Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes


johann strauss

Rekommendera Poster

johann strauss

Efter senaste uppdatering av iTunes 12.7.0.166 så kan man inte mera se iPhones APPar i Datorn,

i iTunes, nedladdning och inställningen måste göras i iPhones? Synd, var väldig praktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var en irriterande uppdatering. Kan inte längre se mina egna ringsignaler jag gjort i Garageband i iTunes. Kan inte heller ladda in gamla appar på min iPhone 5.

 

> ja det är mera uppdelat nu

 

Vilken app hanterar ringsignaler åt mig och vilken app hanterar mina gamla iOS-appar som inte längre finns på App Store att ladda ner? Från min synvinkel ser det mer ut som det är raderat snarare än uppdelat…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla appar jag köpt tidigare kan jag ladda in på min iPhine 5, i App Store-app:en de ligger under köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

App Store - Uppdatera - Köpt - Inte på denna iPhone. Där ligger de.

 

Logiken bakom är väl att om man laddar hem en app igen så uppdateras telefonen, alltså den ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var en irriterande uppdatering. Kan inte längre se mina egna ringsignaler jag gjort i Garageband i iTunes. Kan inte heller ladda in gamla appar på min iPhone 5.

 

> ja det är mera uppdelat nu

 

Vilken app hanterar ringsignaler åt mig och vilken app hanterar mina gamla iOS-appar som inte längre finns på App Store att ladda ner? Från min synvinkel ser det mer ut som det är raderat snarare än uppdelat…

Ringsignalerna ligger kvar i mappen Tones i Itunes Media men syns inte i Itunes. Du kan dra dem därifrån via Finder in i enheten i Itunes. Jag har testat. Att synka och att få bort dem från Iphone går inte, vad jag har fått fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast från Apple om detta, publicerat igår:
---
If you have media on your computer that you can't redownload from the App Store or iTunes Store directly on your iOS device, such as custom ringtones or iOS apps, you can drag and drop the media from your computer to your iOS device using iTunes.

  1. Connect your device to your computer.
  2. Open iTunes. Make sure that you have the latest version.
  3. On your computer, find the item you want to add to your device. If you're looking for Apps, Tones, or Books (for Windows) that previously appeared in your iTunes library, you can find them in your iTunes media folder.
  4. Drag the item from your computer to your iOS device in the left sidebar of iTunes.

post-13591-0-72415900-1505339571_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringsignalerna ligger kvar i mappen Tones i Itunes Media men syns inte i Itunes. Du kan dra dem därifrån via Finder in i enheten i Itunes. Jag har testat. Att synka och att få bort dem från Iphone går inte, vad jag har fått fram.

Jo, det går att få bort filerna. Man måste dock först, temporärt, klicka i rutan nedan och sedan välja Utföra till höger. Sedan kan man gå till ringsignalen, högerklicka på den, och klicka Radera och bekräfta. När man har tagit bort det man vill ta bort, kan man återgå till automatisk synkning. Tack till Adrian B på 99 för detta.

 

post-28798-0-13110700-1505343585.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar många appar som inte längre finns kvar i iOS App Store. Dessa går inte längre att nå under "Köpt" i telefonen. Har använt iTunes för att ladda in dessa på min iPhone 5. Att ladda in appar via iTunes har också varit till stor hjälp vid de tillfällen då en uppdatering gjort att appar kraschar. Då har det bara varit att ladda in den förra versionen med iTunes och invänta att utvecklaren skickar ut en ny fix. Detta hände t.ex. med SL:s app för en månad sen när version 3.5 gjorde att favoriterna och senaste hållplatserna slutade fungera. Det var bara att ladda in 3.3 igen och vänta en vecka på buggfix.

 

I juli slutade Yutube-appen funka efter en uppdatering på iPhone 5, och det hade tagit en månad att fixa om jag inte kunnat ladda in näst senaste versionen manuellt. Hade jag haft iTunes 12.7 hade det inte fungerat. :(

 

 

Ringsignalerna ligger kvar i mappen Tones i Itunes Media men syns inte i Itunes. Du kan dra dem därifrån via Finder in i enheten i Itunes. Jag har testat. Att synka och att få bort dem från Iphone går inte, vad jag har fått fram.

