitet.

Med imovie däremot så kan jag göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte blanda ihop saker här. Om du spelar in i en viss kvalitet, importerar i iMove, klipper ner den och exporterar den och bibehåller samma kvalitet för att sedan lägga upp på YouTube så kan du ställa in hur mycket YouTube ska komprimera. Jag menar, det finns ju 5K-videos på YouTube:

 

Mycket trevligt att titta på. Vad är det som gör att det blir så här hög kvalite ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att om jag laddar upp med YouTube så får jag inget val på kvalitet.

Med imovie däremot så kan jag göra det.

Jag ser att iMovie valt Resolution HD720 när jag försöker dela till YouTube. Jag kan välja Large och SD men jag tror att HD720 är högsta kvalite.Så att iMovie tycks välja högsta kvalite automatiskt. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte blanda ihop saker här. Om du spelar in i en viss kvalitet, importerar i iMove, klipper ner den och exporterar den och bibehåller samma kvalitet för att sedan lägga upp på YouTube så kan du ställa in hur mycket YouTube ska komprimera. Jag menar, det finns ju 5K-videos på YouTube:

 

Det var mycket hög kvalite. Är det någon speciell kamera ? jag har iPhone 7+ men jag tror inte det räcker för denna kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mycket hög kvalite. Är det någon speciell kamera ? jag har iPhone 7+ men jag tror inte det räcker för denna kvalitet.

 

 

Det är naturligtvis en 5K kamera. Kameran i iPhone 7+ kan prestera 4K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mycket hög kvalite. Är det någon speciell kamera ? jag har iPhone 7+ men jag tror inte det räcker för denna kvalitet.

Som lappen71 skriver så är mitt klipp 5K,du kan få 4K med din iPhone. Det är inte det som är poängen. Poängen är att YouTube även har riktigt hög kvalitet på videoklippen, så om du laddar upp ett klipp med hög kvalitet så blir det inte per automatik låg kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...