Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Simeon

Rekommendera Poster

När jag har en längre nedladdning av en fil på gång så pauserar den när datorn går i vila.

Går det att ordna så att nedladdningen fortsätter utan att skärmen är aktiv?

Är detta ett problem med Firefox eller med MacOS 10.11 (El Capitan)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har en längre nedladdning av en fil på gång så pauserar den när datorn går i vila.

Går det att ordna så att nedladdningen fortsätter utan att skärmen är aktiv?

Är detta ett problem med Firefox eller med MacOS 10.11 (El Capitan)?

Ja, går datorn i vila så pausas ju allt i systemet. Allt vilar liksom. :)

 

Öka tiden eller stäng av vilofunktionen så fungerar det. Skärmvilan kan du ställa in separat, &/el manuellt släcka skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skärmvilan kan du ställa in separat, &/el manuellt släcka skärmen."

 

Menar du att man kan släcka skärmen utan att datorn går i vila

Jag har tittat i Systeminställningar utan att hitta hur man gör.

 

Kan det vara det första alternativet under Strömsparare:

Förhindra att datorn automatiskt … ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en extern skärm och ställer in "Förhindra att datorn automatiskt sätts i viloläge när skärmen är avstängd" så kan du stänga av den externa skärmen utan att datorn går i vila så svar ja.

Sen så förhindrar det även att datorn sätts i vila när den inbyggda skärmen (eller en extern) stängs av, av systemet. Inställningen "Stäng av skärmen" styr alltså både skärmen och vila i normalfall, på senare Mac OS. (tidigare Mac OS hade två reglage, ett för skärmen och det andra för vilan). Jag minns inte nu om El Capitan har ett reglage eller två, jag kör själv Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael!

 

Jag har en iMac med 10.11.6, så jag har nog inte en "extern" skärm?

 

Om jag väljer "Förhindra att datorn automatiskt sätts i viloläge när skärmen är avstängd" så får jag upp en varning att datorn kan dra mera ström.

 

Jag är inte säker på vad du menar.

Går det att fortsätta nedladdningar (som förr i tidigare MacOS) utan att skärmen är på?

Är det i strömspararen man i så fall ställer in det?

 

Har detta något alls att göra med hur Firefox fungerar?

 

Om det hänger på browsern, skulle Safari fungera då?

post-4536-0-36605200-1504972230_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte relaterat till vilken browser du använder. När datorn är i vila så går också programmen i vila, det innebär att de pausas - så även hämtningar pausas.

 

Datorn drar mer ström när den är på jämfört med när den är i vila, så det är helt korrekt. Vila är ju som stand-by på en TV, när du "stänger av" TVn med fjärren då går den i stand-by alltså vila, och då drar TVn mindre ström än när den är på.

 

"Förhindra att datorn automatiskt sätts i viloläge när skärmen är avstängd" , betyder att datorn inte går i vila när skärmen stängs av. Datorn fortsätter alltså att vara på. Den automatiska avstängningen av skärmen kontrollera du med dragreglaget.

 

Skillnaden nu mot förr, det är att förr fanns det två reglage - ett för avstängning av skärmen och ett annat för när datorn gick i vila. Så om du hade att skärmen slogs av tidigare än när datorn gick i vila så kunde du ladda ner med skärmen avstängd.

 

Nu går datorn i vila när skärmen stängs av, om du inte vill att datorn går i vila så att du fortf kan ladda ner prigram fast skärmen är av - välj "Förhindra att"...

 

Då får du sätta datorn manuellt i vila (görs med Äpplet - Vila). Men hårddiskarna kommer fortfarande att vila när de inte används (om du har valet för detta ibockat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för ditt svar!

 

Genom att välja "Förhindra att datorn automatiskt sätts i viloläge när skärmen är avstängd", så släcks skärmen ned efter den inställda tiden (dragreglaget) men datorn fortsätter att jobba (ladda ner filen). Det gäller sedan bara att komma ihåg att återställa förvalet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller att du gör det till en vana att sätta datorn manuellt i vila när du inte sitter vid den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...