Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Räcker 8GB RAM i Macbook?


juliomillares

Rekommendera Poster

Hej. Tänker köpa en macbook med bara 8g Ram och undrar om det räcker till för att köra office, mail, vista previa och safari eller chrome utan att behöva oroa sig. Jag är författare och sysslar för det mesta bara med de program. Tack och hälsningar, JM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit!

 

8 GB RAM räcker gott för de program du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tänker köpa en macbook med bara 8g Ram och undrar om det räcker till för att köra office, mail, vista previa och safari eller chrome utan att behöva oroa sig. Jag är författare och sysslar för det mesta bara med de program. Tack och hälsningar, JM

Vilken Macbook tänker du dig? Den senaste modellen? Den borde räcka, de har snabba lagringsenheter, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Macbook tänker du dig? Den senaste modellen? Den borde räcka, de har snabba lagringsenheter, dessutom.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Macbook tänker du dig? Den senaste modellen? Den borde räcka, de har snabba lagringsenheter, dessutom.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nu räcker det absolut. Om du tänker dig ett andrahandsvärde vid en försäljning om några år så är 8 för lite. Men här och nu - absolut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8Gb RAM räcker utmärkt för mig i min Macbook.. Med Safari, Opera, IWork-paketet, MS Office 2016, Scrivener, Ulysses, Pixelmator och Affinity Photo. Ibland kör jag även Amadeus Pro som är ett program för ljudredigering, och layoutprogrammen iCalamus och iStudio Publisher. Upplever inget behov av mer RAM... Går snabbt och smidigt som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att 8 gig RAM är ett minimum. När jag körde 4 gig till för ett par månader sedan så kom badbollarna outhärdligt ofta, så 4 gig är definitivt för lite.
Jag har nu 16 gig i min MBP som gör att det rusar på ordentligt mycket bättre när så mycket mer kan behållas i RAM som är så mycket snabbare än både mekanisk hårddisk och nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tänker köpa en macbook med bara 8g Ram och undrar om det räcker till för att köra office, mail, vista previa och safari eller chrome utan att behöva oroa sig. Jag är författare och sysslar för det mesta bara med de program. Tack och hälsningar, JM

 

Inget av det du räknar upp tar särskilt mycket RAM. Ett tips är ju att inte ha många program aktiva samtidigt.

...

Sen ska man tänka på att grafikkortet lånar upp till 1,5 GB av RAM. Så grovt räknat kan det se ut så här att 2 GB RAM går åt till OS X och en webbläsare, 1,5 GB till grafik och då finns 4,5 GB kvar att "leka med". Eftersom tiden går kommer allt att svälla och mängden ledigt RAM-minne att krympa med tiden.

...

Nu för tiden har Macen avancerad minneshantering med komprimering och lite annat som gör att 8 GB minne idag räcker längre än förr. Tillfälliga filer skottas extremt snabbt pga SSD-hårddiskarna. Men ta en funderare om inte du ska lätta på lädret lite till och få 16 GB. Då får du enligt ovanstående beräkning 12,5 GB att använda. Lite skillnad......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8GB bör räcka. Om man tror sig "få tillbaks" de pengar Apple vill ha för 16GB (ca 2000kr extra) och kan ligga ute med dem under tiden man har datorn, så visst, då kan det vara en idé att maxa minnet - man får ju nytta av det under tiden (om än begränsat av det man använder datorn till).

 

Det känns som att CPU- och minneskrav har planat ut lite nu, 8GB borde räcka rätt långt, processorerna är "tillräckligt snabba", och alla macbookar kan fås med SSD (som är ett absolut krav i dagsläget).

 

Frågan jag skulle ställa mig är vilken storlek på skärmen som är det viktiga. Ska man ha med sig datorn "på språng" kan en 12" Macbook med Retinaskärm vara perfekt, ska man ha den stationärt är en 13" bättre, ska man ha det billigaste kanske man kan köpa en Macbook Air, annars en Macbook Pro.

 

Det kan vara en idé att försöka hitta "fjolårets modell" (eller 2015), det finns ingen direkt vits med att köpa de modernaste modellerna om man inte vill ha Touch Bar. De äldre datorerna har magsafe-laddare som många tycker om, och saknar touch bar (som många inte tycker om till den extrakostnad som tillkommer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 16 Gb och mekanisk hårddisk i min förra Macbook Pro, nu har jag 8Gb och SSD. Med nya Macbook så är hårddisken inte längre begränsningen. 8Gb räcker till gott och väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8Gb räcker till gott och väl.

Nej, nej, man MÅSTE ha 40 GB RAM. :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, man MÅSTE ha 40 GB RAM. :D;)

 

Jajaja. Seså. Behärska dig nu! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jajaja. Seså. Behärska dig nu! :hihihi:

:tyst:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar. Saken är enkel. Man kan köpa en mb 8ram överallt, en med 16g får man köpa bara i Apple Store och just det finns tyvärr inte i alla länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en med 16g får man köpa bara i Apple Store och just det finns tyvärr inte i alla länder.

Du bor inte i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag bor i Argentina. Men reser årligen till Sverige. Ska vänta tills jag är där.

Aha, det förklarar saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...