Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Språkbyte, inloggningsproblem


Kalledix

Rekommendera Poster

Hej

 

Min dotter har en Mac Book Pro. Igår lyckades hon på något sätt byta språk på tangentbordet. När den sedan går i viloläge och det är dags att logga in, blir det naturligtvis svårt. Omöjligt faktiskt. Och vi måste ju logga in för att komma åt inställningarna. Eller finns det något knep?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid inställningarna för login efter viloläge är samma som efter en rejäl omstart av datorn. Så det kan man prova först, men det antar jag att ni har?

 

Om inställningarna för språk och tangentbord på inloggningsskärmen är helt havererade så tror jag att det enda som funkar är att starta om datorn i "single user mode" för att kunna ta bort de felaktiga inställningarna.

 

Det görs vanligen genom att trycka control+s i början av uppstarten. Då hamnar man efter en stund i terminalen.

 

Redigerat: Nedanstående funkar inte för mig, min dator bootar upp precis som vanligt med svenskt tangentbord. Jag tänkte den skulle få det amerikanska. Sparas tangentbordsinställningarna på fler ställen?

 

Där kör man kommandon som kollar filsystemet, monterar hårddisken för skrivning och byter namn på en inställningsfil så den inte laddas. Då borde tangentbordet bli "amerikanskt" och det kanske räcker för att kunna logga in och ändra inställningarna. Det går även att ändra till svenskt tangentbord men det är nog mycket krångligare tror jag.

fsck -y
mount -uw /
mv /Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.plist /Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.original 

Någon annan får gärna komma med enklare lösningar, men jag kan inte komma på någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom ta bort com.apple.HIToolbox.plist i /Library/Preferences och ~/Library/Preferences fick jag amerikanska tangentbordet efter att ha loggat in, men jag har kvar svenska tangentbordet på inloggningsskärmen. Så det löser nog inte ditt problem, sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...