Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd 15" vs 13" MacBook Pro


AndreasLjung98

Rekommendera Poster

AndreasLjung98

Hej! har nyligen börjat högskolan och måste köpa en ny dator. Har kollat runt lite och bestämt mig för MacBook pro men undrar om någon här kan hjälpa mig att bestämma mellan 13 eller 15 tum. Har hittat en bas modell 15" som kostar ca 2000kr mer än basmodellen 13" (med 256gb). Äre det värt att lägga de extra 2k för att få en starkare lite bättre 15" eller ska man nöja sig med den lite mindre 13 tummarn och spara några slantar?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda datorn till? Om det handlar om enklare grejer i studierna så motiverar det kanske inte 2000 kr. Ska du göra något mer krävande så gör det kanske det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som börjar komma till åren så gäller, ju större desto bättre.

Något som borde påverka är väl om du reser mycket så vikt och storlek spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! har nyligen börjat högskolan och måste köpa en ny dator. Har kollat runt lite och bestämt mig för MacBook pro men undrar om någon här kan hjälpa mig att bestämma mellan 13 eller 15 tum. Har hittat en bas modell 15" som kostar ca 2000kr mer än basmodellen 13" (med 256gb). Äre det värt att lägga de extra 2k för att få en starkare lite bättre 15" eller ska man nöja sig med den lite mindre 13 tummarn och spara några slantar?

 

Tack på förhand!

 

Det är inte så att en 15" är en lite vassare 13" med större skärm. Det är stor skillnad mellan dessa två under huven. 13" är egentligen inte förtjänt av titeln "pro" utan är mer en konsumentprodukt. 15" är Pro på riktigt med bortåt 100% mer processorkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på som andra redan sagt, vad du skall studera och därmed använda datorn till, samt var du skall använda datorn, Skall du arbeta mycket på buss eller tunnelbana etc kanske 13" då den är smidigare, även 15" är smidig men passar bättre enligt mig när man sitter i en stol/fåtölj/soffa eller vid ett bord av något slag.

 

Sedan har 13" "endast" tvåkärninga processorer medans 15" har fyrkärninga. Men kolla på apples hemsida för att jämföra tekniska specar.

 

Skall du endast skriva dokument och maila samt surfa för studierna duger vilken dator som helst. Så återkom gärna med vad du ser att du kommer nyttja din maskin till och i vilka miljöer du tänker använda den i. Annars blir våra svar mindre spetsiga.

 

Jag har skrivit en MBP 15 recension i följande tråd om det kan vara intressant https://forum.macworld.se/topic/182570-recension-av-nya-mbp-15-2017-kaby-lake/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AndreasLjung98

Tack för alla svar! Blev att jag beställde 15 tummarn. Har länge gillat att programmera, vilket jag gjorde en del på min gammla Windows men den fick härdsmälta... Pluggar ekonomi på högskola men gillar även matte och programmering och är mycket därför jag väljer Mac, kombinera ekonomin och bygga olika algoritmer. När jag gick på gymnasiet så hade jag en TexasInstruments miniräknare där jag hade programmerat in varenda formel från fysikboken genom en algoritmer så jag slapp uträkningarna så de gick snabbare. Min förra dator (Windows) hade ju liknande specs som en 13" och den tyckte jag inte var snabb nog och fick byta hårddisk 2-3ggr. Har även tänkt ha olika program som Photoshop och CAD för ibland har jag behövt använda dom. Och eftersom min tidigare med i5 och 8gb RAM inte va så bra som jag vela så tycker jag att det kanske är bäst o köra på den lite tuffare modellen och denna gången välja Mac över Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...