 

 

Omständigt och jobbigt. Gissar att de i nästa version av iTunes kommer ta bort denna möjlighet helt och hållet. Gör mig ledsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går att få bort filerna. Man måste dock först, temporärt, klicka i rutan nedan och sedan välja Utföra till höger. Sedan kan man gå till ringsignalen, högerklicka på den, och klicka Radera och bekräfta. När man har tagit bort det man vill ta bort, kan man återgå till automatisk synkning. Tack till Adrian B på 99 för detta.

 

attachicon.gifdump.jpg

 

... Omständigt och jobbigt. Gissar att de i nästa version av iTunes kommer ta bort denna möjlighet helt och hållet. Gör mig ledsen.

Man kan ta bort filerna också, se ovan (nya kunskaper). Vi får väl se hur detta utvecklas. Det har ju kommit en app ”Filer” till IOS 11 som kanske utvecklas på sikt. Jag kan idag gå till Google Drive med den, utöver Icloud Drive. Kanske kommer det ett separat synkningsprogram för Iprylar till Mac OS. Cheer up!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar många appar som inte längre finns kvar i iOS App Store. Dessa går inte längre att nå under "Köpt" i telefonen. Har använt iTunes för att ladda in dessa på min iPhone 5.

 

Om de finns kvar i datorn så kan man fortfarande få över dem till iPhone genom iTunes, se texten som är från Apple själva från den 12 september alltså när iTunes gjorde om - jag har kopierat hela Apples beskrivning längre upp i tråden om hur man gör och notera: "If you have media on your computer that you can't re-download [...] such as custom ringtones or *iOS apps* you can drag and drop the media from your computer to your iOS device using iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om de finns kvar i datorn så kan man fortfarande få över dem till iPhone genom iTunes, se texten som är från Apple själva från den 12 september alltså när iTunes gjorde om - jag har kopierat hela Apples beskrivning längre upp i tråden om hur man gör och notera: "If you have media on your computer that you can't re-download [...] such as custom ringtones or *iOS apps* you can drag and drop the media from your computer to your iOS device using iTunes.

 

 

Vid mitt första försök att göra detta med appar har jag inte lyckats. Det verkar bara fungera (om än omständligt och "o-Apple-likt") för ringsignaler. Ser inte heller en lösning för hur jag ska kunna arkivera appar som finns på telefonen till datorn nu när apparna inte längre syns i iTunes. Att säkerhetskopiera appar med iTunes och Time Machine har varit ovärderligt för min del. Varje gång en app uppdaterats på App Store har den laddats ner av iTunes och på så sätt har jag kunnat gå tillbaka till tidigare versioner då nya uppdateringar inte fungerat bra. Detta saknar jag mycket och mest. Det andra blir jag bara lite irriterad över att det blir krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nödvändig utveckling att förenkla iTunes för alla dom som tycker att det är för avancerat och krångligt.

Kommer alltid finnas personer som kommer i kläm och tycker att förändring är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vid mitt första försök att göra detta med appar har jag inte lyckats. Det verkar bara fungera (om än omständligt och "o-Apple-likt") för ringsignaler. Ser inte heller en lösning för hur jag ska kunna arkivera appar som finns på telefonen till datorn nu när apparna inte längre syns i iTunes. Att säkerhetskopiera appar med iTunes och Time Machine har varit ovärderligt för min del. Varje gång en app uppdaterats på App Store har den laddats ner av iTunes och på så sätt har jag kunnat gå tillbaka till tidigare versioner då nya uppdateringar inte fungerat bra. Detta saknar jag mycket och mest. Det andra blir jag bara lite irriterad över att det blir krångligare.

 

Jag har testat att dra över gammal app som inte längre finns i App Store och det fungerar utmärkt. Men det var enklare när apparna hanterades i iTunes. När man tex kunde arrangera och flytta runt apparna på de skärmar man såg. Jag tycker det var mycket enklare än att hålla på och dra runt de vibrerande apparna på telefonen.

