Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Egen musik eller strömma?


sevensleeper

Rekommendera Poster

Jag skulle med säkerhet fallera de flesta hörseltest nu för tiden. Var på krogen i helgen å hörde inte vad brudarna sa, synd, de kanske fråga om jag ville följa med hem... :(

 

 

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 141
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

 

Jo det säger mig tillräckligt. Hör jag skillnad är det skillnad. Samma musik, samma förfarande inget ändrat utom en komponent. Musik som jag lyssnat in så jag kan varje ton som spelas och hur stereobilden uppfattas. Blir basen då fastare, diskanten klarare, stereobilden tydligare vid byte så har något hänt. Precis oavsett vad man ändrar på. Att placebo finns betyder inte att det händer hela tiden. Jag har ett musiköra som är extremt bra. Fortfarande i test (!) har jag ett omfång som få 50+ har. Jag kan när jag lyssnar på musik "filtrera" ut de flesta instrument och i stort sett höra allt bara det spelar. Vilket inte innebär att jag är en musiker. Så ja, jag har stort förtroende för mina öron. Vilket inte innebär att de inte kan luras, så klart. Jag gissar att jag har störst chans att lyckas höra skillnad hemma där jag får vara avslappnad och lugn och koncentrera mig, inte med en massa folk med musik jag inte är bekant med. Spelar det någon roll i så fall? Egentligen inte. Men det är så i alla fall. Kan jag höra skillnad mellan alla kablar? Ingen aning för jag har provat så lite. Förmodligen gör jag det inte och särkilt inte mellan två av samma typ i samma prisklass. Men troligen mellan en RCA-kabel från Kjell & Co och en från Lasses Hifi för en tusing.

...

Sen appropå placebo trodde jag inte initialt alls på att det kunde vara skillnad på kablar utan ville egentligen motbevisa en av förespråkarna. Placebo bygger ju på att man tror att det fungerar.

 

Har du gjort ett blindtest eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du gjort ett blindtest eller inte?

 

Detta är över 20 år sedan jag krånglade med slika ting. Minns inte alla vändor och turer och vad som gjordes och inte gjordes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man påstår att man hör skillnad mellan CD och mp3 kan jag förstå för där finns en faktisk skillnad i formatet.

Men att man skulle kunna höra skillnad mellan olika RCA kablar tror jag inte ett skvatt på.

Jag skulle fråga den personen vad han rökt för något :D;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man påstår att man hör skillnad mellan CD och mp3 kan jag förstå för där finns en faktisk skillnad i formatet.

Men att man skulle kunna höra skillnad mellan olika RCA kablar tror jag inte ett skvatt på.

Jag skulle fråga den personen vad han rökt för något :D;)

 

Tack för förtroendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Plus på det. Jag är nog också vad man kan kalla överkänslig vad gäller ljud. Liksom du har jag bekanta som inte hör skillnad men jag har även bekanta som hör skillnad. Och som du säger, man kan öva upp sitt hörande. För egen del har jag plankat en hel del musik och ska man få med varenda ton så får man baske mig lyssna rejält i vissa lägen. Har dessutom den senaste tiden varit väldigt aktiv med att lyssna och jämföra eftersom jag investerat i nya stereogrejer, och upptäckte då att mina fantastiska gamla högtalare inte lät lika bra när jag fick chansen att lyssna på vad som tillverkas idag. Och jag behövde inte punga ut med mer än hälften mot vad jag spenderade sist på högtalare.

 

Men utan att jämföra vet man inget annat och är nöjd med det. Och det är väl i och för sig bra. Är man nöjd med strömmande format i komprimerad form så kör man väl på det. Inte jag dock, (och kanske inte du heller)...

 

Eftersom man aldrig blir nöjd kan man lika gärna vara nöjd..... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för förtroendet.

 

 

Det handlar inte om förtroende utan om en mänsklig omöjlighet.

Du skulle ha varit tvungen att vara i laboratoriemiljö för att ens kunna mäta dig till skillnad mellan kablarna. Att du än mer skulle höra någon skillnad är något du intalar dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Detta är över 20 år sedan jag krånglade med slika ting. Minns inte alla vändor och turer och vad som gjordes och inte gjordes.

