Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Egen musik eller strömma?


sevensleeper

Rekommendera Poster

......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 141
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

 

Fast du har väl inte tjock guldkabel hela vägen från signalkällan till högtalaren? Ärgandet flyttas ju bara.

Menar du att det inte sitter kabel för hundratals kronor metern inne i högtalare och förstärkare också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte sitter kabel för hundratals kronor metern inne i högtalare och förstärkare också?

 

Det finns säkert någon som kan leverera en sådan till dig mot förskottsbetalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Att jag kommer i håg det är för att jag blev överraskad över att kunna höra skillnad vilket jag inte trodde var möjligt. Jag har inte avfärdat blindtest. Varför skriver du så?

För att:

 

Min poäng är bara att antingen klarar man ett blindtest eller så gör man det inte. Tester där man själv är testledare säger ingenting. Det gäller oavsett om man testar högtalare eller kablar.

Jo det säger mig tillräckligt. Hör jag skillnad är det skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast du har väl inte tjock guldkabel hela vägen från signalkällan till högtalaren? Ärgandet flyttas ju bara.

 

Ärgandet reduceras på de punkter som är åtkomliga. Själva tråden ärgar ju inte inuti. Guldet hindrar oxidering vilket inte de vanliga kontaktytorna gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att:

 

 

 

Det ena utesluter ju inte det andra. Bara för att jag inte gjort det måste jag ju inte vara mot det. Jag har aldrig gjort blindtest med kassettdäck, förstärkare, högtalare, cdspelare eller skivspelare när jag bytt pickup och ingen protesterar när jag säger att jag märker skillnad. När jag då byter kabel och märker skillnad också, varför duger då inte det? Samma förfarande, samma prylar men en detalj utbytt och resultatet något annorlunda. Inte stort men märkbart. I en skala 1-100 en förbättring på säg 4. Heller har jag dessa extra fyra än inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se ett test utformat så här, på utgående kablar en svitch som väljer mellan billiga eller superduperkablar, så en kille som manövrerar den å en grupp hifiexperter som lyssnar och antecknar. Fast i verkligheten svitchar killen mellan samma sorts kablar hela tiden, undrar om de hör nån skillnad då. :)

Efter det en testomgång till, fast då svitchar man på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se ett test utformat så här, på utgående kablar en svitch som väljer mellan billiga eller superduperkablar, så en kille som manövrerar den å en grupp hifiexperter som lyssnar och antecknar. Fast i verkligheten svitchar killen mellan samma sorts kablar hela tiden, undrar om de hör nån skillnad då. :)

Efter det en testomgång till, fast då svitchar man på riktigt.

 

Bifogade en länk tidigare till ett blindtest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lite blir känslan denna av allt mummel:

Byte av pickup - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av högtalare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av förstärkare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av CD-spelare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av kablar - inbillning om jag märker skillnad!

 

:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bifogade en länk tidigare till ett blindtest.

Mitt inlägg var inte riktat mot dig om du trodde de, det skulle va analogt med vinprovartestet. Ungefär.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var inte riktat mot dig om du trodde de, det skulle va analogt med vinprovartestet. Ungefär.

 

Hmmm... får inte ihop kablar med vintest. Men ok! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men lite blir känslan denna av allt mummel:

Byte av pickup - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av högtalare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av förstärkare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av CD-spelare - inte inbillning om jag märker skillnad

Byte av kablar - inbillning om jag märker skillnad!

 

:fane:

Det låter ju ändå som att du har en teknisk förståelse som innebär att du förstår att det är olika typer av komponenter och att det är en dålig idé att jämföra dem. Men ändå gör du det.

 

 

Jag skulle säga något i stil med:

 

Byte av däck - Rimligt att många märker skillnad mellan vissa typer av däck.

 

Byte av muttrar - Rimligt att begära blindtest om någon säger att de märker skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga något i stil med:

 

Byte av däck - Rimligt att många märker skillnad mellan vissa typer av däck.

 

Byte av muttrar - Rimligt att begära blindtest om någon säger att de märker skillnad.

 

I jämförelsen bygger du in vad du vill säga. Jag förstår prylen. Men jag menar att det inte är samma sak. I en av länkarna jag postade tidigare visar man att mätvärden varierar i olika kablar och vid blindtestet ratade de allra flesta 5$ kabeln. Jag hävdar att jag köpte kablar för att motbevisa påstridiga bekanta och upptäckte skillnad. På samma sätt som allt annat jag provat. Det är inte BARA en kopparbit till en lampa det är frågan om. Det är anslutningspunkter och avskärmningar och högtalare är en komplicerad last med kapacitiva och induktiva fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja se ett test utformat så här, på utgående kablar en svitch som väljer mellan billiga eller superduperkablar, så en kille som manövrerar den å en grupp hifiexperter som lyssnar och antecknar. Fast i verkligheten svitchar killen mellan samma sorts kablar hela tiden, undrar om de hör nån skillnad då. :)

Efter det en testomgång till, fast då svitchar man på riktigt.

 

Det är ungefär så man utformar ett blindtest. En alternativ lösning är att man organiserar det så att manöverkillen inte vet vilken kabel som används för tillfället. Det minskar risken för påverkan av de som testas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske går att skriva ett enkelt program som slumpvis byter mellan kablarna.

 

Om vi bortser från vad som är slump så är det en ganska enkel uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

I jämförelsen bygger du in vad du vill säga. Jag förstår prylen. Men jag menar att det inte är samma sak. I en av länkarna jag postade tidigare visar man att mätvärden varierar i olika kablar och vid blindtestet ratade de allra flesta 5$ kabeln. Jag hävdar att jag köpte kablar för att motbevisa påstridiga bekanta och upptäckte skillnad. På samma sätt som allt annat jag provat. Det är inte BARA en kopparbit till en lampa det är frågan om. Det är anslutningspunkter och avskärmningar och högtalare är en komplicerad last med kapacitiva och induktiva fenomen.

 

Ljudexperter tycks delade i frågan och vad gäller länkar är det inte så svårt att hitta sådant som ger stöd åt bägge åsikterna.

 

Min tro är att det under vissa omständigheter kan gå att höra skillnad, men att det kräver just speciella omständigheter samt en speciell lyssnare. Min bedömning är att en sådan lyssnare är betydligt mindre sannolik att stöta på än en lyssnare som kan höra skillnad mellan låg/hög kvalitativa högtalare eftersom den senare är en produkt där det finns fler variabler varpå ett högtalarpar för 5 000 kr ofta är enkla att skilja från ett par högtalare för 500 kr.

 

Min hållning i allmänhet är den att jag oftast inte ger mycket för olika sinnesförmågor som folk tillskriver sig efter test där de själva varit testledare. Du är uppenbarligen av en annan åsikt, iallafall när det kommer till dig själv. Och då får vi nog nöja oss med att vi tänker olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...