Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Egen musik eller strömma?


sevensleeper

Rekommendera Poster

Vi styr upp en forumträff hemma hos e-snobben där vi preppat ett blindtest, jag kan köpa med medelklass-whisky (kanske till och med Ollies favorit) till de som tar sig till Luleå. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 141
  • Created
  • Senaste svar

Det där är ju bevisat, testpersonerna duktiga vinprovare fick gissa vilka viner som smakade bättre, de tyckte de dyrare vinerna var överlag bättre, de visste inte att det var samma vin i alla glasen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig inte ens på att försöka hitta det igen men jag läste för något/några år sedan ett test av premiumkablar där man bjudit in några av tillverkarnas egna ljudexperter som gått med på ett blindtest. De misslyckades totalt.

 

Att jag inte kan innebär verkligen inte att någon annan inte heller kan. Men jag vill hävda att det är ovanligt att kunna skilja på kablar eller att kunna skilja på CD och hög streamingkvalitet, och ännu ovanligare att även kunna säga vilken som är vilken.

 

Som med mycket annat bör man fråga sig om man verkligen hade klarat ett blindtest. Och det tror jag att det är mycket få som kan. Det gäller så väl whisky som ljud, eller annat.

 

Man kan givetvis föredra något speciellt ändå. Jag har dryckesfavoriter som jag nog utan problem skulle kunna skilja från det billigaste skräpet men inte vågar lova att jag skulle kunna skilja ut i ett blindtest mot alternativ i medelklassen. Jag föredrar dock ändå min favorit. Det kanske är lite dumt, men den ger mig en viss känsla jag gillar och jag kan stå för det. Nemas problemas, ingen prestigeförlust för min del. Men jag försöker inte att tuta i varken mig själv eller andra att jag verkligen känner någon verklig skillnad utan att jag genom blindtest verkligen vet att jag gör det.

 

Jag var ganska skeptisk till slika övningar på den tiden jag var mera ljudnörd. Men jag köpte på prov prima högtalarkablar och kunde konstatera ett påtagligt distinktare ljud efter montering. Fick tag på rätt dyra RCA-kablar på rea och kunde konstatera ett påtagligt distinktare ljud efter montering.

...

Nu för tiden ägnar jag mig åt att lära mig tycka om billiga ljudprylar eftersom jag inte har råd med dem jag skulle vilja ha. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju bevisat, testpersonerna duktiga vinprovare fick gissa vilka viner som smakade bättre, de tyckte de dyrare vinerna var överlag bättre, de visste inte att det var samma vin i alla glasen...

Exakt VAD är bevisat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad. Smaklökarna är m a o inte så finstämda instrument som en del vill tro.

 

Det gäller dock inte semlor, där känner jag verkligen skillnad på olika semlor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju bevisat, testpersonerna duktiga vinprovare fick gissa vilka viner som smakade bättre, de tyckte de dyrare vinerna var överlag bättre, de visste inte att det var samma vin i alla glasen...

Haha! På riktigt? :lol: Det låter ju otroligt att det var samma vin i glasen, jag hade fattat om det bara var Åkessons olika röda i alla men att testpersonen "misstog" några av dem för dyrare. Otroligt roligt om det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Jag var ganska skeptisk till slika övningar på den tiden jag var mera ljudnörd. Men jag köpte på prov prima högtalarkablar och kunde konstatera ett påtagligt distinktare ljud efter montering. Fick tag på rätt dyra RCA-kablar på rea och kunde konstatera ett påtagligt distinktare ljud efter montering.

 

Det gjorde jag också en gång i tiden. Och jag hörde också skillnaden.

 

Problemet var att jag visste vilka kablar som satt i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SS: Förresten lite OT men det var en jäkligt bra dokumentärfilm om en vinskojare som visades i våras, han lyckades auktionera ut vinflaskor för många många miljoner kronor och de flesta flaskor hade han blandat ihop i köket hemma och satt på egenutskrivna etiketter, han höll på ett par år eller nåt och ingen anade nåt. Mycket bra dokumentär kan verkligen rekommenderas. Om jag nu kom ihåg vad den hette...