Så dina erfarenheter från 20 år tillbaks, som du inte riktigt kan redogöra för, ligger till grund för att avfärda blindtester som meningslösa. Eller har jag missförstått något?

 

Jag kan personligen tycka att det är lite underligt att de i den här tråden, och även utanför detta forum, som är mest säkra på sina sinnes förmågor, avfärdar blindtest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det handlar inte om förtroende utan om en mänsklig omöjlighet.

Du skulle ha varit tvungen att vara i laboratoriemiljö för att ens kunna mäta dig till skillnad mellan kablarna. Att du än mer skulle höra någon skillnad är något du intalar dig själv.

 

Ja, vad ska man säga? Tänk att det finns saker som du inte begriper. Jag var negativ till jag testade. Det är inte så mycket mer att säga om det. Du kan få fortsätta veta bäst om det känns bra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så dina erfarenheter från 20 år tillbaks, som du inte riktigt kan redogöra för, ligger till grund för att avfärda blindtester som meningslösa. Eller har jag missförstått något?

 

Jag kan personligen tycka att det är lite underligt att de i den här tråden, och även utanför detta forum, som är mest säkra på sina sinnes förmågor, avfärdar blindtest.

 

Att jag kommer i håg det är för att jag blev överraskad över att kunna höra skillnad vilket jag inte trodde var möjligt. Jag har inte avfärdat blindtest. Varför skriver du så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några som tyckte jag var ute å cykla förut, nedan länk, två test på vinkännare som ja de kunde inte ens smaka skillnad på rött å vitt vin (de trodde de var helt olika fast det var samma vin bara färgat), och det andra testet det jag skrev om förut (och glöm inte han i Sour Grapes där experter trodde köksblandningar var vin värt hundratusentals kronor):

 

https://www.svd.se/hjarnan-spelar-roll-nar-vin-ska-provas

 

Liknande ovanstående fast kortare:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10253594.ab

 

"I den andra studien fick 57 experter smaka samma medelmåttiga Bourdeaux vid två olika tillfällen. Första gången berättade etiketten att det handlade om ett förstklassigt prestigevin, andra gången stod det att det var ett billigt bordsvin.

När experterna trodde att det var ett fint vin beskrev de det som komplext, balanserat, runt, förstående, mjukt och balsamerande.

När de trodde att det var ett bordsvin sa de att det var vekt, kort, platt, lätt, bristfälligt och med en bismak."

 

Därmed bevisat. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad. Smaklökarna är m a o inte så finstämda instrument som en del vill tro.

 

Det gäller dock inte semlor, där känner jag verkligen skillnad på olika semlor.

 

 

Det var några som tyckte jag var ute å cykla förut, nedan länk, två test på vinkännare som ja de kunde inte ens smaka skillnad på rött å vitt vin (de trodde de var helt olika fast det var samma vin bara färgat), och det andra testet det jag skrev om förut (och glöm inte han i Sour Grapes där experter trodde köksblandningar var vin värt hundratusentals kronor):

 

https://www.svd.se/hjarnan-spelar-roll-nar-vin-ska-provas

 

Liknande ovanstående fast kortare:

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10253594.ab

 

"I den andra studien fick 57 experter smaka samma medelmåttiga Bourdeaux vid två olika tillfällen. Första gången berättade etiketten att det handlade om ett förstklassigt prestigevin, andra gången stod det att det var ett billigt bordsvin.

När experterna trodde att det var ett fint vin beskrev de det som komplext, balanserat, runt, förstående, mjukt och balsamerande.

När de trodde att det var ett bordsvin sa de att det var vekt, kort, platt, lätt, bristfälligt och med en bismak."

 

Därmed bevisat. :P

 

 

Ingenting är bevisat utan det är det fetstilta som är svammel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, vad ska man säga? Tänk att det finns saker som du inte begriper. Jag var negativ till jag testade. Det är inte så mycket mer att säga om det. Du kan få fortsätta veta bäst om det känns bra. ;)

 

Jag begriper att du intalar dig en sak som enbart går att uppvisa i laboratoriemiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag begriper att du intalar dig en sak som enbart går att uppvisa i laboratoriemiljö.

