Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac, kaputt?


emil.andersson

Rekommendera Poster

emil.andersson

hej! jag har en imac från 2011, när jag startar upp den så kommer start signalen och applesymbolen syns sen står den bara och tuggar inget händer, har startat up den i säkert läge men samma sak där, har även försökt med att återställa den på olika sätt men vid försök att återställa eller reperera diskar eller skivor, så hittar datorn inga diskar eller skivor(hårddiskar) så kan inte återställa till fabriks för finns ingen skiva att installera på? vad kan va fel? Kan jag behöva att byta hårdisk? Tacksam för alla svar! Med vänlig hälsning Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! jag har en imac från 2011, när jag startar upp den så kommer start signalen och applesymbolen syns sen står den bara och tuggar inget händer, har startat up den i säkert läge men samma sak där, har även försökt med att återställa den på olika sätt men vid försök att återställa eller reperera diskar eller skivor, så hittar datorn inga diskar eller skivor(hårddiskar) så kan inte återställa till fabriks för finns ingen skiva att installera på? vad kan va fel? Kan jag behöva att byta hårdisk? Tacksam för alla svar! Med vänlig hälsning Emil

Ja, hårddisken kan ha gett upp, datorn har ändå några år på nacken. Men testa om du kan starta i recoveryläge om du inte redan har prövat det. Funkar inte det heller är nog hårddisken kaputt. Du kan förvissa dig om det genom att på en annan dator skapa ett startmedium på USB. Exempelvis detta. Då kan du också kolla hårddisken (med gsmartcontrol).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte funkar att starta med cmd R (Recovery) så prova med att hplla ner cmd alt R vid uppstart då kör den återskapningsprogrammet från internet och i det finns även Skivkontroll etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte funkar att starta med cmd R (Recovery) så prova med att hplla ner cmd alt R vid uppstart då kör den återskapningsprogrammet från internet och i det finns även Skivkontroll etc.

I länken jag anger ovan anges följande: ”Nyare Mac-datorer och vissa äldre Mac-datorer försöker automatiskt starta i Återställning för macOS via internet när det inte går att starta från det inbyggda återställningssystemet. Då visas en snurrande glob i stället för en Apple-logotyp vid start.” TS Mac är med på den listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil.andersson

Har endast testat Återskapningsprogrammet från internet, med den snurrande jordgloben, Finns det ett inbyggt återställnings system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har endast testat Återskapningsprogrammet från internet, med den snurrande jordgloben, Finns det ett inbyggt återställnings system?

Ja, men det fungerar bara om hårddisken är okej. Tryck kommando + R vid start.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil.andersson

Tack ska kolla detta efter jobbet :) Om det nu skulle va hårddisken är det ett svårt^^ingrep^^ att byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil.andersson

så om inte kommando + r inte funkar så är det mest troligt Hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska kolla detta efter jobbet :) Om det nu skulle va hårddisken är det ett svårt^^ingrep^^ att byta?

Allt är relativt. Om du har en Imac Mid 2011 går det till så här eller så här beroende på vilken skärmstorlek du har. (Har du mot förmodan en Late 2011 21,5" så går det nog till som i motsvarande Mid 2011.)

 

så om inte kommando + r inte funkar så är det mest troligt Hårddisken?

Ja, det är min erfarenhetsmässiga bedömning.

 

(Som Poca skriver nedan, sätt i en SSD med monteringsplatta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis tar du regelbundet backup.

Hör med en Mac-verkstad vad de ska ha för att sätta in en ny hårddisk, satsa på en SSD, så blir datorn som ny.

Arbetskostnaden brukar ligga på en tusenlapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil.andersson

Hej vill tacka alla för hjälpen:) sitter nu på masen med en ny sed disk:) tack:)!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...