 

Sour Grapes hette den, info:

http://drickbart.cafe.se/svindlaren-som-skakade-vinvarlden/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det intet lätt att avgöra om det är någon skillnad mellan olika RCA-kablar.

Koppla ett oscilloskop mellan cd-spelaren och förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de viner som är dyrare tycker man smakar bättre, fast det inte är någon skillnad. Smaklökarna är m a o inte så finstämda instrument som en del vill tro.

 

Det gäller dock inte semlor, där känner jag verkligen skillnad på olika semlor.

 

Nu är du ute och cyklar. Med andra ord påstår du att allting smakar likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är du ute och cyklar. Med andra ord påstår du att allting smakar likadant.

 

Njäe det gjorde jag ju inte, jag skrev att blindtestet visade att ingen kände att det var samma vin de testade och att de tyckte de viner var godare som de trodde var dyrare, smaklökarna påverkades av tron, inte riktigt samma, men lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag också en gång i tiden. Och jag hörde också skillnaden.

 

Problemet var att jag visste vilka kablar som satt i...

OM jag då ansluter andra högtalare. Kan jag höra skillnaden eller inbillar jag mig då också?

...

OM jag provar andra högtalare och märker skillnad, varför skulle jag inte märka skillnad om jag gör samma testmoment med kablar i stället? Är det för att det är allmänt accepterat att höra skillnad på högtalare? Eller fungerar psyket rätt om man provar högtalare men fel om man provar sladdar med samma procedur? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Njäe det gjorde jag ju inte, jag skrev att blindtestet visade att ingen kände att det var samma vin de testade och att de tyckte de viner var godare som de trodde var dyrare, smaklökarna påverkades av tron, inte riktigt samma, men lite.

 

 

Såg du vilket inlägg jag citerade? Naturligtvis så är du ute och cyklar.

Alltså du kan verkligen svamla iväg med befängda påståenden som inte har någon bäring vetenskapligt.

Då tycker jag att du tar fram ett vetenskapligt test där ditt påståenden att.

 

Smaklökarna är m a o inte så finstämda instrument som en del vill tro.

 

När det finns forskning som påstår motsatsen.

 

http://fof.se/tidning/2003/4/inte-bara-kinkighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Nu är du ute och cyklar. Med andra ord påstår du att allting smakar likadant.

Ja det gör han faktiskt, men jag tror inte att han menar det.

 

Att lura vinexperter har man lyckats med flera gånger. I några fall eftersom de inte varit så stora experter som de hävdat, men kanske mest eftersom man aktivt lurat dem. Det har inte varit ett förutsättningslöst blindtest utan man har sagt att detta är vin x, y, z och så vidare. Om den som testar förutsätter att testledaren inte ljuger så blir ju vederbörande vilseledd och kan förkasta slutsatser hen annars hade kommit till. Eller av ren artighet inte säger exakt vad hen tycker.

 

Att mäta kompetens efter om det är möjligt att lura någon är nog inte alltid en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag då ansluter andra högtalare. Kan jag höra skillnaden eller inbillar jag mig då också?

...

OM jag provar andra högtalare och märker skillnad, varför skulle jag inte märka skillnad om jag gör samma testmoment med kablar i stället? Är det för att det är allmänt accepterat att höra skillnad på högtalare? Eller fungerar psyket rätt om man provar högtalare men fel om man provar sladdar med samma procedur? ;)

 

En jäkla skillnad mellan kablar och högtalare.

Fler faktorer som spelar roll ifall en högtalare låter bra eller inte mot en kabel.

Kabel består av koppar/och pvc. Inte så stora variationer där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi styr upp en forumträff hemma hos e-snobben där vi preppat ett blindtest, jag kan köpa med medelklass-whisky (kanske till och med Ollies favorit) till de som tar sig till Luleå. ;)

Och vi andra som FaceTimar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

OM jag då ansluter andra högtalare. Kan jag höra skillnaden eller inbillar jag mig då också?

...

OM jag provar andra högtalare och märker skillnad, varför skulle jag inte märka skillnad om jag gör samma testmoment med kablar i stället? Är det för att det är allmänt accepterat att höra skillnad på högtalare? Eller fungerar psyket rätt om man provar högtalare men fel om man provar sladdar med samma procedur? ;)

Vad du hör vet jag ju inte. Min poäng är bara att antingen klarar man ett blindtest eller så gör man det inte. Tester där man själv är testledare säger ingenting. Det gäller oavsett om man testar högtalare eller kablar.