 

Har du egen erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du egen erfarenhet?

 

 

Ja det har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundläggande varför man kan få en förbättring med att byta högtalarkablar kan ha med två enkla detaljer att göra. Dels att man får guldpläterade kontakter som inte ärgar med tiden och att man får upp mm2 till en dimension som inte strömbegränsar. En hötalare är en komplicerad induktiv och kapacitiv last och inte som en glödlampa. Man kan läsa lite om det

http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Impedans_hos_förstärkare

...

Att man upplever en förbättring med dyrare RCA-kablar har troligen att göra med att man ha bättre skärmning och även här guldpläterade kontakter. Möjligen att kopparhaltens renhet kan spela in och även hur man flätar kopparen för att minska och motverka störningsfenomen. En RCA-kabel bär en svag spänning från en CD-spelare till en förstärkare och alla fel som sker på vägen förstärks vidare. Så det är viktigt att skydda signalen från påverkan. Länken nedan visar både mätbara skillnader och att den billigaste kabeln går bort i blindtest.

https://www.stereophile.com/content/minnesota-audio-society-conducts-cable-comparison-tests-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ingenting är bevisat utan det är det fetstilta som är svammel.

 

Näej det andra testet var ju precis det jag beskrev, det kan inte bli mindre svammel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Näej det andra testet var ju precis det jag beskrev, det kan inte bli mindre svammel.

Fortfarande svammel när du påstår att det inte finns någon smakskillnad mellan viner.

Skärp dig nu. Bara pinsamt. Snart kommer du väl och påstår att alla whiskey sorter smakar lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundläggande varför man kan få en förbättring med att byta högtalarkablar kan ha med två enkla detaljer att göra. Dels att man får guldpläterade kontakter som inte ärgar med tiden och att man får upp mm2 till en dimension som inte strömbegränsar. En hötalare är en komplicerad induktiv och kapacitiv last och inte som en glödlampa. Man kan läsa lite om det

http://elektronikforumet.com/wiki/index.php/Impedans_hos_förstärkare

...

Att man upplever en förbättring med dyrare RCA-kablar har troligen att göra med att man ha bättre skärmning och även här guldpläterade kontakter. Möjligen att kopparhaltens renhet kan spela in och även hur man flätar kopparen för att minska och motverka störningsfenomen. En RCA-kabel bär en svag spänning från en CD-spelare till en förstärkare och alla fel som sker på vägen förstärks vidare. Så det är viktigt att skydda signalen från påverkan. Länken nedan visar både mätbara skillnader och att den billigaste kabeln går bort i blindtest.

https://www.stereophile.com/content/minnesota-audio-society-conducts-cable-comparison-tests-0

 

Fast du har väl inte tjock guldkabel hela vägen från signalkällan till högtalaren? Ärgandet flyttas ju bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande svammel när du påstår att det inte finns någon smakskillnad mellan viner.

Skärp dig nu. Bara pinsamt. Snart kommer du väl och påstår att alla whiskey sorter smakar lika.

 

Fast det var ju inte vad jag skrev riktigt, jag skrev ju: "Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad (det var ju exakt samma vin)." Det var ju precis vad summan av kardemumman var i det andra testet. Så inte är det jag som är pinsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast det var ju inte vad jag skrev riktigt, jag skrev ju: "Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad (det var ju exakt samma vin)." Det var ju precis vad summan av kardemumman var i det andra testet. Så inte är det jag som är pinsam.

 

 

Nej du skrev

 

 

 

Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad.

 

Det tolkar jag att du säger att dyrare viner inte smakar bättre än billigare viner.

Men din vana troddes som kommer du med en efterhandsrekonstruktion för att inte framstår som pinsam. Så ge dig nu. Du bra svamlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju exakt samma! Det inom parentes var ett förtydligande denna gång så du skulle förstå vad syftades på ifall det var oklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte samma. Du lägger till för att dölja ditt svammel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...