Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera från Macbook Pro 15 (mid 2012)


niklasthulin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter idag på en Macbook Pro 15" (mid 2012) se länk

https://support.apple.com/kb/SP653?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE

Den har specs

  • 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
  • 8 GB 1600 MHz inbyggt DDR3L-minne
  • 256GB SSD
  • Intel HD Graphics 4000
  • NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5

Tänker mig att jag vill byta den nu innan den börjar ge upp (har strulat lite senaste året, gjort både ominstallation och olika resets)
sedan vill jag komma ner till 13" då jag mer och mer bär runt på den gåendes med nya tjänster m.m

Har tittat på följande modeller:

Macbook Pro 13" utan touchbar (18.103kr)

  • 2,3 GHz dubbelkärnig sjunde generationen Intel Core i5-processor
  • Turbo Boost upp till 3,6 GHz
  • ​​8 GB 2133 MHz lpddr3-minne
  • 256 GB ssd-lagring
  • Intel Iris Plus Graphics 640
  • Två Thunderbolt 3-portar

Macbook Pro 13" med touchbar (21.103kr)

  • 3,1 GHz dubbelkärnig sjunde generationen Intel Core i5-processor
  • Turbo Boost upp till 3,5 GHz
  • 8 GB 2133 MHz lpddr3-minne
  • 256 GB ssd-lagring1
  • Intel Iris Plus Graphics 650
  • Fyra Thunderbolt 3-portar
  • Touch Bar och Touch ID

Hur stor skillnad är det på respektive mot det jag har idag och sedan hur stor skillnad är det mellan dom?
Är det värt att kliva upp på den dyrare?

Använder dator mestadels till:

  • Webbläsare och webb-appar
  • Photoshop för enklare redigeringar (ändringar av storlek, lägga till logotyper, ändra lite ljus) (sitter som it och marknads ansvarig på ett företag)
  • Outlook + Office suite
  • Ibland VMware Fusion för att vissa program finns bara i windows, dock är dom inte speciellt krävande.


Vill komma ner till 13" men vill samtidigt ha en dator som håller för kontorsarbete + lite smått och gott i 3-4år.
Är lite osäker på om 8gb ram räcker i framtiden?
Hur stort prestanda tapp blir det att gå från quad core i7 2,3 till dual core i5 2,3 alt 3,1?
Har jag något val om jag vill komma ner i storlek+vikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13-tummaren borde inte få kallas "pro", för den är en helt annan (sämre) dator än 15-tummaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabbtitt i Geekbench säger att 15" mid 2012 är ungefär 40% kraftfullare än nyaste 13"! Jo det är sant. Det har varit så länge att 15" är Pro-maskinen, som Telly säger, medan 13" är konsument. Jag skulle rekommendera minsta 15" och den är fullständigt överlägsen 13" för ytterst små pengar ytterligare. Ska du ha den i jobbet och delvis hålla på med Photoshop så kör 15". Enligt Apple väger den 1,8 kg vilket är ytterst lätt trots allt att släpa på.

...

Så 13" har bara tvåkärniga processorer oavsett alla fina titlar, medan 15" kör fyrkärnigt rätt över hela linjen. Det ger ca 100% mer kraft. För kaffepengar i skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av strul har du haft med din gamla? Precis som föregående talar säger så vinner du ingen prestandard på att byta.

 

Om du nu ska köpa en 13" MBP, så hade jag tveklöst krossat spargrisen och köpt en med 16 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av strul har du haft med din gamla? Precis som föregående talar säger så vinner du ingen prestandard på att byta.

 

Om du nu ska köpa en 13" MBP, så hade jag tveklöst krossat spargrisen och köpt en med 16 GB RAM.

Hej!

 

Vilken skulle du välja, den billigare som har sämre processor, grafikkort och mindre portar men med 16gb alt den dyrare som presterar bättre 8% efter MBP 2012 och har ett bättre grafikkort men med 8gb ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilken skulle du välja, den billigare som har sämre processor, grafikkort och mindre portar men med 16gb alt den dyrare som presterar bättre 8% efter MBP 2012 och har ett bättre grafikkort men med 8gb ram?

Man kan aldrig få för mycket RAM. :D Seriöst så om du inte ska spela spel så behöver du inte processorn eller grafikkortet. Då hade jag satsat på den med 16 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...