Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad avgör vilken enhet iMessage kommer till


sw3De

Rekommendera Poster

Vad är det som avgör vilken enhet iMessage (och även sms) kommer till?

Jag får för få meddelanden vid för få tillfällen för att kunna få till sambandet riktigt och hittar ingen förklaring på nätet heller.

 

Jag har fyra enheter som tar emot iMessage och sms; iPhone, Watch, iPad och en iMac.

 

T.ex;

Skärmen på datorn är släckt, har inte varit aktiv på 30min, meddelandet kommer dit först.

-Hade önskat få det till klockan som jag har på mig, eller på telefon och klocka.

 

Använde plattan senast för en timme sedan, meddelandet kommer dit först.

-Hade önskat få det till klockan som jag har på mig, eller på telefon och klocka.

 

Ibland kommer meddelandet bara till telefonen även när jag har klockan på mig.

-Hade önskat få det till klockan (som är inställd på att spegla telefonen).

 

 

För mig som lekman så känns det enkelt och självklart att meddelanden inte ska komma till en enhet med skärmen släckt först.

Men jag håller det som väldigt troligt att jag har missat något fundamentalt :deppig:

 

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imessage kan skickas både till ett nr och till Apple ID't. Olika enheter kan konfigureras på olika sätt när det gäller ta emot och skicka från när det gäller detta med nr och Apple ID. Jag har samma inställningar på min iPhone och Mac så meddelandena kommer i stort samtidigt, det kan vara max 1 - 2 sekunders fördröjning så inget jag reagerar på egentligen. Så jag misstänker att du har olika inställningar på dina olika enheter och därför blir det som det blir.

Kanske du har inställt att ta emot Apple ID på din Mac och iPad, men ta emot nr på din iPhone och din Watch. Då kommer ett iMessage till Apple ID till Mac/iPad först. Fallet med datorn som var släckt och meddelandet inte skickades vidare kan handla om det, att de var ett meddelande till ett Apple ID som datorn tar emot men inte iPhone och då behövde datorn vara igång för att spegla vidare till iPhone.

Och är det SMS, ja då tas det ju emot först av iPhone som sedan skickar till andra enheter om de är inom räckvidd för iPhonen. Blåtand och wifi ska vara på för alla enheter.

Sen vet ju inte jag om du har SIM-kort i din iPad eller inte. Det behövs ett SIM-kort för att ta emot SMS... För det går via mobiltelefonnätet och inte via wifi. SMS går alltså bara via mobilnätet, medan iMessage kan gå vida mobilnätets datatrafik-koppling och via wifi/vanligt internet... Så Macen tar inte emot SMS egentligen, det är iPhone som tar emot men skickar det vidare till Macen.




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Raphael

 

Tack för utförligt svar!

 

Nu har jag tittat på inställningarna jag hittat ang. meddelanden.

Av det jag hittade så är det samma inställningar, samma Apple-ID.

 

Plattan har simkort, inga av mina enheter utom möjligen klockan är uppkopplade med wifi. Men kanske är detta den felande länken?

Hittar ingen inställning om wifi i klockan, för den första Watch'en har väl wifi?

 

Som jag antydde lite innan så kan jag inte beskriva helt exakt vad "problemet" är utan jag undrar mer generellt vad det är som styr vart meddelandena kommer först. Ibland sitter jag vid teven och hör att det plingar i datorn som jag inte använt på en eller några timmar t.ex.

 

Helst av allt skulle jag vilja att meddelandena kommer till samtliga enheter samtidigt, endast med undantag av om jag verkligen aktivt t.ex rör på musen eller skriver något i datorn, då kan det komma bara dit en stund först så att säga.

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...