Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trött iMac 27" Mid 2011


Johaksson

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en iMac 27" Mid 2011 som jag köpte begagnad för en månad sedan ca.

 

Problemet är att den är fruktansvärt trött, jag klickade på ett word-dokument på skrivbordet nu precis och tog tiden det tog innan jag kunde börja skriva i dokumentet, 2,5 minuter!

Öppnar jag programmet bilder för att tex importera en ny bild tar detta ca 3-4 minuter!

 

Klickar jag på äpplet uppe till vänster sen "om den här datorn" och sen lagring så står det "beräknar" i ca 1 min!

 

Så här är det med det mesta, det enda som flyter på är Chrome när jag bara slösurfar.

 

Jag gjorde ett speed test med blackmagic men kan inte tyda resultatet?

 

Vad tror ni? Kass disk eller nåt annat?

 

 

post-78222-0-60607000-1504794634_thumb.png

post-78222-0-13358900-1504794636.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen säkert det? 4gb minne borde räcka till att öppna ett word dokument?

Ja, det är säkert. RAM behövs till mycket annat. Sierra behöver mycket RAM och sedan ska andra program och filer också ha sitt. När minnet inte räcker till skyfflas data till och från hårddisken, och det är det är därför det går långsamt. En SSD skulle skynda på det, men inget går upp mot mer RAM. Här en guide hur man uppgraderar. Din mac klarar maximalt 16 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är säkert. RAM behövs till mycket annat. Sierra behöver mycket RAM och sedan ska andra program och filer också ha sitt. När minnet inte räcker till skyfflas data till och från hårddisken, och det är det är därför det går långsamt. En SSD skulle skynda på det, men inget går upp mot mer RAM. Här en guide hur man uppgraderar. Din mac klarar maximalt 16 GB RAM.

 

Jag hade en likadan iMac som jag köpte då 2011 med 4gb minne, och den var väldigt kvick, men eftersom jag jobbade mycket med bilder så uppgraderade jag till 12GB minne i den men märkte ingen större skillnad.

Lite därför som jag var tveksam till att det var minnet som felade i denna.

Men som du säger så kanske det beror mycket på Sierra?

I min förra iMac var det väl typ Lion eller nåt liknande?

 

Minne vet jag ju som sagt hur man byter, men var väl rädd att det inte skulle göra någon skillnad typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en likadan iMac som jag köpte då 2011 med 4gb minne, och den var väldigt kvick, men eftersom jag jobbade mycket med bilder så uppgraderade jag till 12GB minne i den men märkte ingen större skillnad.

Lite därför som jag var tveksam till att det var minnet som felade i denna.

Men som du säger så kanske det beror mycket på Sierra?

I min förra iMac var det väl typ Lion eller nåt liknande?

 

Minne vet jag ju som sagt hur man byter, men var väl rädd att det inte skulle göra någon skillnad typ...

Jo, nyare Mac OS kräver allt mer RAM, särskilt om man kör Icloudsynkning och liknande. Jag har själv en Imac Early 2008 som helt enkelt inte orkade med El Capitan i praktiken (den klarar inte Sierra annat än med ett hack). Den tar visserligen emot 6 GB RAM men det är bara ekonomiskt att köra 4 GB, så numera tuffar den på alldeles utmärkt med Ubuntu (även Chromium OS som jag har testat). Imacen har annars en vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men det ger mig ju lite hopp att jag ganska enkelt kan få datorn att bli snabbare. Var väldigt rädd att det skulle vara hårddisken som var kass.

 

Den speedtesten som jag gjorde såg OK ut eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men det ger mig ju lite hopp att jag ganska enkelt kan få datorn att bli snabbare. Var väldigt rädd att det skulle vara hårddisken som var kass.

 

Den speedtesten som jag gjorde såg OK ut eller?

Prestandan såg ut som förväntat för en äldre hårddisk. Det finns snabbare (även hårddiskar). Om den är helt frisk är svårare att svara på. Vill du djupdyka i det kan du använda smartmontools.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till bara ;)

Laddade ner programmet "FreeMemory" där man kan frigöra minne och få nån slags översikt på minnesanvändning osv.

 

Det står att det är typ 1,3 GB free, men ändå går det seeeeeeegt som sirap!

Alltså jag har bilder liggande på hårddisken som jag håller på att importera till Bilder programmet i datorn, det går sjukt segt! Det borde ju gå blixtsnabbt! Dom ska ju i princip bara flyttas från en plats till en annan på samma disk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med mer minne och byt den tröga hårddisken till en SSD, då blir det sprutt i maskinen.

 

Det KAN ju vara så att din hårddisk inte är frisk, efter 6 år har de gjort sitt och lever på lånad tid.

 

Finns två typer av hårddiskar:

*De som har havererat

*De som kommer att haverera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till bara ;)

 

Laddade ner programmet "FreeMemory" där man kan frigöra minne och få nån slags översikt på minnesanvändning osv.

 

Det står att det är typ 1,3 GB free, men ändå går det seeeeeeegt som sirap!

Alltså jag har bilder liggande på hårddisken som jag håller på att importera till Bilder programmet i datorn, det går sjukt segt! Det borde ju gå blixtsnabbt! Dom ska ju i princip bara flyttas från en plats till en annan på samma disk!

Mac OS har redan avancerad minneshantering och det program du använder gör i bästa fall ingen nytta. Sannolikt kräver det själv en del minne för att kunna arbeta, som du redan har ont om... Det går inte att trolla med knäna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med mer minne och byt den tröga hårddisken till en SSD, då blir det sprutt i maskinen.

 

Det KAN ju vara så att din hårddisk inte är frisk, efter 6 år har de gjort sitt och lever på lånad tid.