 

Men högtalare och kablar är olika komponenter, det vet du mycket väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

En jäkla skillnad mellan kablar och högtalare.

Fler faktorer som spelar roll ifall en högtalare låter bra eller inte mot en kabel.

Kabel består av koppar/och pvc. Inte så stora variationer där inte.

Glöm inte bort fyrtiofjorton lager av skärmar, guldplättering och syrefri koppar. :)

 

Jag har 2,5 kvadrat FK till mina högtalare. 5 kronor metern.

 

(Har ett par gamla högtalarkablar, från tiden innan jag lärde mig Ohms lag, för betydligt mer än 5 kronor metern men de är tjocka, klumpiga och låter inte bättre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi andra som FaceTimar ?

...får BYOW (bring your own wine). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort fyrtiofjorton lager av skärmar, guldplättering och syrefri koppar. :)

 

Jag har 2,5 kvadrat FK till mina högtalare. 5 kronor metern.

 

(Har ett par gamla högtalarkablar, från tiden innan jag lärde mig Ohms lag, för betydligt mer än 5 kronor metern men de är tjocka, klumpiga och låter inte bättre.)

FK 2.5 är inget dåligt val.

 

Läste på en hel del om kablar i HiFi-anläggningar för länge sedan, från ett mer vetenskapligt perspektiv än tyckande i artiklar i HiFi-tidningar. Här är en sida där en kille sammanfattat ganska väl de slutsatser jag drog då, http://www.kennethshem.se/hoegtalarskroenor.html

 

Nån gång när jag får tid skall jag testa att göra högtalarkabel genom att tvinna 2.5 eller 4 mm2 enkelledare ("transformatortråd") med enbart lackisolering som tvinnas/flätas. Blir lite otymplig eftersom den blir styv men borde ge en rätt optimal högtalarkabel till väldigt lågt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du hör vet jag ju inte. Min poäng är bara att antingen klarar man ett blindtest eller så gör man det inte. Tester där man själv är testledare säger ingenting. Det gäller oavsett om man testar högtalare eller kablar.

 

Men högtalare och kablar är olika komponenter, det vet du mycket väl.

 

Jo det säger mig tillräckligt. Hör jag skillnad är det skillnad. Samma musik, samma förfarande inget ändrat utom en komponent. Musik som jag lyssnat in så jag kan varje ton som spelas och hur stereobilden uppfattas. Blir basen då fastare, diskanten klarare, stereobilden tydligare vid byte så har något hänt. Precis oavsett vad man ändrar på. Att placebo finns betyder inte att det händer hela tiden. Jag har ett musiköra som är extremt bra. Fortfarande i test (!) har jag ett omfång som få 50+ har. Jag kan när jag lyssnar på musik "filtrera" ut de flesta instrument och i stort sett höra allt bara det spelar. Vilket inte innebär att jag är en musiker. Så ja, jag har stort förtroende för mina öron. Vilket inte innebär att de inte kan luras, så klart. Jag gissar att jag har störst chans att lyckas höra skillnad hemma där jag får vara avslappnad och lugn och koncentrera mig, inte med en massa folk med musik jag inte är bekant med. Spelar det någon roll i så fall? Egentligen inte. Men det är så i alla fall. Kan jag höra skillnad mellan alla kablar? Ingen aning för jag har provat så lite. Förmodligen gör jag det inte och särkilt inte mellan två av samma typ i samma prisklass. Men troligen mellan en RCA-kabel från Kjell & Co och en från Lasses Hifi för en tusing.

...

Sen appropå placebo trodde jag inte initialt alls på att det kunde vara skillnad på kablar utan ville egentligen motbevisa en av förespråkarna. Placebo bygger ju på att man tror att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... B som wine. :ThumbsUp: Jaja, det finns säkert någon logik bakom det.

Haha! Precis så! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle med säkerhet fallera de flesta hörseltest nu för tiden. Var på krogen i helgen å hörde inte vad brudarna sa, synd, de kanske fråga om jag ville följa med hem... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...