Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trött iMac 27" Mid 2011


Johaksson

Rekommendera Poster

 

Jag kom på att jag skrev ”fel” innan. Apple supportar max 16 GB men i verkligheten klarar macen 32 GB.

 

Jepp. Jag vet. Räcker det inte med 12 GB slänger man i en till 8 GB och får 20 GB RAM. Enkelt och smidigt. Och det är otroligt udda att behöva mer än 20 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varför man har sugkoppar är för att inte spräcka glaset. Med sugkopp fördelar du kraften över större yta och får en jämn belastning. Bryter du i en kant kommer en förstörd skärm som ett paket på posten.

...

En iMac Mid 2011 har faktiskt bra processorprestanda. Det är hårddisken som är antik och mängden RAM är åt skogen. Behåll dina 2 + 2 GB och köp en 8 GB och sätt i så har du 12 GB RAM. Det räcker till det mesta.

...

Jag satte i en SSD i min iMac 2009 och fick visserligen bara ut runt 250 MB/s men vilken skillnad i en gammal burk. Du kommer att få ut ca 500 MB/s i din. Raketfart!

...

En liten varning. Om du klonar över det som är på din disk till den nya disken och det finns felaktigheter så för du över felaktigheterna.

...

I mina öron/ögon verkar det som om du har full hårddisk eftersom det segar på det viset du beskriver. Räkna med att[/size] ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Håll dig kring 50 GB så finns det alltid skvalpmån.[/size]

Tack för svaret :)

 

Det med sugpropparna förstår jag, jag tog det väldigt försiktigt med kreditkortet, drog det liksom längs med skärmen så att magneterna släppte samtidigt som jag lyfte glaset (plasten).

 

Är som sagt riktigt sugen på en SSD, men känner att det är för mycket som kan börja strula, hade gärna lejt bort det men verkar inte finnas nån som kan här i karlshamn. Är inte intresserad av att skicka iväg datorn.

 

Beträffande ledigt utrymme på disken så var datorn sjukt slö redan när jag gjort nyinstallationen och installerade word. Då hade jag 950 gb ledigt.

Nu har jag typ 700gb ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :)

 

Det med sugpropparna förstår jag, jag tog det väldigt försiktigt med kreditkortet, drog det liksom längs med skärmen så att magneterna släppte samtidigt som jag lyfte glaset (plasten).

 

Är som sagt riktigt sugen på en SSD, men känner att det är för mycket som kan börja strula, hade gärna lejt bort det men verkar inte finnas nån som kan här i karlshamn. Är inte intresserad av att skicka iväg datorn.

 

Beträffande ledigt utrymme på disken så var datorn sjukt slö redan när jag gjort nyinstallationen och installerade word. Då hade jag 950 gb ledigt.

Nu har jag typ 700gb ledigt.

 

Köp då en extern SSD 256 GB med thunderbolt. Blås den interna disken och använd den som lagring av sådant som inte är viktigt i fall den rasar. Du kan ju köra en extern vanlig HHD också som lite säkrare lagring och sedan en för TimeMachine. Då blir det mest prestanda för pengarna. Om du köper en extern HHD att samköra med Thunderboltdisken se då till att skaffa en med FireWire. Den är klart snabbare [edit: mindre långsam] och stör inte datorn som en USB 2-disk kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tryckt i 8GB minne till, helt klart en stor förbättring! Men känner fortfarande att den interna disken

 

Har bestämt mig för att köpa en extern disk.

 

Några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med? :)

 

1. Hur gör jag en nyinstallation på min externa disk om jag inte vill klona den befintliga?

Kan jag starta om datorn och trycka "Alt+cmd+R" Sen välja installera om Mac OS och då välja den Externa disken som jag har kopplat in med Thunderbolt?

 

2. När jag sedan startar datorn med den externa disken som startskiva, kommer jag då åt den interna disken för lagring?

 

3. De externa SSD diskarna finns med Thunderbolt/USB3 eller Thunderbolt/USB-C. Vilken ska jag välja där? Är det nån skillnad?

 

4. Jag har bara hittat externa SSD diskar med Thunderbolt från LaCie, dom orangea fula. Finns det några alternativ som jag inte hittat?

 

Mvh // Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tryckt i 8GB minne till, helt klart en stor förbättring! Men känner fortfarande att den interna disken

 

Har bestämt mig för att köpa en extern disk.

 

Några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med? :)

 

1. Hur gör jag en nyinstallation på min externa disk om jag inte vill klona den befintliga?

Kan jag starta om datorn och trycka "Alt+cmd+R" Sen välja installera om Mac OS och då välja den Externa disken som jag har kopplat in med Thunderbolt?