 

Finns två typer av hårddiskar:

*De som har havererat

*De som kommer att haverera

Ja, en ny hårddisk, eller hellre en ny SSD, är steg två om utökningen av minnet inte skulle göra skillnad. Just nu verkar minnet dock vara den mest uppenbara flaskhalsen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att byta hårddisken då jag inte trodde att det berodde på minnet.

 

Men har ingen butik här i närheten som kan göra det åt mig, vet inte om jag vågar ge mig på det själv.

Blir inte riktigt klok på om jag bara kan byta ut den befintliga mot en ssd utan följdproblem med tempgivare och fläkt styrningar.

Sen var det något med TRIM som jag inte begrep mig på?

 

Har funderat på en extern SSD men då måste jag ha thunderbolt anslutning och då kostar det 6000:- för 1TB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du vågar det.

Det är bara lite skruvar.

Finns fin guide på ifixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att byta hårddisken då jag inte trodde att det berodde på minnet.

 

Men har ingen butik här i närheten som kan göra det åt mig, vet inte om jag vågar ge mig på det själv.

Blir inte riktigt klok på om jag bara kan byta ut den befintliga mot en ssd utan följdproblem med tempgivare och fläkt styrningar.

Sen var det något med TRIM som jag inte begrep mig på?

 

Har funderat på en extern SSD men då måste jag ha thunderbolt anslutning och då kostar det 6000:- för 1TB.

Guide finns här. Jag använde två vaskrensare som sugkoppar. Inga konstigheter med givare eller så. Bara se till att vara förberedd och ostörd. TRIM aktiverar du enkelt via Terminalen om du väljer SSD:

sudo trimforce enable

TRIM är ett kommando som snabbt talar om för operativsystemet vilka lagringsceller (NAND) som är lediga för skrivning. På så vis fördelas skrivningarna ut jämnt över hela SSD:n vilket gör att den håller längre.

 

Väljer du en SSD så se till att köpa en Samsung 850 EVO, de är bäst i förhållande till pris och håller längst. Jag köpte en sådan för drygt två år sedan och den är uppe i Wear Level 22 (av max 3000). Du behöver då också en 3,5-tumsadapter, som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svaren! :)

 

Frontglaset har jag tagit bort med ett kreditkort innan för att sedan sätta dit det direkt igen efter att ha sett hur det såg ut bakom ;)

 

Passar denna samsung ssd disk med den kabeln som den befintliga disken sitter med? Eller kommer ssd disken med en annan kabel som passar i datorn?

 

Hur får jag över innehållet på den befintliga disken till den nya?

Den befintliga är väl pationerad med nån startskiva på en del av disken?

Hur får jag detta på den nya? Eller behöver jag inte det?

 

Många frågor, sjukt tacksam för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Passar denna samsung ssd disk med den kabeln som den befintliga disken sitter med?

2. Eller kommer ssd disken med en annan kabel som passar i datorn?

3. Hur får jag över innehållet på den befintliga disken till den nya?

4. Den befintliga är väl pationerad med nån startskiva på en del av disken?

5. Hur får jag detta på den nya?

6. Eller behöver jag inte det?

Svar på frågorna i ordning:

1. Ja.

2. Nej.

3. Du sätter i SSD:n i ett kabinett och använder ett kloningsprogram, exempelvis Carbon Copy Cloner (CCC), med vars hjälp du också lägger recovery på SSD:n. Läs instruktionerna.

4. Ja, men det fixas av CCC, se ovan.

5. Se svar på fråga 3.

6. Se svar på fråga 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar super!

 

Men man blir onekligen lite rädd när man läser kommentarerna till guiden på ifixit, verkar vara många som inte får igång sina datorer efter diskbytet...

 

Verkar också vara många vars fläktar rusar efter byte till en disk som inte kommer från Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar super!

 

Men man blir onekligen lite rädd när man läser kommentarerna till guiden på ifixit, verkar vara många som inte får igång sina datorer efter diskbytet...

 

Verkar också vara många vars fläktar rusar efter byte till en disk som inte kommer från Apple?

Ja, Apples diskar har inbyggd fast programvara som spökar till det. Men det fixar man lätt med programvara som styr över från Apples firmware till SMART. Exempel här (gratis). Sedan finns det förstås inga garantier för någonting. Shit happens. Du kanske tappar en rörtång på logikkortet. Vem vet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till varför man har sugkoppar är för att inte spräcka glaset. Med sugkopp fördelar du kraften över större yta och får en jämn belastning. Bryter du i en kant kommer en förstörd skärm som ett paket på posten.

...

En iMac Mid 2011 har faktiskt bra processorprestanda. Det är hårddisken som är antik och mängden RAM är åt skogen. Behåll dina 2 + 2 GB och köp en 8 GB och sätt i så har du 12 GB RAM. Det räcker till det mesta.

...

Jag satte i en SSD i min iMac 2009 och fick visserligen bara ut runt 250 MB/s men vilken skillnad i en gammal burk. Du kommer att få ut ca 500 MB/s i din. Raketfart!

...

En liten varning. Om du klonar över det som är på din disk till den nya disken och det finns felaktigheter så för du över felaktigheterna.

...

I mina öron/ögon verkar det som om du har full hårddisk eftersom det segar på det viset du beskriver. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar….. Håll dig kring 50 GB så finns det alltid skvalpmån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Din mac klarar maximalt 16 GB RAM.

 

... Behåll dina 2 + 2 GB och köp en 8 GB och sätt i så har du 12 GB RAM. Det räcker till det mesta. ...

Jag kom på att jag skrev ”fel” innan. Apple supportar max 16 GB men i verkligheten klarar macen 32 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...