Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blåtand fungerar intermittent.


jan.s

Rekommendera Poster

Tappar mitt bt-tangentbord ofta. Jag kör en MacBook Pro (13 tum, mitten 2012) med senaste supportade Sierra.

Jag har gjort massor av felbestämningar/åtgärder som: säker start, reset av nvram, slängt bluetotooth.plist, installerat om Sierra, testat 3 olika BT-tangentbord som alla funkar på en annan mac.

Min slutsats är att bt i min mac intermittent slutar att fungera. Och plötsligt fungerar det till nästa dag när jag försöker använda tangentbordet igen Det kan då funka eller inte. (Airport/Wifi fungerar hela tiden.) Jag har satt strömspararen så att datorn aldrig går i vila.

 

 

Så frågan är, min hw och Sierra, är det som orsakar bt-problemet. Kan jag göra något mer? Är det troligt att bt/Airport-kortet i macen är dåligt? Finns det alternativ förutom trådat? Tror ni att ett nytt Airport/bt-kort kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappar mitt bt-tangentbord ofta. Jag kör en MacBook Pro (13 tum, mitten 2012) med senaste supportade Sierra.

Jag har gjort massor av felbestämningar/åtgärder som: säker start, reset av nvram, slängt bluetotooth.plist, installerat om Sierra, testat 3 olika BT-tangentbord som alla funkar på en annan mac.

Min slutsats är att bt i min mac intermittent slutar att fungera. Och plötsligt fungerar det till nästa dag när jag försöker använda tangentbordet igen Det kan då funka eller inte. (Airport/Wifi fungerar hela tiden.) Jag har satt strömspararen så att datorn aldrig går i vila.

 

 

Så frågan är, min hw och Sierra, är det som orsakar bt-problemet. Kan jag göra något mer? Är det troligt att bt/Airport-kortet i macen är dåligt? Finns det alternativ förutom trådat? Tror ni att ett nytt Airport/bt-kort kan lösa problemet?

Vad är det för ett tangentbord? Tillverkare, modell? Vad är "hw"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat 2 Logitech k760 och ett Apple Wireless keyboard, A1255. Det är inget som tyder på att det är tangentborden enligt ovan. Jag tyckte att det framgick att hw (hw för hardware tror jag är allom bekant) Macbook 13 tum mid 2012 men det jag kanske uttryckte mig otydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat 2 Logitech k760 och ett Apple Wireless keyboard, A1255. Det är inget som tyder på att det är tangentborden enligt ovan. Jag tyckte att det framgick att hw är Macbook 13 tum mid 2012 men det jag kanske uttryckte mig otydligt.

Nej, men det var en nyhet för mig. Jag googlade ”hw” som ”abbreviation” och ser att det kan stå för hardware. Man lär sig alltid något nytt! Vad gäller ditt kort så lär det inte kunna ersättas med ett modernare. Men det kan ju vara fel på det. Guide finns på Ifixit eller Youtube. Exempel här. Det kan också vara fel på antennen eller kablaget dit. Se här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att skift-alt-klicka på blåtand i menyraden och sedan Felsök > Återställ Bluetooth-modulen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att skift-alt-klicka på blåtand i menyraden och sedan Felsök > Återställ Bluetooth-modulen?

Som sagt, man lär sig alltid något nytt. :) Jag testar detta. Tack oxå Alix för länkrana. Rapporterar om eventuella förändringar. Thx så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att skift-alt-klicka på blåtand i menyraden och sedan Felsök > Återställ Bluetooth-modulen?

Det verkar som denna detta funkar. Visserligen tappas tangentbordet och kan inte paras men efter att gjort detta så ansluter det igen, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har själv haft problem sedan några veckor tillbaka med blåtant på min macbook. Tangentbord och mus svarar inte ibland och ibland väldigt segt, bokstäverna kommer efter typ 5-10 sekunder efter att man skrivit dem. Problem även med airpods; om man pratar på facetime så efter kanske 5-10 min så blir de bara gurgel som hörs från min mikrofon och jag hör mottagaren med en massa störningar.

Trackpaden från apple och ett targus blåtand t-bord samma sak. Funkar ibland och ibland bara stannar allt. Extremt frustrerande.

 

Hörde från släktingar att de också haft problem. Jag kör high sierra och de kör sierra. Jag kör macbook 2015 och de kör imac från 2011.

 

Testade tipset ovan, jag körde alla alternativen och startade om all koppling.

Efter detta samma fel igen efter 10 sekunder. Dessutom kan jag inte se någon batterinivå på vare sig t-bord/trackpad, bara musen. Klickar man på enheten i bluetooth-menyn står de bara namnet och "koppla ned".

 

Skumt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappar mitt bt-tangentbord ofta. Jag kör en MacBook Pro (13 tum, mitten 2012) med senaste supportade Sierra.

 

Det är Sierra du menar, inte High Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bt=mysko. Bytte min Macbook Pro 13 mid 2012 mot sonens Mini late 2012 varvid problemen upphörde. Har inte haft liknande problem med min iMac (mid 2011)

eller Macbook Pro 13 4 tb 2016.

Lade ner mycket tid på problemet (installerade bl.a. om) som verkar vara hårdvarurelaterat till MBP 2012 enligt ovan (i mitt fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är verkligen mysko. Skulle behöva köra på en extern tom disk med en ny install på för att se hur de funkar.

 

Körde alla steg här

http://www.idownloadblog.com/2016/02/01/experiencing-bluetooth-problems-on-your-mac-try-this/

 

efter det så upphörde felen och allt var som vanligt.. ett tag... sen kom de tillbaks igen.

 

Innan jag testade fixen i länken här ovan så syntes inte fullständig batteriindikator på 2 av 3 enheter, bara en tom batterisymbol. När allt funkade igen så syntes hur mycket det var kvar på batteriet.

 

I skrivande stund funkar t-bord o mus men kollar jag på inställningarna för bluetooth så ser de ut som i bilaga, dvs bara musen har batteristatus korrekt.

Hovrar jag i topp-högerlisten över blåtand så har musen 77% och på t-bord o trackpad står de bara "koppla ned".

 

Trackpaden har idag gett upp, men som sagt t-bordet funkar.

 

Hyfsat less på mac nuförtiden. Verkar som folket i cupertino tagit semester sedan steve jobs lämnade huset...

post-75206-0-44486600-1511387911_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...