Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela internet från dator till telefon


majabac

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har internetanslutning till min Macbook Air via ethernet-kabel (och usb-adapter) och har förstått att man ska kunna dela denna anslutning till telefonen (en iphone). Men när jag går in i Systeminställningar- Delning och väljer Internetdelning- Slå på WiFi, så slutar datorns internetanslutning att fungera så fort WiFi är på (trots att det fortfarande är ethernet som är aktivt). Gör jag något fel, någon som vet hur man löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer viken anslutning du vill dela internet från. Alltså ethernet i det här fallet. Det väljer du i drop-down-menyn. Sen i listan under ("Till datorer som använder") där väljer du wi-fi. Är det så du har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer viken anslutning du vill dela internet från. Alltså ethernet i det här fallet. Det väljer du i drop-down-menyn. Sen i listan under ("Till datorer som använder") där väljer du wi-fi. Är det så du har gjort?

Ja precis, men sedan behöver man ju slå på wifi för att kunna dela det, och så fort jag gör det så slutar internet fungera på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, men sedan behöver man ju slå på wifi för att kunna dela det, och så fort jag gör det så slutar internet fungera på datorn.

Under Systeminställningar > Nätverk, vilken ordning har du skapat i vänsterkolumnen? För dig ska Ethernet vara överst. Klicka på kugghjulet och välj ”Ange tjänsteordning...”. Dra sedan de olika anslutningssätten i rätt ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under Systeminställningar > Nätverk, vilken ordning har du skapat i vänsterkolumnen? För dig ska Ethernet vara överst. Klicka på kugghjulet och välj ”Ange tjänsteordning...”. Dra sedan de olika anslutningssätten i rätt ordning.

Jodå det är den som är överst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är den som är överst

Okej, kan det vara så att du är ansluten till något annat via WiFi? Om så är fallet kommer internetdelning inte att fungera via WiFi.

 

WiFi måste vara orange och se ut ungefär så här:

 

post-28798-0-04180100-1504118884_thumb.jpg

 

Internetdelningen ska se ut så här:

 

post-28798-0-01299400-1504118883_thumb.jpg

 

Om du är ansluten till något via WiFi kommer internetdelning inte att fungera som du önskar.

 

I fall inget av ovanstående är problemet så misstänker jag att det är adaptrarna som ställer till det = bristande kompatibilitet. Anmäl till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan det vara så att du är ansluten till något annat via WiFi? Om så är fallet kommer internetdelning inte att fungera via WiFi.

 

WiFi måste vara orange och se ut ungefär så här:

 

attachicon.gifdump 1.jpg

 

Internetdelningen ska se ut så här:

 

attachicon.gifdump.jpg

 

Om du är ansluten till något via WiFi kommer internetdelning inte att fungera som du önskar.

 

I fall inget av ovanstående är problemet så misstänker jag att det är adaptrarna som ställer till det = bristande kompatibilitet. Anmäl till Apple.

Tack för hjälpen, men nej allt ser ut som det ska, det verkar som att det är just när jag aktiverar internetdelning som datorn inte kan koppla upp sig mot internet. Märkligt, kan det finnas någon slags spärr som förhindrar att man använder sig av det..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...