Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var är exe-filen?


Peter Lannes

Rekommendera Poster

Hej;

Jag har just börjat använda XCode för att programmera i C++. Programmen funkar så länge de är projekt i XCode, men tycks inte finnas utanför XCode - det skapas ingen exe-fil, och de filer som programmet skapar när det körs finns inte i Utforskaren efter avslutad körning. Här har jag tydligen missat något - vad?

Hälsningar Peter L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ingen .exe-fil på Mac. Exe är en filändelse för Windowsprogram.

Kolla i ~/Library/Developer/Xcode/DerivedData du borde ha fått en mapp där som heter något i stil med kodprojektets namn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det finns en fil med samma namn och ändelsen xcodeproj i en mapp som heter Dokument/XCode övningar, som jag kanske har skapat själv, men när man klickar på den startar XCode med det aktuella projektet öppet. Jag har inte några mappar med namnen library eller developer etc, eller deras svenska motsvarigheter. Inte kan det väl vara något problem med dolda mappar här??

Tydligen ska man i alla fall vänta sig att XCode ska skapa en körbar fil utan att man gör något särskilt för att få den?

Hälsningar Peter L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det skapas ingen exe-fil, och de filer som programmet skapar när det körs finns inte i Utforskaren efter avslutad körning. Här har jag tydligen missat något - vad?

Inga .exe-filer - det är Windows. Och samma med utforskaren. Finns ingen sån i macOS. :ThumbsUp:

 

Det finns en fil med samma namn och ändelsen xcodeproj ... //

Det är projektfilen (fooBar.xcodeproj), där all info om ditt projekt finns lagrat. Som en liten databasfil med all info och inställningar du har gjort.

 

Beroende på vad du gör, och hur du gjort så när du är klar, så får du kompilera/bygga det, t ex med en Makefile, så får du programmet du kör sen - oftast en binär fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Det finns en fil med samma namn och ändelsen xcodeproj i en mapp som heter Dokument/XCode övningar, som jag kanske har skapat själv, men när man klickar på den startar XCode med det aktuella projektet öppet. Jag har inte några mappar med namnen library eller developer etc, eller deras svenska motsvarigheter. Inte kan det väl vara något problem med dolda mappar här??

Tydligen ska man i alla fall vänta sig att XCode ska skapa en körbar fil utan att man gör något särskilt för att få den?

Hälsningar Peter L

Om du öppnar ett Finderfönster (ingen Utforskare här alltså) och håller nere alt-tangenten och sedan i menyraden klickar på Gå så ska alternativet Library (Bibliotek) finnas i listan. Väljer du det så hittar du sen Developer-mappen och där i Xcode...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt hur det ser ut när man byggt C++-kod i Xcode men om man skapat ett Swift eller Objective-C-program så får man en fil som heter projektetsnamn.app det är ditt "färdiga" program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar ett Finderfönster (ingen Utforskare här alltså) och håller nere alt-tangenten och sedan i menyraden klickar på Gå så ska alternativet Library (Bibliotek) finnas i listan. Väljer du det så hittar du sen Developer-mappen och där i Xcode...

Har för mig (det ytterst lilla jag använt Xcode) att det finns någonstans i programmet, i ngn meny el nåt, att öppna arbetsfoldern i Finder - så slipper man leta sig dit själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej;

Jag har just börjat använda XCode för att programmera i C++. Programmen funkar så länge de är projekt i XCode, men tycks inte finnas utanför XCode - det skapas ingen exe-fil, och de filer som programmet skapar när det körs finns inte i Utforskaren efter avslutad körning. Här har jag tydligen missat något - vad?

Hälsningar Peter L

 

Det finns många svar på hur du skall göra i Xcode, men det låter som du håller på att lära dig programmera C++ för att du skall lära dig bättre så rekommenderar jag att du endast skriver koden i en texteditor och kompilera programmet och kör det i terminalen så du lär dig hur det fungerar från grunden.

 

Vill du promt använda Xcode som editor även i början starta ingen projekt utan skapa bara en c++ fil i programmet och spara den på lämplig plats. sedan startar du terminalen och går till den sökvägen och kompilerar källkoden med exempelvis kommandot g++ eller gcc samt eventuella flaggor som behövs. sedan kör du binärfilen med ./<filnamn>

 

Detta borde stå i den litteratur du läser. Går du en kurs fråga läraren. Läser du en bok som är windowsinriktad så föreslår jag att du antingen installerar windows virtuellt eller via bootcamp så du har lättare att komma igång alternativ googlar lite för att se hur man gör i linux eller os x.

 

Lycka till med programmerandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack allihopa för svaren! Nu har jag hittat det jag sökte. Ibland tycker jag att information om hur man tar sig fram i Macmiljön är svår att hitta, men kanske har jag inte letat på rätt ställe.

Då är det ju bra att den här möjligheten finns, att fråga erfarna användare.

Hälsningar Peter L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...