Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Antivirusprogram


litenmalin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har haft min macbook pro (os x 10.9.5) sedan 2010 och har aldrig ens tänkt tanken på brandvägg eller antivirusprogram.

 

Nu för ett tag sedan så bråkar safari. Varje gång jag öppnar safari och skriver in en adress så dyker ett nytt fönster upp med annonser om porrsidor. Inte så kul när man har en elvaårig tjej och det händer när vi ska titta på viaplay :blushing: Det dyker också upp en popupsida med en varning om att min dator är infekterad och att jag måste åtgärda det och typ "klicka här".

Jag antar att det är snorbusar i systemet? Hur får jag bort detta? Jag skulle ju behöva göra en rejäl rensning av hela systemet. Har detta följt med till den externa hårdisken via time machine? Vad gör jag? Är Mckeeper det bästa alternativet? Jag kan typ ingenting om detta.

 

Tack snälla på förhand av eventuell hjälp/ Malin :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Mckeeper det bästa alternativet?

Aldrig Mackeeper.

 

Installera: https://www.malwarebytes.com och se hur mycket den tar bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackeeper är ett problem i sig som ställer till datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen hittar du i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

 

Använd också Brandväggsalternativ/Dolt läge så skyddar man sig mot anrop som söker datorer att busa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonser om porr är inte virus, och meddelanden om att datorn är infekterad är fejk - bluff och båg helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mackeeper är ett problem i sig som ställer till datorn

Tack! Det lutar åt att jag skiter i det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen hittar du i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

 

Använd också Brandväggsalternativ/Dolt läge så skyddar man sig mot anrop som söker datorer att busa med.

Jättebra! Tack för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael! Kunde inte autosvara på din kommentar av ngn anledning? Även om det inte är virus så är det ju ngt som inte ska vara där :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen hittar du i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

 

Använd också Brandväggsalternativ/Dolt läge så skyddar man sig mot anrop som söker datorer att busa med.

Brandväggen var påslagen, men inte dold. Har fixat det nu :) SLUTBUSAT!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så var inte det programmet kompatibelt med min dinosaurie :cry:

Uppgradera ditt os då. Eller installera en ny ren kopia av nuvarande (då försvinner allt skräp). Glöm inte backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera ditt os då. Eller installera en ny ren kopia av nuvarande (då försvinner allt skräp). Glöm inte backup

Det är en bra idé att uppgradera :) Förslag på vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera ditt os då. Eller installera en ny ren kopia av nuvarande (då försvinner allt skräp). Glöm inte backup.

Dum fråga....... Hur installerar jag en ny kopia? Jag har allt ligger på extern hårddisk och körde time machine senast igår, men undrar om alla installerade program som tex photoshop och dreamweaver ligger kvar om jag gör det? Försvinner dem så kan jag inte installera dem på nytt då det var en vän till mig som installerade de programmen när macen var ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny kopia installerar du genom att formatera om hårddisken, sen installera systemet (du hittar dessa val genom att starta datorn med cmd R nertryckt). Om du hämtar in från TimeMachine så får du med dina program, men även dina problem eftersom TimeMachine lagrar allt.

 

Om du skaffar nytt system så är det inte säkert att dina gamla program fungerar bra. Just Adobes program (Photoshop m fl) tillhör dem som behöver uppgraderas. Jag misstänker du kör OS X Lion eftersom din Mac är från 2010. I App Store för Mac finns nyare system och du ser bara det som fungerar på din dator. Att uppgradera till nyare system kostar inget. Men jag tycker 8Gb RAM är minimum, om du bara har 4Gb så skulle jag inte rekommendera en uppgradering även om det tekniskt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så var inte det programmet kompatibelt med min dinosaurie :cry:

 

Testa denna version av Malwarebytes som funkar på äldre OSX.

https://data-cdn.mbamupdates.com/web/mbam-mac-1.2.6.730.dmg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dolt läge var nytt för mig. Har sett kryssrutan men inte förrått vad den betydde.

Nu är den också i-kryssad.

Bra information man får här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sophos är ett gratis antivirusprogram rekommenderat av Macworld, som jag själv installerade efter liknande grejer med en skum hemsida som dök upp. Man skapar ett konto och sen är det bara att ladda ner programmet. Om du har installerat och kört Malwarebytes så ska det programmet ha tagit bort det mesta redan. Men Sophos är som sagt gratis. Även om vi Macanvändare mycket sällan får några problem kan det kännas lite tryggare att ha det.

Tack så mycket, ska testa det :) Jag har inte kört Malwarebytes då det inte fungerade med min pensionär till mac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny kopia installerar du genom att formatera om hårddisken, sen installera systemet (du hittar dessa val genom att starta datorn med cmd R nertryckt). Om du hämtar in från TimeMachine så får du med dina program, men även dina problem eftersom TimeMachine lagrar allt.

 

Om du skaffar nytt system så är det inte säkert att dina gamla program fungerar bra. Just Adobes program (Photoshop m fl) tillhör dem som behöver uppgraderas. Jag misstänker du kör OS X Lion eftersom din Mac är från 2010. I App Store för Mac finns nyare system och du ser bara det som fungerar på din dator. Att uppgradera till nyare system kostar inget. Men jag tycker 8Gb RAM är minimum, om du bara har 4Gb så skulle jag inte rekommendera en uppgradering även om det tekniskt fungerar.

Tack så mycket! Ska kolla om jag kan komma tillrätta med problemen på annat sätt först, för jag får känslan av att jag kommer att ställa till det för mig annars *skrattar*

Tack för superbra info :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa denna version av Malwarebytes som funkar på äldre OSX.

https://data-cdn.mbamupdates.com/web/mbam-mac-1.2.6.730.dmg

 

Tack så mycket, ska testa det :) Jag har inte kört Malwarebytes då det inte fungerade med min pensionär till mac :D

Skippa Sophos och använd den äldre Malwarebytes som länkas här ovan, om den nu funkar med Mavericks. Du använder bara programmet om du skulle få problem. Bättre än att ha ett program i gång hela tiden som stjäl både datorkraft (minne och processor) och därmed ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problem solved :galetglad: Tack som f-n!!!

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem solved :galetglad: Tack som f-n!!!

 

Härligt. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...