Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud men inget frigjort minne?


Elisa

Rekommendera Poster

Jag har precis börjat använda iCloud och har tänkt att spara kopior på alla foton där. Ett av syftena med det var att få tömma mobilen som har sorgligt ont om utrymme och har haft ett längre tag. Jag har köpt 200 GB utrymme på iCloud och börjat ladda upp till iCloud-biblioteket från min MBA. Satte också på funktionen iCloud-bibliotek med optimerad iPhone-lagring på mobilen. Nu sitter jag på ett tåg med mobilen och dator kopplad till Wifi och mobilen laddar dessutom. Datorn verkar i det här läget tanka upp bilder, men inte mobilen. Jag har fortfarande inget utrymme och kan inte heller ngnstans se om iCloud jobbar. Kan det vara så att mobilen tankar upp annat än fotografierna från Bilder? Eller har jag missat något?

 

/Förkyld och förvirrad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det finns utrymme på dina enheter kommer inget utrymme at frigöras. Först när det blir ont om utrymme kommer bilderna ersättas av en optimerad version. Varken iCloud Bildbibliotek eller iCloud Drive kan du använda som extern lagringsplats där du sen kan ta bort från dina enheter. Det är en synktjänst där filerna ligher på både enheten och iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd iCoud Drive, du sparar inte minne men däremot lagringsutrymme

Synnerligen förvirrande och felaktigt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det finns inget utrymme på min telefon alls Det står att jag har 0K tillgängligt. Med optimerad ska ju då originalbilderna tankas upp till iCloud och ersättas av mindre kopior. Eller har jag missuppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tittar du när du ser att du har 0k tillgängligt?

 

Nej du har inte missförstått utan det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in på Allmänt -->lagring och iCloud-användning och tittar under Lagring. Det står: använt 11,85 GB, Tillgängligt 0K. Och jag märker förstås av det på olika sätt, varför jag ju verkligen vill få ordning på lagringen. Jag har fört precis fört över bilderna till en extern HD så jag kan ju bara plocka bort dem, men vill se att lagringen till iCloud fungerar som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ditt köp av extra utrymme inte gått igenom. Men jag förstår inte hur du kan använda 11GB när det bara finns 5,50,200GB som alternativ.

Du skulle inte kunna ta några skärmdumpar på inställningarna och lägga upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ditt köp av extra utrymme inte gått igenom. Men jag förstår inte hur du kan använda 11GB när det bara finns 5,50,200GB som alternativ.

Du skulle inte kunna ta några skärmdumpar på inställningarna och lägga upp?

Det är telefonen som inte har ngn plats kvar utan har använt upp 11,85 GB, på iCloud står det att jag har 200 GB totalt och 187,04 GB tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ständigt alla dessa frågor om iCloud, bilder, iCloud Drive.

Något måste väl ändå vara lite fel när detta ständigt dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synnerligen förvirrande och felaktigt råd.

Missade att det handlade om foto, stod inte i rubriken, men min kommentar om minne stämmer iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att det handlade om foto, stod inte i rubriken, men min kommentar om minne stämmer iaf :)

 

 

Hur gör den det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är telefonen som inte har ngn plats kvar utan har använt upp 11,85 GB, på iCloud står det att jag har 200 GB totalt och 187,04 GB tillgängligt.

 

Läs här här till att börja med.

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur gör den det?

 

Man brukar ju skilja på minne och lagringsutrymme, därav min kommentar.

Du får väl aldrig mer minne barar för att lagringsutrymmet minskar (icke aktiva programfiler inräknat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man brukar ju skilja på minne och lagringsutrymme, därav min kommentar.

Du får väl aldrig mer minne barar för att lagringsutrymmet minskar (icke aktiva programfiler inräknat)

 

 

Sant men jag tror inte att TS förstod det. Bra att du utvecklade vad du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu dök en ruta upp på mobilens skrivbord: Godkännandebegäran skickad - Om du vill fortsätta använda iCloud på denna iPhone måste du godkänna den från en av dina andra enheter med iCloud eller ange din iCloud-säkerhetskod. Sen kan jag välja att trycka på Ok eller Använd säkerhetskod, men oberoende av vad jag trycker på försvinner rutan bara i ngn sekund innan den dyker upp igen, så jag kan inte göra ngt annat med telefonen.

Jag har inte sett att min dator fått ngn sådan godkännandebegäran skickad till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ordning på säkerhetskoden och bestämde mig för att radera ett antal hundra kort själv. Stängde av iCloud-biblioteket men fick ändå meddelandet att bilderna jag ville radera då också skulle tas bort från iCloudbiblioteket. Så nu är jag fast med en full telefon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iCloud bildbibliotek och raderar bilder i telefonen så raderas de från iCloud bildbibliotek också, det är helt korrekt. Icloud bildbibliotek är alltså en synktjänst, precis som iCloud mejlen eller IMAP för mejl. Om du raderar på en enhet så försvinner det från alla andra enheter och på webben som är inkopplad på samma tjänst. Det är så synktjänster fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ständigt alla dessa frågor om iCloud, bilder, iCloud Drive.

Något måste väl ändå vara lite fel när detta ständigt dyker upp?

Jag tror det handlar om att många inte förstår att iCloud är en synkningstjänst och inte primäst en lagringstjänst, det tycker jag verkar vara det vanligaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har iCloud bildbibliotek och raderar bilder i telefonen så raderas de från iCloud bildbibliotek också, det är helt korrekt. Icloud bildbibliotek är alltså en synktjänst, precis som iCloud mejlen eller IMAP för mejl. Om du raderar på en enhet så försvinner det från alla andra enheter och på webben som är inkopplad på samma tjänst. Det är så synktjänster fungerar.

 

 

 

Eftersom TS behöver frigöra lagringsutrymme borde ju Apple ordna med en tjänst (iCloud Drive?) som kan avlasta luren och som möjliggör att man kan söka upp sina bilder utan synk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...