 

Jag håller med dig om att det stora problemet är att nu kan man inte längre ta backup på appar som laddas hem från App Store. Om de försvinner från App Store kan du inte lägga in dem på nytt vid en återställning eller ett telefonbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vågat uppgradera iTunes ännu efter informationen om funktionaliteten som försvunnit.

(Jag har inget emot att musikspelaren blir mera renodlad, men den andra funktionaliteten måste man ju också kunna utföra - t.ex. med en separat app...)

 

Det jag undrar över med nya iTunes är:

  1. Finns funktionaliteten att ta backup på iPhone/IPad, fabriksåterställa iPhone/iPad, och återställa iPhone/iPad till en säkerhetskopia kvar i iTunes? Om inte, hur gör man det nu?
  2. Hur för man nu över ePub-böcker som man köpt från andra än Apple (t.ex. https://dito.se, http://www.adlibris.com/se, https://bokon.se/ebocker/, https://pragprog.com, https://www.manning.com, http://www.apress.com/gp/, http://www.informit.com, https://www.packtpub.com, ...) från mac till iPhone/iPad för läsning i iBooks under iOS? Den funktionaliteten har vad jag förstått försvunnit från iTunes. iCloud-lagring i iBooks fungerar om man har c:a ett dussin böcker, men fungerar inte om man har hundratals böcker.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nödvändig utveckling att förenkla iTunes för alla dom som tycker att det är för avancerat och krångligt.

Kommer alltid finnas personer som kommer i kläm och tycker att förändring är dåligt.

 

 

Håller med dig 100% (iTunes har varit i ett skriande behov av någon form av ordentlig förändring i flera år nu). Vilket gör mig konfunderad varför Apple valde att göra flera användarscenarion mer avancerade och mer krångliga och svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är "omackigt" att ta en fil och släppa på målet (som att ta app-filen och släppa den på iOS-enheten i iTunes) - dra-och-släpp har funnits med Mac sedan starten, det finns knappast någon mer mackig funktion än just den. :) Det var Steve Jobs utvecklingsteam för Mac som uppfann dra-och-släpp. En del tror att det kom från Xerox men det stämmer inte, Xerox hade inte drag-och-släpp i sitt system, de hade ingen Finder, de hade ett grafiskt system för en meny och rullgardinslister och välja med musen, men inte så mycket mer. Så Steve Jobs och hans team byggde kraftigt vidare på det som Steve Jobs kom ihåg av den demo han fick presenterad vid hans besök på Xerox PARC. Dra-och-släpp är själva kärnan i Mac, det är själva fundamentet. Sen har ju iTunes egentligen frångått det konceptet rätt mycket genom sin styrda synk, men manuell hantering har ju funnits som alternativ där man kunnat dra-och-släppa.

(Men Xerox hade världens mest avancerade miljö, arkitektur och system för program och programmering, utvecklarna bakom Mac hade inte utrymme i hårdvaran eller tiden att implementera det, hade de försökt hade Mac blivit enormt försenat och blivit mycket dyrare. Xerox var enormt mycket före sin tid i fråga om programmeringsmiljö och systemarkitektur, de hade lagt sina resurser mer där än på användarmiljön. Steve Jobs och hans team fokuserade på användarmiljön - men det är en annan historia i det hela...).

Jag tror att om Bill Atkinson hade utvecklat iTunes så hade det varit lite, eller rätt mycket, annorlunda från idag. Han var ett geni på användarmiljöer och en av de mer framträdande i Mac-teamet, efter Mac mest känd som HyperCard innovatören. Tyvärr lämnade han Apple många år sedan, några år efter att Steve Jobs hade lämnat, och han kom inte tillbaka när Steve Jobs kom tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha två olika versioner av ITunes installerat samtidigt eller är det ett jämra meck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omstart tvingas jag nu välja bibliotek i Itunes varje gång. Något ni har märkt?

 

 

Nej inte på någon av mina tre datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha två olika versioner av ITunes installerat samtidigt eller är det ett jämra meck?

 

Nej det går inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...