Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto går inte att öppna efter försök att kopiera iPhoto-biblioteket


Elisa

Rekommendera Poster

Jag lägger den här frågan här istället för i min ursprungliga tråd, som nu urartat lite. Hoppas att det är ok!

 

Jag har en MBP med iPhoto ´09. Den används inte längre och för att tömma den innan den krashar har jag köpt en extern HD My passport for mac. Dit kopierade jag utan svårighet över Bilder-biblioteket från min MBA. När jag skulle göra detsamma med min MBP krånglade det bara och det ville inte kopieras över. Det fanns också två iPhoto Library - den vanliga Library.iPhoto och en som hette Library6.iPhoto. Är osäker på vad som hände exakt men minns att det stod ngt om att den externa hårddisken inte kunde ändras el liknande och att jag skrev in mitt lösenord för att tillåta vad jag trodde var kopieringen. Efter det har jag inte kunnat komma in på iPhoto vare sig via iPhoto-biblioteket på min externa HD, via iPhoto på min MBP eller via iPhoto-biblioteket på densamma. Jag får bara upp felmeddelandet "Det går inte att öppna det aktuella bildbiblioteket med den här versionen av iPhoto. Du har ändrat ditt bildbibliotek med en senare version av iPhoto. Avsluta och använd den senaste iPhoto-versionen."

 

Jag har en backup via Tm som är några dagar gammal, och nu har jag försökt återskapa iPhoto med hjälp av den. Där finns dock inte library-filerna att hitta via Spotlight utan bara iPhoto. När jag väljer den och "återskapa" får jag fram att jag behöver skriva in lösenord för en administratör och valen "behåll original", "behåll båda" och "ersätt". Jag har skrivit lösenordet och valt "ersätt". Då står det att iPhoto kopierar till Program - här var jag nöjd en liten stund! - men sen står det bara samma sak som var fel från början: "Det inte går att öppna det aktuella bildbiblioteket med den här versionen". Jag har tyvärr ingen äldre backup, men tror inte att ngt med iPhoto ska ha ändrats innan jag gjorde min backup.

 

Vad gör jag? Kommer jag inte längre åt iPhoto? Gör jag ngn miss med TM? Har lagt så mycket tid, men tycker bara att det krånglar...

 

(Själva fotografierna finns som tur är kvar men bara som enskilda filer exporterade från iPhoto.)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databasen du ska återskapa heter iPhoto Library. Library.photo och library6.photo är definitionsfiler som ska finnas inuti iPhoto Library. Om du ser dem så har du på något sätt öppnat iPhoto Library, det ska du inte göra. Du ska låta iPhoto Library vara som den är, det är en paketfil, en databas, du ska inte mixtra med den. Och du ska varken öppna library.photo eller library6.photo, som du märker så fungerar det inte att öppna dem - det är normalt.

För att hitta iPhoto Library så öppna TimeMachine genom att i menyraden i datorn klicka på TimeMachine-symbolen och där "Gå in i Time Machine". Nu ser du ett vanligt Finder-fönster, ett filfönster. I detta filfönster ska det till vänster finnas en mapp Bilder, klicka på den där ska iPhoto Library finnas.

Markera den och tryck på Återskapa.
Obs: Ha ej iPhoto igång när du gör detta!

Om du redan har iPhoto-programmet i datorn så behöver du inte återskapa iPhoto-programmet. Det är iPhoto Library du ska återskapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så plötsligt, efter att jag hade matat ut den externa hårddisken och trycker på iPhoto kommer möjligheten att välja bibliotek upp, och jag kan välja iPhoto library och komma in som vanligt! :)

 

Hehe... Så då är jag tillbaks på ruta ett och glad över det i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael, nu är jag på banan igen, som jag lyckades krångla till det! Skyller på att jag är hemma sjuk och inte helt klar i hjärnan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...