Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varning för nya kontrollpanelen i IOS 11


Alix

Rekommendera Poster

I IOS 10 kunde man stänga av wifi och bluetooth via kontrollpanelen, men i IOS 11 kopplar man bara ifrån anslutna enheter i den nya kontrollpanelen.

 

Varför Apple har gjort så här är oklart, men helt klart är det så att man blir en nyttig idiot och/eller utsätter sig för risker genom att gå omkring med de funktionerna påslagna.

 

Kanske vill Apple medverka till insamlandet av Big data, som det kallas. Jag vet inte. Men så blir det!

 

Nu störs jag personligen inte av detta, jag är ju Googlemaniac, men andra kanske gör det. Så, ett varningens ord! :excl:

 

Se dumpar i spoiler hur IOS 11 uppför sig:

 

 

 

post-28798-0-97117800-1505389952_thumb.png

 

post-28798-0-30768900-1505389955_thumb.png

 

post-28798-0-88816900-1505389957_thumb.png

 

post-28798-0-69010500-1505389959_thumb.png

 

post-28798-0-52741800-1505389961_thumb.png

 

 

 

PS. Jag postade detta i Iphone eftersom vi tydligen inte har något underforum för IOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite foliehatts varning på ditt inlägg. :)

 

Förklara för mig hur Apple ska kunna samla in data på dig när du inte är ansluten mot något wifi-nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite foliehatts varning på ditt inlägg. :)

 

Förklara för mig hur Apple ska kunna samla in data på dig när du inte är ansluten mot något wifi-nätverk?

Jag skrev inte att Apple ska samla in data, men kanske medverka till det. Vem som helst, med rätt utrustning, kan skanna av exempelvis rörelsemönster när man har tillgång till påslagen wifi och bluetooth. Det finns ett ekonomiskt värde i det för exempelvis köpgallerior. Man måste fråga sig varför Apple har förändrat kontrollpanelens funktion. Eller tycker du inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan fortfarande slå av wifi och BT men måste gå en längre väg så jag ser inte problemet. Så jag håller inte med dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en annan person säger på ett annat forum.

 

 

 

Jag tycker det är en suverän feature. Jag vill inte köra trådlöst på jobbet eftersom de spärrar vissa portar. Men hemma kör jag förstås trådlöst. Nu behöver jag bara koppla från jobbets wifi, och behöver inte bry mej om att slå på wifi igen när jag kommer hem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan fortfarande slå av wifi och BT men måste gå en längre väg så jag ser inte problemet. Så jag håller inte med dig

Du behöver inte hålla med. Problemet är att vanan sitter i hos användaren men att funktionen nu är ändrad, utan uppenbar varning.

 

Som en annan person säger på ett annat forum.

Här säger en annan så här:

 

”Congrats Apple - the WIFI that doesn’t switch off through the control center is really a high level security risk. We had a test run with our own phones in a large city to see how far we could track them with the seemingly „switched off“ and obviously still open WIFi. We ended up not only finding and tracking our own devices but over 30 IOS11 betas within an approximate 700ft (210m) radius. We could see their movements, behavior and what shops they were in. The worst part is, that the test was structured very simple - someone with more sophisticated equipment could track anyone with iOS11 beta over a larger range and get a hell of a lot of data about you. Especially with both - Bluetooth and WIFI on... Sorry - I mean control center „switched off“.

So Apple - seems like your „Engineering“ has just provided a gateway to BigData...
I would personally suggest to everyone to keep WIFI and Bluetooth switched off via the Settings panel while not actively using them - but that is just a personal decision.”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du berättar att funktionen ändrats men jag tror inte på konspirationsteorier att det har med big data att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du berättar att funktionen ändrats ...

:ThumbsUp:

 

... jag tror inte på konspirationsteorier att det har med big data att göra :)

Jag påstår inte att det är så, utan väckte frågan. Att man kan samla in sådana data är dock oomtvistligt. Man kan väl avfärda allt som konspirationsteorier om man inte samtidigt lägger fram bevis. Men Apple tillhandahåller gladeligen publika betor till folk som knappt kan hitta till Inställningar i sin Iphone. Varför? Efter att jag installerade IOS 11 GM gick jag till Inställningar > Integritetsskydd > Analys och stängde av insamlandet av data (Dela iPhone-analys). Stängde av. Jag tror att Apple hela tiden håller koll på hur de skulle kunna använda data på olika sätt. Varför inte? Sedan måste de väga detta mot integriteten hos sina användare. En balans på slak lina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

iPhone är så enkel att använda att folk inte vet hur man stänger av wifi eller blå tand.

Man kan ju stänga av eller sätta på funktionen. Efter uppdatering fråga apple om de får feedback eller samla in information om användade. Man kan välja om att delta eller ej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för tipset Alix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

We ended up not only finding and tracking our own devices but over 30 IOS11 betas within an approximate 700ft (210m) radius. We could see their movements, behavior and what shops they were in. The worst part is, that the test was structured very simple - someone with more sophisticated equipment could track anyone with iOS11 beta over a larger range and get a hell of a lot of data about you.