 

2. När jag sedan startar datorn med den externa disken som startskiva, kommer jag då åt den interna disken för lagring?

 

3. De externa SSD diskarna finns med Thunderbolt/USB3 eller Thunderbolt/USB-C. Vilken ska jag välja där? Är det nån skillnad?

 

4. Jag har bara hittat externa SSD diskar med Thunderbolt från LaCie, dom orangea fula. Finns det några alternativ som jag inte hittat?

 

Mvh // Johan

Jag är inte så bekant med dagens modeller, byter alltid internt, men ha i åtanke att Apples tidiga Thunderboltanslutning är utformad som en MDP, alltså MiniDisplay Port. Den externa SSD du köper ska alltså vara kompatibel med den.

 

Tidig TB (1 och 2):

 

minidisplay.jpg

 

Nuvarande TB 3 (ser ut som USB-C):

 

thunderbold-3_530x146.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vart du bor - så kanske det finns någon på forumet i närheten som kan hjälpa dig med att byta den interna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du talar om vart du bor - så kanske det finns någon på forumet i närheten som kan hjälpa dig med att byta den interna.

 

Ja det hade vart super :)

Jag bor i Karlshamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så bekant med dagens modeller, byter alltid internt, men ha i åtanke att Apples tidiga Thunderboltanslutning är utformad som en MDP, alltså MiniDisplay Port. Den externa SSD du köper ska alltså vara kompatibel med den.

 

Tidig TB (1 och 2):

 

minidisplay.jpg

 

Nuvarande TB 3 (ser ut som USB-C):

 

thunderbold-3_530x146.jpg

 

Hmm... ja det var en aspekt jag inte hade koll på. På disken i den första länken framgår det inte vilken version av thunderbolt det är vad jag kan se, men i den andra länken står det Thunderbolt 3, fast det ser ut som mini-display på bilderna...

 

Det är dessa jag har kikat på:

 

https://www.apple.com/se/shop/product/HGCQ2ZM/A/lacie-250-gb-ssd-rugged-thunderboltusb-30-h%C3%A5rddisk?afid=p231%7Ccamref%3Aiimu&cid=AOS-SE-Aff-PHG

 

https://www.proshop.se/SSD/LaCie-Rugged-Thunderbolt/2595858?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm... ja det var en aspekt jag inte hade koll på. På disken i den första länken framgår det inte vilken version av thunderbolt det är vad jag kan se, men i den andra länken står det Thunderbolt 3, fast det ser ut som mini-display på bilderna...

 

Det är dessa jag har kikat på:

 

https://www.apple.com/se/shop/product/HGCQ2ZM/A/lacie-250-gb-ssd-rugged-thunderboltusb-30-h%C3%A5rddisk?afid=p231%7Ccamref%3Aiimu&cid=AOS-SE-Aff-PHG

 

https://www.proshop.se/SSD/LaCie-Rugged-Thunderbolt/2595858?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

De ska passa, så vitt jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

4. Jag har bara hittat externa SSD diskar med Thunderbolt från LaCie, dom orangea fula. Finns det några alternativ som jag inte hittat?

 

Mvh // Johan

 

Det finns i stort sett inga eftersom TB för konsument har råfloppat just för att det blev D-Y-R-T. Buffalo har några, WD har jag för mig har nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur gör jag en nyinstallation på min externa disk om jag inte vill klona den befintliga?

Kan jag starta om datorn och trycka "Alt+cmd+R" Sen välja installera om Mac OS och då välja den Externa disken som jag har kopplat in med Thunderbolt?

 

2. När jag sedan startar datorn med den externa disken som startskiva, kommer jag då åt den interna disken för lagring?

 

Ingen med svar på fråga 1 & 2 ? :)

1. Enklast är att ladda ned Mac OS från App Store, starta installationsprogrammet och välja den externa skivan.

 

2. Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2017-09-07 på 16:48, Johaksson säger:

Ok, men det ger mig ju lite hopp att jag ganska enkelt kan få datorn att bli snabbare. Var väldigt rädd att det skulle vara hårddisken som var kass.

 

Den speedtesten som jag gjorde såg OK ut eller?

Jag sitter med en mid-2011 iMac 27". Blev tvungen att öka från 4 till 8 GB minne eftersom ett tungt grafikprogram krävde det. Startar numera datorn från en 512 GB extern SSD som är ansluten med Thunderbolt. Startup-tiden har minskat med 75%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...