Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne och Livslängd Mac?


celifa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fundering över när man bör överväga att byta ut sin Mac? (Min är från mitten av 2013)

 

Jag har förstått att en Mac med SSD åldras genom att den läser och skriver, vilket gör att skivan till slut blir full, eller sliten...

 

Hur många år i genomsnitt räknar man att en MacBook Air håller, vid daglig användning?

 

 

Bifogar två printscreens över Macens minne och lagring, om det kan vara till hjälp för någon med mer kunskap, för att utläsa i vilket skick den är i... Eller kan man avgöra det genom att kolla andra faktorer/ parametrar?

 

 

post-79680-0-71181500-1504645787_thumb.png

post-79680-0-33803600-1504645809_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en fundering över när man bör överväga att byta ut sin Mac? (Min är från mitten av 2013)

 

Jag har förstått att en Mac med SSD åldras genom att den läser och skriver, vilket gör att skivan till slut blir full, eller sliten...

 

Hur många år i genomsnitt räknar man att en MacBook Air håller, vid daglig användning?

 

Bifogar två printscreens över Macens minne och lagring, om det kan vara till hjälp för någon med mer kunskap, för att utläsa i vilket skick den är i... Eller kan man avgöra det genom att kolla andra faktorer/ parametrar?

Du kanske undrar om den där macen är något att satsa på på lång sikt, eller om du borde sälja den nu, medan den ännu funkar och är något värd, och sedan byta upp dig? I så fall tycker jag att du ska sälja den och byta upp dig. Mest för att 4 GB RAM och 128 GB SSD inte är speciellt mycket ens idag, och för framtiden lär det vara för lite. Varje nytt Mac OS kräver allt mer resurser av en mac. Du kan inte uppgradera RAM och det är svårt och dyrt att uppgradera SSD. Sälj den och byt upp dig. Å andra sidan, om du är nöjd med den som den är kan du fortsätta använda den och spara pengar till en ny mac den dagen du måste ha en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en fundering över när man bör överväga att byta ut sin Mac? (Min är från mitten av 2013)

 

Jag har förstått att en Mac med SSD åldras genom att den läser och skriver, vilket gör att skivan till slut blir full, eller sliten...

 

Hur många år i genomsnitt räknar man att en MacBook Air håller, vid daglig användning?

 

 

Bifogar två printscreens över Macens minne och lagring, om det kan vara till hjälp för någon med mer kunskap, för att utläsa i vilket skick den är i... Eller kan man avgöra det genom att kolla andra faktorer/ parametrar?

 

 

 

Macar håller ganska bra över tid. Din Air är väldigt begränsad när det gäller RAM-minne och hårddisk men den var billig.

...

Med så lite RAM-minne ska du inte uppgradera till nyare OS X. Växelfilen på 1,58 GB antyder att du behöver mer RAM till det du gör. Inte nödvändigtvis till allt. Men ha färre program i gång så underlättar det för datorn.

...

Du bör ( läs ska ) inte ha mindre än 20 GB ledigt på hårddisken. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

...

2013 är ingen dålig årgång av Macar. Late 2013 har fina prestanda som duger än. Men du behöver egentligen minst 8 GB RAM och 256 GB hårddisk för att klara dig framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...