Ja, det kommer mer och mer i olika städer - med en massa beacons och annan insamling av data. Hur man rör sig osv... Sånt vill man inte ha. Brukar stänga av min WiFi när jag åker och handlar. De drar bara xtra batteri att den ligger och sker efter olika nätverk. BT har jag av hela tiden då jag inte har några såna tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer mer och mer i olika städer - med en massa beacons och annan insamling av data. Hur man rör sig osv... Sånt vill man inte ha. Brukar stänga av min WiFi när jag åker och handlar. De drar bara xtra batteri att den ligger och sker efter olika nätverk. BT har jag av hela tiden då jag inte har några såna tillbehör.

I Sverige tillåts inte att man följer enskilda personers rörelsemönster. Bara att man är på plats. Datainspektionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige tillåts inte att man följer enskilda personers rörelsemönster. Bara att man är på plats. Datainspektionen.

Ja, humor har dem i a f... :hihihi:

 

“Åtgärderna innebär att det inte längre är möjligt att följa hur en person rör sig i Västerås stadskärna. De uppgifter som registreras sparas endast några sekunder.”

 

Antingen kan man, eller så kan man inte. Några skunder är ju lika med att “man kan”. :shifty:3-4 sek är en evighet när det gäller att analysera data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, humor har dem i a f... :hihihi:

 

“Åtgärderna innebär att det inte längre är möjligt att följa hur en person rör sig i Västerås stadskärna. De uppgifter som registreras sparas endast några sekunder.”

 

Antingen kan man, eller så kan man inte. Några skunder är ju lika med att “man kan”. :shifty:3-4 sek är en evighet när det gäller att analysera data.

Jo, men man flyttar sig inte långt på några sekunder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men man flyttar sig inte långt på några sekunder. :)

Nej, det gör man ju inte - men om en kör på intervall, eller för varje gång man går in i en ny butik. Som jag förstod det så var väl vitsen med deras projekt (även andra städers) bl a att samla in hur kunderna rör sig till/från/mellan butikerna. Utan den datan är ju projektet (som handlare) ganska ointressant, antar jag.

 

Gissar även på att deras insamlade data i sin tur kan bli insamlad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör man ju inte - men om en kör på intervall, eller för varje gång man går in i en ny butik. Som jag förstod det så var väl vitsen med deras projekt (även andra städers) bl a att samla in hur kunderna rör sig till/från/mellan butikerna. Utan den datan är ju projektet (som handlare) ganska ointressant, antar jag.

 

Gissar även på att deras insamlade data i sin tur kan bli insamlad.

De har tillstånd att registrera en ny wifi-enhet under några sekunder, det är allt. Alltså: En mobil med wifi har varit här. Vad de faktiskt gör har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer mer och mer i olika städer - med en massa beacons och annan insamling av data. Hur man rör sig osv... Sånt vill man inte ha. Brukar stänga av min WiFi när jag åker och handlar. De drar bara xtra batteri att den ligger och sker efter olika nätverk. BT har jag av hela tiden då jag inte har några såna tillbehör.

En batterbesparing du omöjligen kan märka pga inkonsekvent användarmönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har tillstånd att registrera en ny wifi-enhet under några sekunder, det är allt. Alltså: En mobil med wifi har varit här. Vad de faktiskt gör har jag ingen aning om.

 

... bl a att samla in hur kunderna rör sig till/från/mellan butikerna. Utan den datan är ju projektet (som handlare) ganska ointressant, antar jag.

 

Gissar även på att deras insamlade data i sin tur kan bli insamlad.

Och även hur man rör sig i butiken.

 

Ett bra exmpel på det är ju ICA's självscanning. De kanske kommer runt regelverket då i o m att det inte är mobiler. :) Men det är ju en “smart” lösning på så sätt att man underlättar för sig själv - samtidigt som man förser butiken hur kunderna rör sig - vilka varor de går till först osv. Och varje enhet är ju registrerad på medlemskunden.

 

Jag brukar ställa vagnen korgen i ungf mitten av butiken, och springer runt sen och hämtar mina varor och scannar av innan jag lägger ner dem. :) Han gick dit - och sen direkt till kassan.

 

En stadskärna/butikscentrum kan ju i deras gemensamma köpmannaförening göra samma sak - fast där man använder mobilen som allmän (scannings)enhet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En batterbesparing du omöjligen kan märka pga inkonsekvent användarmönster.

Jag ser ju hur mycket mer det går åt när jag inte är hemma, jämfört hur det brukar dra. Men iOS kanske inte har sån översikt.

 

post-64246-0-42252400-1506251189_thumb.png

 

Går att gå in på programnivå med,. och se förbrukningen per app. När jag är hemma - med dålig->0 täckning, är det Cell-standby som drar mest. Åker man iväg är det WiFi som drar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig litat på dessa program och deras uppskattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...